Dekras tillstånd att besiktiga fordon dras in!

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Dekra får på tafsen av SWEDAC och blir av med sitt tillstånd med omedelbar verkan.




Good riddance!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Åh fasen, det är där man borde varit kund alltså? Så synd att de försvinner. Nu får väl politrukerna på de övriga ställena blodad tand.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är ingen dålig kritik de får ?

"”De avvikelser som framkommit vid tillsynen är så allvarliga att kontrollorganet i dag saknar den kompetens som krävs av ett ackrediterat organ. Kontrollorganet uppvisar inte heller förmåga att analysera och hantera avvikelser samt saknar förmågan att styra verksamheten från central nivå”, skriver Swedac i beslutet."

Jag gillar inte länka till Aftonblaskan men de hade ju en lite längre text
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, att staten fläbbar upp en oduglig privat aktör - så att denne inte längre kan tjäna pengar på sitt icke utförda arbete - måste utan tvekan vara statens fel…
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ingen av aktörerna Dekra eller staten är utan skuld i det här fallet.
Man bör komma ihåg att det är staten som är kravställare i och med att de sätter regelverket för marknadsaktörerna.
Oavsett verka kontroll i vart fall ha fungerat i någon form när Dekra åker ut.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ingen av aktörerna Dekra eller staten är utan skuld i det här fallet.
Man bör komma ihåg att det är staten som är kravställare i och med att de sätter regelverket för marknadsaktörerna.
De har de ju gjort och Dekra uppfyllde inte det.
Hur är detta då statens fel?
:va
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag gillar normalt marknadslösningar men här får Dekra ta hela ansvaret, inte staten. Att vara ackrediterad av Swedac kräver bra rutiner och ordning i verksamheten, men är inte rocket science. Någon på finans har tröttnat på alla kostnader som rutinerna skapade och började skära. Swedac är bra på att sniffa fram detta.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
De har de ju gjort och Dekra uppfyllde inte det.
Hur är detta då statens fel?
:va

Menade att om kravställningen varit fläckfri hade man aldrig kommit så långt att en aktör som uppenbart inte ens försökt fullfölja sitt uppdrag varit etablerad öht.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Dekra i Sätra hahah, jag besiktade fler hojar där innan de försvann för några år sedan, det tog 5 min, ingen provkörning, ingen lift, INGENTING.. klart som fan det inte funkar i längden:)
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Är inte Dekra en stor internationell aktör?
Vad sket sig just i Sverige?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Menade att om kravställningen varit fläckfri hade man aldrig kommit så långt att en aktör som uppenbart inte ens försökt fullfölja sitt uppdrag varit etablerad öht.

Det är i princip omöjligt att göra en fläckfri upphandling/kravställning. Och det är bara offentliga aktörer som är tvungna att genomföra dem.

Ett jäkla gissel som givetvis finns av en anledning men icke desto mindre går det bara att göra fel… och konsumerar sjukt mycket resurser.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Dekra är en av de största i Tyskland.
Hög profil där.
Mitt gröna miljömärke kom från dem, undrar det var fusk.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det är i princip omöjligt att göra en fläckfri upphandling/kravställning. Och det är bara offentliga aktörer som är tvungna att genomföra dem.

Ett jäkla gissel som givetvis finns av en anledning men icke desto mindre går det bara att göra fel… och konsumerar sjukt mycket resurser.

Ja, det är svårt.
Men hur tänker du att privata aktörer köper sina leverantörer om inte genom upphandling? Lotteri eller utefter vilket håll det blåser?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det är svårt.
Men hur tänker du att privata aktörer köper sina leverantörer om inte genom upphandling? Lotteri eller utefter vilket håll det blåser?

Klart att de också tar in anbud. Men de kan fritt välja vilka de antar och de kan välja att skita i det helt och hållet och de hamnar inte i utdragna domstolsprocesser pga att någon leverantör överklagat upphandlingen…
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Klart att de också tar in anbud. Men de kan fritt välja vilka de antar och de kan välja att skita i det helt och hållet och de hamnar inte i utdragna domstolsprocesser pga att någon leverantör överklagat upphandlingen…

Det står i princip fritt att kravställa på de parametrar som är viktiga för verksamhet under t.ex. LOU. Precis på det sätt man gör i privat sektor.
Dock är kraven på transparens och inbjudan högre i det offentliga. Men att man skulle vara bunden till att handla skit utan val är ren lögn.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Enligt Vi Bilägare är det dessa brister:
Uppmätta broms- och hastighetssträckor har inte varit tillgängliga på grund av ständig omflyttning av betongsuggor och ombyggnationer på gatan. Ska vara åtgärdat.
Lämpliga provkörnings- och bromssträckor saknades. Regionchefen saknade så kallat K1-certifikat och saknade kunskap om att prov ska göras i en hastighet om 40–50 km/tim. Testerna gjordes på 30-väg där det alltså inte är tillåtet att köra 40–50 km/tim. Ska vara åtgärdat, bland annat genom att alla nya regionchefer ska genomgå rätt utbildning.
Brister vid internrevision har inte åtgärdats i tid och det fanns ingen påminnelse i internrevisionen. Otydligt vem som har ansvar i ledningen vid exempelvis semestrar, långtidssjukskrivningar och hög arbetsbelastning. Administrativt jobb har skjutits upp. Checklista är införd och fler regionchefer har anställts.
Vid besiktning har en tekniker missat att kontrollera samtliga tecken i chassinumret, bromsprov genomfördes inte i rullbromsprovare och kontroll av framvagn genomfördes inte på rätt sätt. Ett varningssystem ska byggas in.
En annan tekniker har missat att kolla hela chassinumret, avgasvärdena uppmättes inte med driftsvarm motor och bromsvärdena uppmättes för snabbt för att värdet skulle hinna stabiliseras. Teknikern har utbildats.
Ytterligare en tekniker har brustit i sin rutin gällande kontrollen av en så kallad backningsstrålkastare på stationen. Kan bero på mänskligt misstag, enligt Swedac.
I andra fall har kedjespännaren och skyltbelysningen inte kontrollerats på bilar som besiktigas.
I ett fall har det digitala besiktningsprotokollet inte stämt överens med det fysiska protokollet. I databasen fanns två protokoll i samma ärende. Personalen ska ha utbildats i rätt rutin.
Bristfällig kunskap i hur ljusinställningsmaskinen och nedvinkling av halvljus fungerar. Personalen ska ha utbildats.
Stativet till en bullermätare saknades, något som Dekra markerade som åtgärdat. Men vid Swedacs kontroll saknades det ändå. Ingen bullermätning har skett på 13 månader. Teknikerna måste skicka felrapport om något saknas eller går sönder.
Flera avvikelser har inte åtgärdats i tid, på grund av hög arbetsbelastning och att personalen inte alltid haft förståelse för vilka konsekvenser som kvalitetsbristerna kan få. Det har också saknats påminnelse om att viktiga datum är på väg att missas.
En tekniker har inte använt den standardiserade sträckan för testkörningar och visade heller inte förståelse för varför samma sträcka alltid ska användas. Regionchefen har haft genomgång med teknikern.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top