Dela internet till en router?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Går det att med en trådlös router, få internet via en annan trådlös router?

Grannen lånar just nu ut ett IP-nummer via sin trådlösa router som är kopplad till ett ADSL-internet. Jag vill dela ut internet vidare till hemmets olika manicker.

Går detta att göra? Kan en router använda en annan router som internetaccesspunkt?

Yes, farsgubben kopplade in en router exakt som du säger.

det kanske inte var just en router han använde, men den såg likadan ut,
kolla lite på t ex datorbutiken.com eller komplett.se så hittar du säkert något.

Edit: ett tarvligt kopplingschema i paint:

Bifogat

• bbfrhh.jpg
    bbfrhh.jpg
    16.9 KB · Visningar: 187
Last edited:
Går det att med en trådlös router, få internet via en annan trådlös router?

Grannen lånar just nu ut ett IP-nummer via sin trådlösa router som är kopplad till ett ADSL-internet. Jag vill dela ut internet vidare till hemmets olika manicker.

Går detta att göra? Kan en router använda en annan router som internetaccesspunkt?

Räcker med en switch, men har du en trådlös router redan så ska det inte vara några problem. Dock kan det bli lite känsligare för störningar då du redan snyltar från en annan trådlös router.

öh?

Jag har en router redan. En Topcom Pro WBR 654.

Jag kopplar just nu upp direkt till hans router via trådlöst nätverkskort.

Jag vill alltså istället koppla upp min router mot grannen, och jag och mina övriga prylar kopplar upp sig till internet genom min egen router.

Frågan är ju dock om min router klarar av att leta internet via den trådlösa biten. Tror den just nu kräver att man går via en ethernetkabel för att Wan-koppling ska fungera.

2873726 Räcker med en switch, men har du en trådlös router redan så ska det inte vara några problem. Dock kan det bli lite känsligare för störningar då du redan snyltar från en annan trådlös router.
öh?

Jag kan inte påverka grannens setup.

Last edited:
Alla trådlösa routers går att konfigurera som en "dum" accesspunkt.

Du behöver ingen router i din tur för att dela internet, då det blir "kaka på kaka", eftersom grannens router kommer sköta delningen.

Dock behöver du en accesspunkt/brygga för att "brygga" hans nätverk, transparent. Eftersom en trådlös router ofta har ganska bristfälliga konfigurationsmöjligheter så är det inte säkert det går att lösa.

För att vara 100% säker, så borde du skaffa en "trådlös brygga" som är gjord för att koppla in en trådbaserad enhet (tex xbox, mediaspelare etc) trådlöst.

Du säger att han lånar ut 1 IP-adress via sitt trådlösa, begränsar han det till 1 IP-adress på nåt sätt? Eller får du en public IP-adress av honom? Då måste han dela ut det med en accesspunkt, gissningsvis.

Och ja, då kan också dela en intern IP på flera andra maskiner, och lägga dessa på ett eget nät. Du måste dock tänka på att IP-näten inte överlappar varandra. Och en trådlös router kan inte dela via trådlöst som du förklarade i början, utan det måste komma trådburet in på WAN-porten.

Som sagt, det bästa ni kan göra, är att låta din granne dela ut interna IP-adresser till alla eheter du vill koppla in. Dina enheter kör du över tråd, kopplade till din accesspunkt/brygga via en switch (då en brygga/accesspunkt oftast bara har en port). Konfa accesspunkten/bryggan att brygga hans trådlösa anslutning. Som sagt, jag tror inte alla accesspunkter klarar av detta, köper du en brygga kan du vara säker på det dock.

Ska det fungera som en trådlös brygga och sedan förstärka/förlänga signalen behöver du en brygga/accesspunkt som även kan jobba som en repeater, vilket inte är helt vanligt mig veterligen. Då får du studera bruksanvisningen nogrant för att se om det nånstans nämns.

jayjay, självklart kan han ju bara öppna fler portar till mig. Men jag vill inte fråga om mer hjälp ... lol.

Jag kan inte få internet (slut i kopplingsstationerna) o han är hyvens nog att ens dela ut sitt vidare. Endast 2 mbit. Så det tyngs ner rätt fort av mig iaf.

Jag kan ju alltid dela ut internet via min stationära, men då måste ju den vara på. Orka.

jayjay, självklart kan han ju bara öppna fler portar till mig. Men jag vill inte fråga om mer hjälp ... lol.

Jag kan inte få internet (slut i kopplingsstationerna) o han är hyvens nog att ens dela ut sitt vidare. Endast 2 mbit. Så det tyngs ner rätt fort av mig iaf.

Jag kan ju alltid dela ut internet via min stationära, men då måste ju den vara på. Orka.

Okej, då är nog ditt alternativ att kombinera din router med en brygga, där du konfar bryggan för hans trådlösa, sedan från ethernetporten i bryggan, drar du en kabel till routern (till WAN-porten), sedan delar du det som vilken uppkoppling som helst. Du kommer nog inte ifrån att köpa nåt extra, tyvärr. Glöm inte att konfa ett annat nätverk på ditt interna jämfört med hans, så du slipper problem.

Dvs:

Om han kör 192.168.1.x så borde du köra 192.168.2.x med nätmask 255.255.255.0

Om han kör nätmask 255.255.0.0 bör du köra ett helt annat b-nät, lämpligtvis ett 10.x.x.x nät. 10.42.42.x är enligt RFC tänkt att användas för hemmanät :) Men hela 10.x.x.x.x är dedikerat till interna nät.

Okej, så en sån där "brygga" kan konfigureras att koppla upp sig mot en annan router med en WEP-kod?

Okej, så en sån där "brygga" kan konfigureras att koppla upp sig mot en annan router med en WEP-kod?

Ja, det är själva tanken. Att tex koppla en XBOX som inte har trådlöst interface, mot ett befintligt trådlöst nätverk. Den bryggar alltså trådlöst till trådburen ethernet. Men eftersom bryggan jobbar på ett lägre plan än tex en router så har den ingen vetskap om IP-adresser etc utan bryggar all trafik fram och tillbaka. Den har bara en egen IP-adress för konfigurering.

Ja, det är själva tanken. Att tex koppla en XBOX som inte har trådlöst interface, mot ett befintligt trådlöst nätverk. Den bryggar alltså trådlöst till trådburen ethernet. Men eftersom bryggan jobbar på ett lägre plan än tex en router så har den ingen vetskap om IP-adresser etc utan bryggar all trafik fram och tillbaka. Den har bara en egen IP-adress för konfigurering.

Om man har en dator med både trådlöst och vanlig nätverkskort så kan man ju brygga dom och använda den datorn som interface.
Jag har gjort det för att ansluta mitt xbox till mitt trådlösa nätverk några gånger och visst funkar det. Tyvärr glömde jag nätverkskorten bryggade och slog ut IP-telefonen när jag dockade laptopen på jobbet... :D Ärlighet varar längst... jo tjena. :rolleyes:

Om man har en dator med både trådlöst och vanlig nätverkskort så kan man ju brygga dom och använda den datorn som interface.
Jag har gjort det för att ansluta mitt xbox till mitt trådlösa nätverk några gånger och visst funkar det. Tyvärr glömde jag nätverkskorten bryggade och slog ut IP-telefonen när jag dockade laptopen på jobbet... :D Ärlighet varar längst... jo tjena. :rolleyes:

Du missade nog hans inlägg, "Jag kan ju alltid dela ut internet via min stationära, men då måste ju den vara på. Orka."

:D

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back