Dekras tillstånd att besiktiga fordon dras in!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det står i princip fritt att kravställa på de parametrar som är viktiga för verksamhet under t.ex. LOU. Precis på det sätt man gör i privat sektor.
Dock är kraven på transparens och inbjudan högre i det offentliga. Men att man skulle vara bunden till att handla skit utan val är ren lögn.

Ja, och dessutom har ingen påstått det.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ja, och dessutom har ingen påstått det.

Mnja, du påstod ju nyss att man bara behöver göra dessa svåra kravställningar i det offentliga. Det är dessvärre fel.

LOU och dess dilemman är dock ur spår för tråden.
Att Dekra misslyckas är klart men jag tycker som sagt att det är knepigt att man missar just här. Eller har man hamnat i kvalitetsfall generellt?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tråkigt men bra att felen uppdagas. Själv har jag besiktigat hojarna hos Dekra de senaste åren. Haft samma besiktningsgubbe varje gång och han är kanonbra, proffsig och hjälpsam. Justerade till och med halvljuset som var lite off på min ena hoj.

Samtidigt består mitt urval av en station och en besiktningsman så det betyder noll när de har uppenbara brister på många platser. De har fått tid på sig att åtgärda problemen men skitit i det. Då ska de bort.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Har en bokning hos dem i mellandagarna för bes av frugans bil, inte hört något om detta?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Det var väl Dekra som ville införa årlig bes av mopeder!
Ett påhitt för att krama fram mera guld:arsele
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den enda stat som fått riktigt bra ordning på alla sina delmarknader är Nordkorea. Där är hela befolkningen nöjd med precis allt.
Tyckte Bilprovningen fungerade bra innan den avreglerades.
Då slapp man man besiktningsstationer som konkade, företag som blev av med tillstånd, besiktningspapper som inte längre kunde hittas. Priserna var humana.
Nu när jag tänker på det så är det samma sak med skolan.
De konkar, blir av med tillstånden, tappar bort betyg, osv.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Tyckte Bilprovningen fungerade bra innan den avreglerades.
Då slapp man man besiktningsstationer som konkade, företag som blev av med tillstånd, besiktningspapper som inte längre kunde hittas. Priserna var humana.
Nu när jag tänker på det så är det samma sak med skolan.
De konkar, blir av med tillstånden, tappar bort betyg, osv.

Och frågar du folk på gatan i Nordkorea eller till och med Kina kommer inte en enda av dom nämna att de har några som helst problem i något av de fallen som du har. De har det helt enkelt bättre.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Klart att de också tar in anbud. Men de kan fritt välja vilka de antar och de kan välja att skita i det helt och hållet och de hamnar inte i utdragna domstolsprocesser pga att någon leverantör överklagat upphandlingen…
Höhöhö, nähe? Den var bra...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tänk om staten hade hand om all bizniz och om alla jobbade 100% för staten. Vilken fin värld det hade varit. Alla hade varit nöjda och glada.

Entreprenörer är ett elände. Politiker och statstjänstemän är bäst för de vet vad folk vill ha och levererar alltid kostnadseffektivt med hög kvalité.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tänk om staten hade hand om all bizniz och om alla jobbade 100% för staten. Vilken fin värld det hade varit. Alla hade varit nöjda och glada.

Entreprenörer är ett elände. Politiker och statstjänstemän är bäst för de vet vad folk vill ha och levererar alltid kostnadseffektivt med hög kvalité.
Nej.

Jag är dock helt hundra på att kombinationen marknadsekonomi och lagkrav på att utnyttja en produkt/tjänst krockar lite och sätter kunden (medborgaren) i skiten systematiskt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Precis som elmarknaden.............

Oavsett vad forumets professionella troll tycker så kan jag i alla fall konstatera att inget häromkring blivit bättre vad gäller avreglerad besiktning, skola eller apotek…

Tåg åker jag aldrig, men det är visst ganska muntert i finsk media angående privata svenska aktörer som köpt på sig massor med tåg som inte fungerar i minusgrader…Något sådant kommer ingen ihåg från tiden då det var SJ för hela slanten…
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Är det ingen som mins dom halvårslånga väntetiderna på besiktningstider innan dom släppte marknaden?
Det har i alla fall blivit mycket bättre då man kan få en tid nästa dag i stort sett året om.
Hoppas Dekra i Falun bara byter namn i så fall för där kan jag rulla in och hoppa över i soffa/fåtölj innanför dörren då jag inte får med mig rullstolen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Och frågar du folk på gatan i Nordkorea eller till och med Kina kommer inte en enda av dom nämna att de har några som helst problem i något av de fallen som du har. De har det helt enkelt bättre.
Haha, du drar som vanligt upp totalitätra diktaturer och vill få till det till att det skulle vara det enda alternativet till att allt sköttes av marknaden som aldrig kan göra fel.
Du vet det finns mellanting mellan allt statligt och allt fritt.
Stat tar hand om vissa delar av infrastruktur, medans marknadskrafter sköter andra saker.
Järnväg, sjukvård, rättsväsende, skola, posten, osv. är ju sådanna som fungerar bättre när stat gör det.
Bilprovningen är ju ett mellanting som jag tycker personligen gott hade kunnat vara i statlig regi.
Men uppenbarligen fungerade ju staten regelverk och kontroller eftersom Dekra inte uppfyllde dem och det blev som det blev.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top