Enligt Vi Bilägare är det dessa brister:
Uppmätta broms- och hastighetssträckor har inte varit tillgängliga på grund av ständig omflyttning av betongsuggor och ombyggnationer på gatan. Ska vara åtgärdat.
Lämpliga provkörnings- och bromssträckor saknades. Regionchefen saknade så kallat K1-certifikat och saknade kunskap om att prov ska göras i en hastighet om 40–50 km/tim. Testerna gjordes på 30-väg där det alltså inte är tillåtet att köra 40–50 km/tim. Ska vara åtgärdat, bland annat genom att alla nya regionchefer ska genomgå rätt utbildning.
Brister vid internrevision har inte åtgärdats i tid och det fanns ingen påminnelse i internrevisionen. Otydligt vem som har ansvar i ledningen vid exempelvis semestrar, långtidssjukskrivningar och hög arbetsbelastning. Administrativt jobb har skjutits upp. Checklista är införd och fler regionchefer har anställts.
Vid besiktning har en tekniker missat att kontrollera samtliga tecken i chassinumret, bromsprov genomfördes inte i rullbromsprovare och kontroll av framvagn genomfördes inte på rätt sätt. Ett varningssystem ska byggas in.
En annan tekniker har missat att kolla hela chassinumret, avgasvärdena uppmättes inte med driftsvarm motor och bromsvärdena uppmättes för snabbt för att värdet skulle hinna stabiliseras. Teknikern har utbildats.
Ytterligare en tekniker har brustit i sin rutin gällande kontrollen av en så kallad backningsstrålkastare på stationen. Kan bero på mänskligt misstag, enligt Swedac.
I andra fall har kedjespännaren och skyltbelysningen inte kontrollerats på bilar som besiktigas.
I ett fall har det digitala besiktningsprotokollet inte stämt överens med det fysiska protokollet. I databasen fanns två protokoll i samma ärende. Personalen ska ha utbildats i rätt rutin.
Bristfällig kunskap i hur ljusinställningsmaskinen och nedvinkling av halvljus fungerar. Personalen ska ha utbildats.
Stativet till en bullermätare saknades, något som Dekra markerade som åtgärdat. Men vid Swedacs kontroll saknades det ändå. Ingen bullermätning har skett på 13 månader. Teknikerna måste skicka felrapport om något saknas eller går sönder.
Flera avvikelser har inte åtgärdats i tid, på grund av hög arbetsbelastning och att personalen inte alltid haft förståelse för vilka konsekvenser som kvalitetsbristerna kan få. Det har också saknats påminnelse om att viktiga datum är på väg att missas.
En tekniker har inte använt den standardiserade sträckan för testkörningar och visade heller inte förståelse för varför samma sträcka alltid ska användas. Regionchefen har haft genomgång med teknikern.