Dela med er, hur kuggade ni uppkörning?

En av nio kuggade på min uppkörning, enda privatisten och han satte ner foten konstant i lågfarten. Måste ha varit rejält nervös stackaren (men vem är inte det) men så är det ju för somliga, många kuggar nog just pga nervositet. :/
Enda spännande för mig var att vi kom ikapp ett LGF-ekipage där det var lite halvskymt men jag gissade att det var bättre om jag blåste om fort och han sa inget om det.

Brorsan fick påpekande om att han tog lite för mycket plats i trafiken och låg lite för långt till vänster i filen, typ där man sitter när man kör bil. Båda sakerna är visst inte helt ovanligt för de som har kört väldigt mycket bil innan de tar kortet.
 
Klarade manöveringen, kuggade på trafik. Körde lite för snabbt förbi ett par hästar (50-väg, körde i ca 30km/h).
 
Sedan blev jag godkänd, jag fick ta ena körskolehojen och åka tillbaka själv. Otroligt skön känsla.

Den känslan är underbar när man får köra tillbaka till körskolan själv på hoj!

Första gången jag körde upp och kuggade, samtidigt som de andra tre personerna från körskolan alla blev godkända, fick samtliga åka tillbaka med varsin hoj medans jag fick sitta i passagerarsätet i handledarens bil. Det var mindre kul kan jag lova...
 
Jag körde upp för samma snubbe tre gånger första gången köper jag då jag kom en halvtimme försent samt hade ingen aning om vad man gjorde på en uppkörning, kuggade andra gången för att jag körde för snabbt i konbanan då han tyckte att jag inte hade kontroll på hojen nästa gång för samma kille då sa han att jag körde för sakta i konbanan ca tre veckor efter första så tror helt enkelt inte han gilla mig från första början :dummer..
 
Jag kuggade heller aldrig, dock var jag riktigt nära..

Satte ner foten på lågfartsbanan av ren skakig nervositet, fick en andra chans snäll som han var och då klarade jag det.. (phew)
 
När jag tog kortet dumpade inspektören mig utanför McD i nån jävla förortshåla jag aldrig varit i förr. I o f s sket jag väl i det, jag hade ju fått körkort men hade inte en blekaste aning om hur jag skulle ta mig tillbaka till körskolan och läraren hade ingen aning om vart vi var heller. Fick ringa och fråga hur fan jag skulle ta mig hem. Den stackaren jag åkte på att skjutsa också hade bl.a. kört mot rött, mörkat i skymda kurvor och varit ~1 dm från att klippa en barnvagn. Han fick rådet att aldrig mer visa sig där igen...... :rofl
 
Klarade min första men det var nog bara precis också. Fick göra om lågfarten två gånger, första gick för fort tyckte han, högfartsdelen klarade jag, bromsprovet fick jag göra om i 90.
I trafik trodde jag att det sket sig på grusväg och när vi skulle vända tillbaka till banan på 30 sträcka, råkade gasa upp i 70. Men tror inte han märkte det då han fortfarande höll på att vända när jag kollade i speglarna.
 
Var för avslappnad och cool första gången. Plöjde rakt igenom högfartsbanan utan minsta tendens till att väja för konerna. Vi snackar hjärnsläpp av 1:a klass. Vet fortfarande idag inte vad som hände.

Andra gången var jag skitnervös och satte allt perfekt. Fick kommentaren att jag var lite för försiktig i ett svåröversiktligt villaområde - men att jag var godkänd i det stora hela. :yoparty
 
Brorsan fick påpekande om att han tog lite för mycket plats i trafiken och låg lite för långt till vänster i filen, typ där man sitter när man kör bil. Båda sakerna är visst inte helt ovanligt för de som har kört väldigt mycket bil innan de tar kortet.
Jag håller mig något till vänster om mitten för att bakomvarande bilister ska se mig. Man hamnar ung. där man sitter i bilen. Men det varierar hur man lär ut detta verkar det som. Kolla den här tråden.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?26969-Placering-i-fil
 
Jag håller mig något till vänster om mitten för att bakomvarande bilister ska se mig. Man hamnar ung. där man sitter i bilen. Men det varierar hur man lär ut detta verkar det som. Kolla den här tråden.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?26969-Placering-i-fil
Ja och det verkar som att körskolorna anpassar sig lite efter vad de lokala inspektörerna gillar. En polare som körde upp i Umeå fick tipset att ställa upp tomgången på hojen inför lågfarten så han inte skulle behöva bry sig om att möta upp med gasen medan min lärare i arvidsjaur (intensivkurs) sa att där blir man kuggad för sånt för de vill se att man kan samspelet mellan koppling och gas.
 
Ja och det verkar som att körskolorna anpassar sig lite efter vad de lokala inspektörerna gillar. En polare som körde upp i Umeå fick tipset att ställa upp tomgången på hojen inför lågfarten så han inte skulle behöva bry sig om att möta upp med gasen medan min lärare i arvidsjaur (intensivkurs) sa att där blir man kuggad för sånt för de vill se att man kan samspelet mellan koppling och gas.

Vem gasar på lågfarten, kör ni tvåtaktare eller? :va
 
På en sur CB750 kan man ju köra på tomgång, men Bumse F650 GS som jag körde på hade väldigt lätt för tjyvstopp om man inte mötte med gasen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top