Del/helsyntetolja?

A.K.O.A

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gs500e
Har ingen aning vad det är för olja i min lilla skönhet, har för mig att man inte ska stoppa i helsyntet om man inte kört med det hela tiden, eftersom det lossar massa gammal skit och stoppar igen hela systemet, stämmer det?
Vad är det sedan för fördelar att använda en "racingolja" tex castrol r4, jämfört med en "vanlig", är det overkill med r4 till en liten mellanklassare? Vill ju ha det bästa, och priset spelar mindre roll...
 
A.K.O.A skrev:
Har ingen aning vad det är för olja i min lilla skönhet, har för mig att man inte ska stoppa i helsyntet om man inte kört med det hela tiden, eftersom det lossar massa gammal skit och stoppar igen hela systemet, stämmer det?
Vad är det sedan för fördelar att använda en "racingolja" tex castrol r4, jämfört med en "vanlig", är det overkill med r4 till en liten mellanklassare? Vill ju ha det bästa, och priset spelar mindre roll...

Påståendet om "gammal skit lossnar" kanske gällde i början av 70-talet när oljorna var mycket sämre än dagens moderna.

Sök i forumen på "olja" och du finner.

Kortfattat: Använd motorolja (vad spelar mindre roll). Byt så ofta du har råd. Byt filter varje gång.
 
Angående den där gamla myten så va det en kille i min kännedom som efter några tusen mil slängde i helsysten istället för delsyntet i sin crx, efter 200 mil så skar ett vevlager. Då trodde vi att de hade med just de där att göra, var det bara ett sammanträffande?
 
Som med 95 eller 98 oktan
Alla håller på sitt.
Själv kör jag mineralolja, kopplingen på R1an blev mycket bättre direkt än med det föregående helsyntetjoxet:lol
 
Silwer: Nja ja undra mest, o vet du va, ja tanka 95 i hojen häromdan! :D
 
HanneZ skrev:
Då trodde vi att de hade med just de där att göra, var det bara ett sammanträffande?
Hade det varit oljan hade det nog hänt tidigare...typ ganska omgående så fort motorn blivit varm. Men vad vet jag, jag är inte i branschen...
 
Vill man vara säker på att helsynteten inte får gamla avlagringar att lossna så finns det invändig motorrengöring, jag har själv inte testat det men CRC´s grejer brukar ju vara bra.
Finns på Mekonomen och heter CRC Invändig Motortvätt.
 
Funderar på det här med olja.
Som motorkonstruktör så måste du väl tänka tanken att här kan
lyckliga Ture i Långtbortistan fylla på vilken pissolja som helst.
Kommer då killen på den stora fabriken konstruera en motor som måste ha
den finaste/dyraste oljan som kan uppbringas?
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top