Dekras tillstånd att besiktiga fordon dras in!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och frågar du folk på gatan i Nordkorea eller till och med Kina kommer inte en enda av dom nämna att de har några som helst problem i något av de fallen som du har. De har det helt enkelt bättre.
Det är väl i stort likadant i Sverige ?
När såg du sist en intervju i SVT där den intervjuade var missnöjd med Regeringen ?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Då föreslår jag att du håller dig till offentliga alternativ, som enligt dig alltid funkar bättre.
Så är det såklart inte men vad gäller tex Banverkets tidigare drift i egen regi jämfört med dagens situation där en privat entreprenör specifikt måste kallas ut av Trafikverket på respektive fel och endast åtgärda just det felet så finns noll fördelar med den privata driften. En privat aktör har självklart inga incitament att åtgärda fel som de inte får betalt för vilket leder till att fel lämnas utan åtgärd tills en formell order kommer in. Dvs, det tar längre tid, det blir dyrare och resenärerna drabbas av fler störningar.

Banverkets underhållsarbete kunde istället ske proaktivt och eftersom man hade ett nära förhållande med SJ sköttes också underhåll av lok och vagnar med intervall så att spårinfrastrukturen inte tog onödig skada. Idag är det istället så att tågoperatörerna kör med obalanserade hjul som sliter på rälsen, slitna strömavtagare som river ner kontaktledningarna etc etc.

Utöver det är spårkapaciteten så övertecknad att minsta lilla fel eller försening hos en aktör orsakar följdeffekter som innebär timslånga förseningar hos båda lokal- och fjärrtåg.

Du kan hävda det privata näringslivets fördelar tills du blir blå i ansiktet men just när det gäller tågtrafiken så kan du omöjligt hävda med någon grad av seriositet att systemet funkar bättre idag än det gjorde i helt statlig regi.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, Sverige är precis som Nordkorea. Eller?
Vad det gäller Public Service är väl likheterna stora ? Eller vad säger du ?
Allt är så bra det kan i Sverige ? Andra åsikter är ett hot mot demokratin ?
Egentligen naturligt,
lever en verksamhet på skattemedel så är det väl naturligt att inte bita den hand som föder.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Så är det såklart inte men vad gäller tex Banverkets tidigare drift i egen regi jämfört med dagens situation där en privat entreprenör specifikt måste kallas ut av Trafikverket på respektive fel och endast åtgärda just det felet så finns noll fördelar med den privata driften. En privat aktör har självklart inga incitament att åtgärda fel som de inte får betalt för vilket leder till att fel lämnas utan åtgärd tills en formell order kommer in. Dvs, det tar längre tid, det blir dyrare och resenärerna drabbas av fler störningar.

Banverkets underhållsarbete kunde istället ske proaktivt och eftersom man hade ett nära förhållande med SJ sköttes också underhåll av lok och vagnar med intervall så att spårinfrastrukturen inte tog onödig skada. Idag är det istället så att tågoperatörerna kör med obalanserade hjul som sliter på rälsen, slitna strömavtagare som river ner kontaktledningarna etc etc.

Utöver det är spårkapaciteten så övertecknad att minsta lilla fel eller försening hos en aktör orsakar följdeffekter som innebär timslånga förseningar hos båda lokal- och fjärrtåg.

Du kan hävda det privata näringslivets fördelar tills du blir blå i ansiktet men just när det gäller tågtrafiken så kan du omöjligt hävda med någon grad av seriositet att systemet funkar bättre idag än det gjorde i helt statlig regi.
Du beskriver ett system staten satt upp som inte fungerar. Jag tror det hade fungerat bättre om staten inte lade sig i överhuvudtaget.
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
När det gäller LOU och man vill ha in referenser på jobb. Då får man bara använda de bolaget själva anger. Så även om jag har hört/vet att bolaget missköter sig får jag inte ta hänsyn till det. Så det brukar sluta med att man kör med lägst pris och det blir ju som det blir.
För övrigt vet jag inget som blivit bättre med avregleringarna. Att vi dessutom som ett av få länder(kanske det enda) tillåter vinster med skattefinansierad verksamhet är en skam. När du som anställd i kommunal verksamhet knappt får gå på julbord utan att kommuninvånare gnäller om slöseri med skattemedel.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Då föreslår jag att du håller dig till offentliga alternativ, som enligt dig alltid funkar bättre.

Nä, jag tar flyget. Ett sätt att resa som går snabbare och dessutom verkar vara mer pålitligt. Trots att så gott som alla banor har statligt ägande och den övervägande delen bolag i alla fall har statligt delägande…
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du beskriver ett system staten satt upp som inte fungerar. Jag tror det hade fungerat bättre om staten inte lade sig i överhuvudtaget.
Om staten inte hade något med järnväg att göra. Inte underhåll/drift/inget Vilka sträckor skulle finnas kvar inom låt oss säga 10-15 år?
Sthlm-Malmö-Göteborg.
Pendlingstrafik inom vissa delar av Mälardalen.
Malmbanan uppe i norr.
Men förutom de då?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Om staten inte hade något med järnväg att göra. Inte underhåll/drift/inget Vilka sträckor skulle finnas kvar inom låt oss säga 10-15 år?
Sthlm-Malmö-Göteborg.
Pendlingstrafik inom vissa delar av Mälardalen.
Malmbanan uppe i norr.
Men förutom de då?
Det får marknaden bestämma. Är inte övriga banor lönsamma så ser jag hellre att man brukar mer lönsamma transportmedel för den sträckan.

Om det handlar om att subventionera vissa grupper så ska staten ha hand om det. Jag vill inte bidra till subventioner.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det får marknaden bestämma. Är inte övriga banor lönsamma så ser jag hellre att man brukar mer lönsamma transportmedel för den sträckan.

Om det handlar om att subventionera vissa grupper så ska staten ha hand om det. Jag vill inte bidra till subventioner.
Så bara de sträckor jag nämnde då.
Inte mycket till samhälle eller samhällsfunktioner kvar då.

Varför skall marknaden få välja russinen ur kakan och bara ta det lönsamma delarna, medans en stat skall, helst utan skatteinkomster, kunna upprätthålla service för samhället?

Och nej jag ser inte Kina eller Nordkorea som något föregångsland någonstans. De kan gärna gå under lika väl som Sovjet gjorde.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Så bara de sträckor jag nämnde då.
Inte mycket till samhälle eller samhällsfunktioner kvar då.

Varför skall marknaden få välja russinen ur kakan och bara ta det lönsamma delarna, medans en stat skall, helst utan skatteinkomster, kunna upprätthålla service för samhället?

Och nej jag ser inte Kina eller Nordkorea som något föregångsland någonstans. De kan gärna gå under lika väl som Sovjet gjorde.
Det beror väl på hur man står ideologiskt. För min del kan staten dra in merparten av samhällsservicen. Jag kan betala för mig själv och mina nära. För mig ska staten ta hand om försvar, rättsväsende, de sjuka, gamlingar och barn. Arbetsföra män och kvinnor får klara sig bäst de vill. Det är min syn på det och jag förstår och respekterar att andra tycker olika.
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Det får marknaden bestämma. Är inte övriga banor lönsamma så ser jag hellre att man brukar mer lönsamma transportmedel för den sträckan.

Om det handlar om att subventionera vissa grupper så ska staten ha hand om det. Jag vill inte bidra till subventioner.
Men gärna till vinster av dina skattefinanserade pengar förstår jag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det beror väl på hur man står ideologiskt. För min del kan staten dra in merparten av samhällsservicen. Jag kan betala för mig själv och mina nära. För mig ska staten ta hand om försvar, rättsväsende, de sjuka, gamlingar och barn. Arbetsföra män och kvinnor får klara sig bäst de vill. Det är min syn på det och jag förstår och respekterar att andra tycker olika.
Varför skall staten betala för rättsväsende och försvar. Är det inte bättre och mera logiskt att sköta det själv?
Jag är själv för lättade regler kring vapen. Att samla ihop en mindre arsenal för att försvara sin del av landet vore ju faktiskt lite roligt :yoparty

Samt de gamla och sjuka har väl jobbat ihop pengar till att betala sånt själv?
Barn har föräldrar som väljer att skaffa barn. De kan väl spara ihop så de har råd med det?

Har full respekt för folk olika åsikter och vill faktiskt inte ändra dem. Tråkigt om alla tycker lika eller inte får yttra sina åsikter.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Men gärna till vinster av dina skattefinanserade pengar förstår jag.
Jag förstår verkligen inte den meningen.
Varför skall staten betala för rättsväsende och försvar. Är det inte bättre och mera logiskt att sköta det själv?
Jag är själv för lättade regler kring vapen. Att samla ihop en mindre arsenal för att försvara sin del av landet vore ju faktiskt lite roligt :yoparty

Samt de gamla och sjuka har väl jobbat ihop pengar till att betala sånt själv?
Barn har föräldrar som väljer att skaffa barn. De kan väl spara ihop så de har råd med det?

Har full respekt för folk olika åsikter och vill faktiskt inte ändra dem. Tråkigt om alla tycker lika eller inte får yttra sina åsikter.
Jag tror ett centralt försvar är starkast. Sen kan naturligtvis fria individer med vapenlicens sluta samman. Ser ingen motsättning.

Gamla har bidragit hela livet och bör ha ett skyddsnät. Sjuka kanske inte haft chansen alls. Barn kan inte välja sina föräldrar och vissa föräldrar är dumma i huvudet. De behöver ett skyddsnät.

Friska män och kvinnor får klara sig själva. Jag är på bra humör idag så jag kan sträcka mig till att staten ska bekosta akutsjukvård för den gruppen också.
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Jag förstår verkligen inte den meningen.

Jag tror ett centralt försvar är starkast. Sen kan naturligtvis fria individer med vapenlicens sluta samman. Ser ingen motsättning.

Gamla har bidragit hela livet och bör ha ett skyddsnät. Sjuka kanske inte haft chansen alls. Barn kan inte välja sina föräldrar och vissa föräldrar är dumma i huvudet. De behöver ett skyddsnät.

Friska män och kvinnor får klara sig själva. Jag är på bra humör idag så jag kan sträcka mig till att staten ska bekosta akutsjukvård för den gruppen också.
Säger allt om du inte förstår den meningen. Lägger ner diskussionen nu.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Låt staten (medborgarnas folkvalda) stå för de trygga/basala funktionerna i samhället, typ skola, sjukvård, polis, militär osv., medan jag roar mig bäst jag kan inom ramarna för regelverket jag som svensk röstat fram. Ok?
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Och här kommer jag in och letar efter inlägg som relaterar till rubriken, det där med att Dekras tillstånd dras in...så ohyggligt naivt av mig.
Godwins lag gäller ju även på Sporthoj...uppenbarligen...

 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det är väl i stort likadant i Sverige ?
När såg du sist en intervju i SVT där den intervjuade var missnöjd med Regeringen ?

Lite så, men det beror på att man oftast frågar slumpmässigt utvalda ur partistyrelsen, inte för att man skjuter av de som svarar fel.
Olika metodik, samma resultat.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och här kommer jag in och letar efter inlägg som relaterar till rubriken, det där med att Dekras tillstånd dras in...så ohyggligt naivt av mig.
Godwins lag gäller ju även på Sporthoj...uppenbarligen...


Utan Godwins lag hade det här forumet varit utdött sedan länge...
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Nu ska jag berätta en historia om vårt kära Dekra.

Jag skulle besikta min Super Seven för ett tag sen på Dekras station.
När jag kommer dit så tar besiktningskvinnan över nycklarna för tydligen får man inte köra in bilen själv. Detta är en 720kg lätt bil med 4 liters V8...
För det första så får hon inte igång bilen, slirar på kopplingen och nästan studsar iväg med bilen in i hallen. När hon kommer in och ska upp på lyften så tar hon i så mycket att jag upplever det som att hon kommer åka av rampen...

Efter utförd besiktning kommer hon ut och förklarar att bilen är i ett superbra skick förutom att den låter för mycket. Okej säger ägaren det var ju konstigt. Ni har besiktat bilen här för ett år sen och då gick den igenom? Det ska nämnas att det året hade bilen i fråga helt raka piratrör och dem lät bra mycket. Denna gång var den utrustad med spritt nytt Ferritablås med riktiga ljuddämpare som sänkte ljudet ordentligt.

Nej! Hon var övertygad om att den lät för mycket. "Men har du gjort en mätning" frågar ägaren.
"Nej, vi behöver inte ta mätvärden för att underkänna bilar längre"

"Klart ni måste mäta ljudet, ni kan ju inte stå i en betonghall och avgöra ljudvolym. Plus att du sitter 50 cm från dämparna i en öppen bil utan hjälm. Vad väntar du dig?"

"Nej! Bilen är underkänd och du måste göra en efterkontroll. Jag har pratat med min kvalitetsansvarige i telefon och han sa också att den lät för högt."

"Skämtar du? I telefon? Menar du att ni underkänner en S7 via telefon? Om den har krav på 95db och mäter in på 94.99999 så är den ändå godkänd. Hur ska du veta det om du inte mäter och står i en betonghall?"

"Nej, bilen är underkänd"....

De tog 500:- betalt och krävde en efterkontroll. Så vi tog bilen till en annan firma och lät folk där lyssna. De tyckte den var fullt godkänd och tog bort 2an.

Så jag kan lugnt säga att Dekra är den sämsta besiktningsfirman som existerar och glad är man att den kapitulerat! Om någon från Dekra läser detta.

NI ÄR FAN SÄMST!

good-day-ari-gold-gif.gif
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top