Deklarationsavdrag

yamahafreak

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Hoj
Yamaha
Lite nyfiken på vad ni gör avdrag för i era deklarationer. Jag funderar på att göra avdrag för resor till jobbet men har bara 1,5 mil enkel resa så det går väl inte att göra avdrag då?

Tjejen har dresscode på jobbet och vill göra avdrag för det men har hört att man inte kan göra avdrag för kläder om man kan ha dessa på hemmaplan. Dock går hon ju inte omkring i kostym hemma men omöjligt är det ju inte heller som sagt. :huvet

yamahafreak skrev:
2057061 Lite nyfiken på vad ni gör avdrag för i era deklarationer. Jag funderar på att göra avdrag för resor till jobbet men har bara 1,5 mil enkel resa så det går väl inte att göra avdrag då?

Tjejen har dresscode på jobbet och vill göra avdrag för det men har hört att man inte kan göra avdrag för kläder om man kan ha dessa på hemmaplan. Dock går hon ju inte omkring i kostym hemma men omöjligt är det ju inte heller som sagt. :huvet

Nej, det är väl bara skyddskläder man kan göra avdrag för. Hennes företag bör ju betala hennes kläder isf.

ang rese avdraget så ska du tjäna (tror det är) en timme enkel resa på att välja bilen framför kollektiv variant.. undantag kan ges om din arb givare kan intyga att du måste ha bilen i jobbet.

Har, som vanligt, dragit av för "övriga utgifter" - ruta 06 och "tillfälligt arbete, dubbel bosättning och hemresor" - ruta 09.

hållundan skrev:
2057118 Har, som vanligt, dragit av för "övriga utgifter" - ruta 06 och "tillfälligt arbete, dubbel bosättning och hemresor" - ruta 09.

Och vad drar du av som övriga utgifter.. :)
Har hört att dom inte kollar summor under 50000 där om det inte är stickprov. En lirare på jobbet skrev 42000 ett år...Schysst förtjänst.

goodfella skrev:
2057417 Och vad drar du av som övriga utgifter.. :)
Har hört att dom inte kollar summor under 50000 där om det inte är stickprov. En lirare på jobbet skrev 42000 ett år...Schysst förtjänst.
Man har väl, så vitt jag vet, berättigat till 100 kronor per dygn man har arbete på annan ort / dubbel bosättning, för ersättning av mat osv.

Jag har aldrig dragit av mer än 5-6000. Har aldrig fått avslag.

Jag tänkte ta mig en rövare och dra av runt 20 blås på övriga avdrag och hoppas på det bästa. Säger de emot så säger jag att det var ett misstag och att det kulle vara 2000:- :tomten Tror ni de går på det?

Bra o skylta med det här då om du hade tänkt, alltså om du var seriös..

Man kan få FET restskatt om man håller på o dummar sig...

yamahafreak skrev:
2057061 Tjejen har dresscode på jobbet och vill göra avdrag för det men har hört att man inte kan göra avdrag för kläder om man kan ha dessa på hemmaplan. Dock går hon ju inte omkring i kostym hemma men omöjligt är det ju inte heller som sagt. :huvet

Du kan dra av tjejens kläder på fredagskvällen.

hållundan skrev:
2057453 Man har väl, så vitt jag vet, berättigat till 100 kronor per dygn man har arbete på annan ort / dubbel bosättning, för ersättning av mat osv.

Jag har aldrig dragit av mer än 5-6000. Har aldrig fått avslag.

hur gör man när man gör "övriga avdrag" ruta 06??
och vad kan man göra avdrag för?
å ska man redovisa nånstans vad avdragen e dragna för?

heimdal skrev:
2057914 hur gör man när man gör "övriga avdrag" ruta 06??
och vad kan man göra avdrag för?
å ska man redovisa nånstans vad avdragen e dragna för?

När jag har dragit av där så har jag bara fyllt i summan. Jag har aldrig skrivit vad jag dragit av.

goodfella skrev:
2057944 När jag har dragit av där så har jag bara fyllt i summan. Jag har aldrig skrivit vad jag dragit av.

så du skrev 12 000 för avdrag av kondomer, men utelämnade kondombiten

edit: nu ser ja de roliga i de.. du fyllde bara i "summan" av allt dragande i rutan.. kladdigt :rofl

Last edited:
Man får ju trixa lite bara man har kvitton att visa upp. Då kan man bara få ett avslag.

Drar du av 20lopp på något och inte har ett enda kvitto ligger man väl värre till eller hur :va

Gissar att alla i denna tråden tycker det är okej att skenförsäkra också :tungan

WestW skrev:
2058101 Man får ju trixa lite bara man har kvitton att visa upp. Då kan man bara få ett avslag.

Drar du av 20lopp på något och inte har ett enda kvitto ligger man väl värre till eller hur :va

Gissar att alla i denna tråden tycker det är okej att skenförsäkra också :tungan

jag är ny på dehär.. men kom med nåra bra avdrag man kan göra.. för ja har inte den blekaste va man kan dra av för :Va :)

WestW skrev:
2058101 Man får ju trixa lite bara man har kvitton att visa upp. Då kan man bara få ett avslag.

Ser det som en oerhört stor skillnad i att skena och göra deklarationsavdrag. I alla fall om man drar av berättigade saker. Jag är skriven i Halmstad och har min arbetsplats i Göteborg, när jag arbetar blir jag "tvungen" att ha dubbelt boende och likaså lägga ut för "övriga utgifter".

re.

yamahafreak skrev:
2057061 Lite nyfiken på vad ni gör avdrag för i era deklarationer. Jag funderar på att göra avdrag för resor till jobbet men har bara 1,5 mil enkel resa så det går väl inte att göra avdrag då?

Jag har 1,5 mil enkel till jobbet och drar av, inga problem.
Jobbar skift, så då passar det inte med busstiderna.
Vi är 4st som samåker och alla drar av :D

goodfella skrev:
2057417 Och vad drar du av som övriga utgifter.. :)

skrev han en massa andra avdrag samtidigt då? typ resor dubbelt boende mm
låter lite tunt att bara dra till med en summa o hoppas på det bästa, hmm om man skulle... :D :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg