Deklarationsavdrag

hållundan skrev:
2058118 Ser det som en oerhört stor skillnad i att skena och göra deklarationsavdrag. I alla fall om man drar av berättigade saker. Jag är skriven i Halmstad och har min arbetsplats i Göteborg, när jag arbetar blir jag "tvungen" att ha dubbelt boende och likaså lägga ut för "övriga utgifter".

Du har berättigade avdrag men många vill ha tips på hur man "klarar sig undan" osv och då är det säkert inte helt rumsrena avdrag :D

heimdal skrev:
2058105 jag är ny på dehär.. men kom med nåra bra avdrag man kan göra.. för ja har inte den blekaste va man kan dra av för :Va :)

Se till att ha kvitton bara så du inte råkar illa ut.

Något som många glömmer som jobbar som säljare eller lastbilschaffisar o liknande är att man kan dra av för frukost och lunch som man äter ute. Detta är tillåtet då inte dessa har nåt fast lunchrum att äta på. Använder man sin telefon i jobbet så kan man dra av upp till 100 kr/dag.
Har du använt skatteprogram så kan du dra av det, använder du en ekonomitidning för att få bättre ekonomi så kan du dra av den. Vet inte om det funkar att dra av för bike eller nån liknande tidning men det kanske funkar. Prova!!
Finns som sagt en hel del avdrag man kan göra. Själv så har jag gjort mycket avdrag och specificerat varje gång jag lämnat in. Som mest har jag dragit av 65 000 och aldrig fått avslag. Har man bara bra skäl så är det inga problem.

sportarn skrev:
2058486 Något som många glömmer som jobbar som säljare eller lastbilschaffisar o liknande är att man kan dra av för frukost och lunch som man äter ute. Detta är tillåtet då inte dessa har nåt fast lunchrum att äta på. Använder man sin telefon i jobbet så kan man dra av upp till 100 kr/dag.

Var hitar jag info om detta, hur mkt jag får dra osv? Jobbar en del som servicetekniker & då är ju bilen mitt "kontor". Extraknäcker dessutom som taxichaffis.

Står kanske om det i deklarationspapperna, men eftersom jag inte fått mina än så...

Last edited:
Barrett skrev:
2058592 Var hitar jag info om detta, hur mkt jag får dra osv? Jobbar en del som servicetekniker & är ju bilen mitt "kontor". Extraknäcker dessutom som taxichaffis.

Står kanske om det i deklarationspapperna, men eftersom jag inte fått mina än så...
Ska försöka leta upp det. Alla avdrag står ju inte i papprena man får med i deklarationen. Om jag inte missminner mig så är det 40 kr för frukost och 70 kr för lunch men jag ska kolla upp det noggrannare.

Här kan du finna avdragen. Det är ju en slags resekostnadsersättning du drar av det som eftersom du inte har nån bestämd utgångsplats förutom bilen. För många så blir det ju ganska mycket pengar under ett år.

Last edited:
sportarn skrev:
2058615 Ska försöka leta upp det. Alla avdrag står ju inte i papprena man får med i deklarationen. Om jag inte missminner mig så är det 40 kr för frukost och 70 kr för lunch men jag ska kolla upp det noggrannare.

Här kan du finna avdragen. Det är ju en slags resekostnadsersättning du drar av det som eftersom du inte har nån bestämd utgångsplats förutom bilen. För många så blir det ju ganska mycket pengar under ett år.

Tack!

Men jag förstår nog inte riktigt hur jag ska tolka följande: Reducering för inrikes traktamente. Som ex. va jag i sthlm ca 20 dagar förra året i tjänsten. Under denna tid fick jag traktamente på x kr/dag. Får jag då göra avdrag/reduktion på den skattepliktiga delen av traktamentet för frukost/lunch/middag då jag inte hade ngt fast lunchrum?

Dock borde jag ju inte kunna göra avdrag för middagar när jag jobbar som taxichaffis då jag inte har traktamente.

Är jag något sånär rätt på det eller helt ute & snurrar?

sportarn skrev:
2058486 Något som många glömmer som jobbar som säljare eller lastbilschaffisar o liknande är att man kan dra av för frukost och lunch som man äter ute. Detta är tillåtet då inte dessa har nåt fast lunchrum att äta på. Använder man sin telefon i jobbet så kan man dra av upp till 100 kr/dag.
Har du använt skatteprogram så kan du dra av det, använder du en ekonomitidning för att få bättre ekonomi så kan du dra av den. Vet inte om det funkar att dra av för bike eller nån liknande tidning men det kanske funkar. Prova!!
Finns som sagt en hel del avdrag man kan göra. Själv så har jag gjort mycket avdrag och specificerat varje gång jag lämnat in. Som mest har jag dragit av 65 000 och aldrig fått avslag. Har man bara bra skäl så är det inga problem.

Jag jobbar som servicetekniker och äter alltid mat ute. Men om jag förstått det rätt så får man bara göra avdrag om man har traktament?
Eller får jag göra avdrag ändå? Måste jag ha kvar kvitto eller liknade?

//Mheel

Mheel skrev:
2058715 Jag jobbar som servicetekniker och äter alltid mat ute. Men om jag förstått det rätt så får man bara göra avdrag om man har traktament?

//Mheel

Så tolkar jag det iaf. Men det kan ju vara berättigat att göra avdrag ändå, vad vet jag.
Du måste kunna bevisa att du är berättigad avdrag. Dock inte nödvändigtvis via kvitton, men det brukar ju vara det enklaste sättet.

Barrett skrev:
2058732 Så tolkar jag det iaf. Men det kan ju vara berättigat att göra avdrag ändå, vad vet jag.
Du måste kunna bevisa att du är berättigad avdrag. Dock inte nödvändigtvis via kvitton, men det brukar ju vara det enklaste sättet.
Precis, att samla kvitton är ju det som är tråkigast men samtidigt bästa beviset. De gånger som jag har dragit av så har jag skrivit vad jag gjort vart jag varit och vad jag jobbar med för att vara så tydlig som möjligt, har aldrig haft kvitton att visa och jag har klarat mig. Detta är inte beroende på om man ligger ute på jobb med traktamente utan gäller om du är ute o jobbar en dag och inte har tillgång till lunchrum så får du detta avdraget.

sportarn skrev:
2058752 Precis, att samla kvitton är ju det som är tråkigast men samtidigt bästa beviset. De gånger som jag har dragit av så har jag skrivit vad jag gjort vart jag varit och vad jag jobbar med för att vara så tydlig som möjligt, har aldrig haft kvitton att visa och jag har klarat mig. Detta är inte beroende på om man ligger ute på jobb med traktamente utan gäller om du är ute o jobbar en dag och inte har tillgång till lunchrum så får du detta avdraget.

Jag jobbar i hela jönköpings län utgår från jönköping. Äter kanske max 2 gånger i månaden på kontoret resten av gångerna äter jag i bilen eller i någon telestation. Då borde jag rimligen kunna göra avdrag. Men det svåra är att komma ihåg alla dom ställena jag varit och jobbat på då jag nästan varje dag är på ett nytt ställe. Eller kan man skriva en kort historia och berätta hur det ligger till??

//Mheel

Mheel skrev:
2058769 Jag jobbar i hela jönköpings län utgår från jönköping. Äter kanske max 2 gånger i månaden på kontoret resten av gångerna äter jag i bilen eller i någon telestation. Då borde jag rimligen kunna göra avdrag. Men det svåra är att komma ihåg alla dom ställena jag varit och jobbat på då jag nästan varje dag är på ett nytt ställe. Eller kan man skriva en kort historia och berätta hur det ligger till??

//Mheel

Eller berätta först om dom frågar ...kanske?

sportarn skrev:
2058752 Detta är inte beroende på om man ligger ute på jobb med traktamente utan gäller om du är ute o jobbar en dag och inte har tillgång till lunchrum så får du detta avdraget.

Det va väl just det av "reduktion av traktamente" jag blev fundersam på. Du menar alltså att man får redusera från ett traktamente som inte finns ;) Låter helt ologiskt med det skulle inte förvåna mig ett dugg om det stämmer.

Mheel skrev:
2058780 Jag ringde och frågade, man kan bara göra avdrag om man har övernattat.

//Mheel
Men det ska vara nån sån regel som gäller. Ska prata med en revisor så ska jag försöka få lite mer kött på benen.

skiter nog i ruta 06.. verkar jobbigt

t-shirtar till jobbet räcker nog inte som anledning för att dra av 7000 :D

Mheel skrev:
2058715 Jag jobbar som servicetekniker och äter alltid mat ute. Men om jag förstått det rätt så får man bara göra avdrag om man har traktament?

//Mheel

Det har börjat röra ihop sig ordentlig märker jag. Jag har inte ork att reda ut allt. Däremot kan jag hänvisa till följande länk. (avdragslexikon 2006).
http://www.skatteverket.se/deklarera2006/avdragslexikonprivat.4.dfe345a107ebcc9baf800013664.html

För att läsa om traktamente om det har betalats ut eller inte och möjlighet till avdrag, sök på T. Där finns en rätt lättfattlig beskrivning över vad som gäller.

När det gäller reducering av traktamente som någon skrev om blir det lite mer komplicerat så det tänker jag inte gå in på. Detta hoppas jag att era arbetsgivare har koll på.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg