Dela med er, hur kuggade ni uppkörning?

Det gick att köra utan gas men som sagt ville visst den inspektören gärna se att man hade samspelet mellan gas och koppling på lågfarten. Sen är det även som anders säger, jag tränade på en kompis ER-6:a och även om det oftast gick utan gas så ville den gärna ha lite om man behövde vara lite mer aggressiv med kopplingen.
 
Kugga? :va

Körde upp som privatis samtidigt som 3 andra som kom från samma körskola och blev lätt hånad av deras körskolelärare som sa att jag antagligen inte skulle klara av manöverprovet och krypkörningen på min egna hoj, sv650s pga för dålig svängradie :dummer

Var först ut och det började såklart AP-regna när jag skulle krypköra, gick felfritt :tuttar
Mer regn, intensiva motstyrningar och massiva inbromsningar, felfritt :tuttar

När jag körde tillbaka till gruppen och körskoleläraren frågade hur det gick för mig och jag då säger att allt gick bra och det var enkelt :hihi utbyter vi inga mer ord den dagen.

Jag + 1 till fick körkortet den dagen - winning!
 
Kuggade inte.

Men det var nog inte många den dagen som trodde att tanten skulle fixa det. naturligtvis fick jag den varianten på lågfartebana som jag INTE ville ha. Duttade i med foten i bortre vändningen, men bet ihop och fortsatte. Fick det godkänt. :tummenupp Tror inte att jag lyckades på upp hojen i 90 före imbromsning på den relativt korta sträcka jag hade på mig att gasa. Gasade upp den så mycket jag hann och bromsade vid märket. Gissar att det förmodligen bara var 80-85 men fick det godkänt. :tummenupp
Ut på vägarna i en stad där jag inte ens är van att köra bil. Till slut så får jag order om att svänga in på en mack och stanna. Får besked om att jag är godkänd, men också frågan om det var något jag inte var nöjd med. Något jag själv tyckte jag borde gjort bättre. Erkänner att jag borde stannat vid ett övergångsställe, men jag insåg inte i tid att killen på gångvägen skulle vilja gå över. Fick påpekandet att det inte fanns så mycket annanstans för honom att gå. Gångvägen tog slut vid övergångstället. Men det var tydligen bra att jag insåg mitt misstag. Puh! När jag gjorde den missen så trodde jag att nu är det kört.

Sen frågade han om jag hittade tillbaka till haket där resten av aspiranterna väntade. Det gjorde jag inte. Jag gav mig en vägbeskrivning, och han drog. Där stod jag ensam på macken med en trafikskolehoj och ett papper som sa att jag var godkänd. Dags att "flyga solo" :D
 
Last edited:
Kugga :va
Misslyckas man första gången så ger man väl upp, inser att man är en sopa och tar bussen i all evighet? Skulle aldrig kunna göra något så förminskande som att åka hem med svansen mellan benen och dyka upp för att försöka igen :D

Skämt o sido, jag fick göra om 90km/h inbromsningen. Hade solen i ryggen och kunde inte läsa av mätarna för allt blänk, examinatören tyckte att det gick lite sakta och jag fick prova igen. Det gick nog betydligt fortare än 90 den gången, eller vad gör en GSX750 på varvstoppet med trean i? :rolleyes:

Hittade förresten ett klipp av min konbanekörning på tuben, enjoy
 
Kugga :va
Misslyckas man första gången så ger man väl upp, inser att man är en sopa och tar bussen i all evighet? Skulle aldrig kunna göra något så förminskande som att åka hem med svansen mellan benen och dyka upp för att försöka igen :D

Är det inte då man blir körkortslös buse?
 
Låste framhjulet i 90-bromsningen. Utan att krascha.

Sen körde typ 14.8 sek på gamla manöverbanan. Sörmlandsrekord enligt provgubben och då bedömdes jag som olämplig.
 
Första gången jag skulle köra upp för A2 förra året. Körde dit på min gamla er5 mellanreggad som är en fd körskolehoj. när jag tog fram reggbeviset sa dom "tyvärr får du inte köra upp med din mc, för den har en kw för lite" dvs den har 24 kw. :huvet

Den andra gången lånade jag körskolans yamaha xj6, kuggade på kurvtagning i tätbebyggt antar jag. problemet va att jag bodde där och kunde varenda utfart och kurva i sömnen, så jag tog väll i lite för hårt.

Tredje gången var absolut inga problem :yoparty
 
körde för fort på konbanan

ingen som såg det av dom andra, inkl körskollärare tyckte det
men den som bestämde tyckte det

andra gången så klarade jag det och även resten
 
Hörde inte vad provledaren sa i radion, fick kolla på provledarens blinkers i min backspegel för att köra rätt.

Kugga inte :)
 
Nu var det många år sedan jag körde upp närmare bestämt våren 1999. Vi var 6 personer på uppkörningen ute på flygrakan i jakobsberg. 2 x 3 st 2 Uppkörningsförättare.

Kommer ihåg att jag var lite mesig på 90 bromsningen. Andra försöket sattsade jag för kung och fosterland och lyckades med en riktigt bra inbromsning utan upplåsning av bakdäcket.

De 2 andra i min grupp misslyckades båda två på högfartsbromsningen samt 1 hade stora problem med konbanan.

Han stoppade de andra 2 från att köra på stan. I den andra gruppen var det endast 1 som klara sig med.

Så 2 av 6 blev godkända på alla moment den morgonen.

Jag tyckte förättarna var stenhårda till en början men i efterhand har dom nog räddat många från att köra ihjäl sig med sina tuffa bedömningar.


För typ 5 år sedan stekte dom av min kompis jag var handledare åt på bromsprovet.

Det regnade ymnigt och flygrakan på jakan var dyblöt. Kompisen låste upp nån meter innan han stannat helt 3 ggr och blev kuggad. Detta var utan ABS.

Alla 5 blev kuggade.

Någon vecka senare klarade uppkörningen utan anmärkning.
 
Last edited:
Körde dit , körde upp, åkte hem med kortet i fickan, 300 spänn fattigare.
 
Hade en körskollärare som insisterade på att jag skulle köra högfartsbanan med första svängen åt höger hela tiden. Gick galant och utan problem på lektionerna. När jag frågade om jag inte borde öva lite mer på att köra den åt vänster också tyckte han det var onödigt då man ändå fick välja håll själv på uppkörningen - han var mycket säker på sin sak :va

Nåväl, på uppkörningen var banan uppställd med första svängen åt vänster. Det högra konparet var inte ens utställt :huvet Man kan väl säga att detta gav upphov till en del hjärnspöken när jag körde provet. Lyckades träffa en kon med foten på båda försöken, förmodligen för att situationen gjorde mig osäker och jag hade blicken för nära motorcykeln. Kuggade därför uppkörningen.

På andra uppkörningen gick det bra, bortsett från att kontrollanten klagade på att jag inte utnyttjade även mötande trafiks vägbana vid S-kurvor med fri sikt. Det där är för övrigt något jag och många andra är rätt tveksam till. Tycker det är en dålig vana att gena i kurvor för att räta ut vägen, även om man tycker det är fritt - förr eller senare dyker det upp en bil från en utfart man inte sett eller liknande. Bättre att lära sig hantera kurvor ordentligt och hålla sig på sin sida, men det är något man får öva på efter att man fått körkortet. Gör man på det sättet på uppkörningen riskerar man att bli underkänd.

Slutsats: MC-utbildning/uppkörning har inte alltid så mycket med verkligheten att göra. Det är till exempel väl känt att grävlingar och älgar inte alltid kommer utspringande från höger sida av vägen, utan även kan komma från vänster.
 
Last edited by a moderator:
Hade en körskollärare som insisterade på att jag skulle köra högfartsbanan med första svängen åt höger hela tiden. Gick galant och utan problem på lektionerna. När jag frågade om jag inte borde öva lite mer på att köra den åt vänster också tyckte han det var onödigt då banan enligt honom alltid var med sväng åt höger på uppkörningen - han var mycket säker på sin sak :va

Nåväl, på uppkörningen var banan uppställd med första svängen åt vänster. :huvet Man kan väl säga att detta gav upphov till en del hjärnspöken när jag körde provet. Lyckades träffa en kon med foten på båda försöken, förmodligen för att situationen gjorde mig osäker och jag hade blicken för nära motorcykeln. Kuggade därför uppkörningen.

På andra uppkörningen gick det bra, bortsett från att kontrollanten klagade på att jag inte utnyttjade även mötande trafiks vägbana vid S-kurvor med fri sikt. Det där är för övrigt något jag och många andra är rätt tveksam till. Tycker det är en dålig vana att gena i kurvor för att räta ut vägen, även om man tycker det är fritt - förr eller senare dyker det upp en bil från en utfart man inte sett eller liknande. Bättre att lära sig hantera kurvor ordentligt och hålla sig på sin sida, men det är något man får öva på efter att man fått körkortet. Gör man på det sättet på uppkörningen riskerar man att bli underkänd.

Slutsats: MC-utbildning/uppkörning har inte alltid så mycket med verkligheten att göra. Det är till exempel väl känt att grävlingar och älgar inte alltid kommer utspringande från höger sida av vägen, utan även kan komma från vänster.
Och det är därför kontrollanten säger höger eller vänster i radion precis innan konerna, var fan körde du upp, polen?
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top