Dela med sig - Favoritsträckor

• Thread starter Thread starter JPJ
  • Start date Start date

JPJ

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Hoj
Kawasaki ZX10 -88
Hej,

Jag har funderat lite på det här med favoritsträckor...
Alla har ju sina egna och det sprids ju muntligt och via forum. Det finns även ett par siter där man kan ta del av andras sträckor t.ex. http://www.bike.se, http://mctur.se samt http://www.ljung.be.
Jag kan inte riktigt påstå att nån av dessa är suveräna.

- Finns det någon riktigt bra site för att dela med sig av sina favoriter med andra?
- Vad kräver du för att klassa en sådan site som riktigt bra?

Missade ta med det bland exemplen, men det är ju samma sak...
(no offense sporthoj) men den suger den med.

Skulle det inte gå att använda google earth på något sätt?
Typ lägga på ett sporthoj.com-lager med favvovägar.

Frågan är hur man samordnar en sådan grej.

Kräver inte google earth en installation på datorn? (Vore ju trevligt om man slapp installara något)

Missade ta med det bland exemplen, men det är ju samma sak...
(no offense sporthoj) men den suger den med.

NTI Converter och spara dina rutter. Sen kan du maila/pm:a alla du vill utbyta vägtips med. Det är en app som funkar riktigt bra för att rita upp kartor tycker jag. Om man nu gillar att köra med GPS så kan man spara ner rutten i lämpligt format för sin GPS.

EDIT: Gratisprogram, bara ladda ner...

Last edited:
Har du länk till NTI Convertern? (jag hittar inte den)

Problemet är väl att man måste veta om personen som har sträckan man vill ha, man kan ju inte mass-pm:a runt för att få en ny sträcka.

Sporthojs, mctur.se, etc. vägbeskrivningar är ju allmäna...d.v.s. man behöver inte veta om personen för att ta del av personens turer.

Det finns ett trevligt litet program (ej för MAC eller för Linux) ITNConv v1.64 som man kan ladda ner från: http://benichougps.blogspot.com/ med vilket man bl.a. kan konvertera rutter, samt kika på dessa m.hj.a. Google Maps integrationen.
Klicka på den kompass-liknande Edit-ikonen, så ritas kartan upp med en existerande rutt, alt. sök platser för att lägga in en ny.

Tycker personligen att Sveriges MotorCyklister (SMC) borde vara den lämpligaste siten för sådan landsomfattande information, samt att Google Maps den mest generella applikationen/formatet för att dela densamma. Jag har under mitt första halvår på hoj, sett att den bästa informationen finns i huvudet på ett fåtal personer. Se till att bli vän med dessa, som t.ex. att delta i gruppkörningarna med turer till både Roslagen och Södertörn. Ibland får man även tips här på sporthoj.com, som t.ex. i mitt fall när jag letade alternativvägar till E4'an upp till Jämtland från Stockholm. Kanonbra turer blev det.

Last edited:
Ja det vore ju inte så dumt om SMC gjorde något sådant.

Som du säger så finns det i huvudet på ett par personer och det är väl det jag är ute efter, att komma åt denna information utan att behöva lära känna alla (inte för att det är något fel med att lära känna personer). Ibland vill man bara ha informationen snabbt t.ex. om man ska någonstans och vill ta lite härliga vägar dit. Visst det går att slänga ut en frågan på forumet, men det vore ínte dumt om man bara kunde se vilka härliga vägar som fanns på vägen och kombinera ihop dessa för att nå sitt slutmål?

Ja det vore ju inte så dumt om SMC gjorde något sådant.

Som du säger så finns det i huvudet på ett par personer och det är väl det jag är ute efter, att komma åt denna information utan att behöva lära känna alla (inte för att det är något fel med att lära känna personer). Ibland vill man bara ha informationen snabbt t.ex. om man ska någonstans och vill ta lite härliga vägar dit. Visst det går att slänga ut en frågan på forumet, men det vore ínte dumt om man bara kunde se vilka härliga vägar som fanns på vägen och kombinera ihop dessa för att nå sitt slutmål?

Just så, ITN, inte NTI.... kastade om bokstäverna, sorry. Nu fick du iaf en länk till ett stycke bra mjukvara.

Förstår givetvis att du vill hitta ett bra verktyg online, men jag tycker inte det riktigt finns något. Även Eniro, Hitta har ju möjlighet att rita ut kartor med flera waypoints utmed vägen. Dock saknar jag smidigheten som finns i ITN Converter där jag inte behöver minnas namnet på korsningen, etc.

Helt klart saknar alla onlineverktyg jag testat denna möjlighet som jag anser viktig för att verktyget ska vara smidigt att använda.

så här gjorde jag, omständigt klipp och klistra, men men...

kanske skulle skaffa en gps till sommaren.

ru.jpg

Det kommer ju aldrig bli RIKTIGT enkelt att lägga in sådana rutter. Det krävs ju en del eget kunnande.

Men helt klart, vore ju bästa lösningen att be folk att använda sig av Google Maps, och spara rutten och kopiera klistra in i en databas jag kan skapa på SH's sida... varvid jag presenterar dessa rutter via något script.

OK? Isåfall kan jag skriva om Vägar-scriptet som är lite gammalt och utdaterat.

Det vore ingen dum idé Swedie.

Jag var inne på mctur.se och såg att man nu kunde spara planerade sträckor.
Med en GPS export, rating mm så kan den siten kanske vara lovande...

Jag var inne på mctur.se och såg att man nu kunde spara planerade sträckor.
Med en GPS export, rating mm så kan den siten kanske vara lovande...

kanon, där fanns det ju redan :tummenupp
skitenkelt att lägga upp vansinnessträckan ovan :)

Bifogat

• rutt.jpg
    rutt.jpg
    90.4 KB · Visningar: 56
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...