Decibelmätning vid bandag

Dallaas

Medlem
Gick med
20 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
Tjena!

Köpte min första sporthoj för några veckor sedan, suget vart för stort då man vart utan hoj förra sommaren. Valet för på en Gsx R600 med effektsystem med riktigt fin sång vilket jag hittills är väldigt nöjd med :yoparty

Såklart vill man ut på bana för att pressa sig mer och planen är att köra med Smc på arlanda till helgen. Jag är dock osäker på ljudet, är det sannolikt att hojen klarar ljudkraven eller ska man installera tillbaka orginalsystemet för att vara på säkra sidan?

Hur brukar folk göra till bandagar?
 
Om du själv tycker att det låter högt när du sitter still och "torrgasar", så är det sannolikt för högt för bana.
Har du DB-killer? Den absoluta rekommendationen är att stoppa i den.
Surt att betala, längta och sedan inte få köra mer än tre varv innan du blir svartflaggad.
 
Vid låga varv är det ingen fara, men när man varvar på lite så låter den mycket. Arlanda verkar ju dock vara en relativt långsam bana men man vill ju samtidigt inte sitta och känna sig begränsad på grund av något sådant. Blir till att införskaffa en DB-killer. Brukar sådana vara universala eller är det märkesspecifikt?
 
Arlanda Test Track har hårdare ljudkrav än vanligt för banorna i Sverige, så du vill inte låta extra där.
 
Även om du inte är van så borde du klara att byta ljuddämpare på din Suzuki på två timmar.
Jag är van och byter två ljuddämpare på 1 timme på min Suzuki. Utan att stressa.

Ska du gå på dB-Killer är det ju önskvärt att hitta en som passar i ditt effektsystem dvs rätt diameter på dB-killern så den inte glappar för mycket i utgångshålet på effektsystemet.
Och det är kanske lite knepigt fixa rätt storlek och fastsättning till på lördag.
 
DB-killers enligt egen erfarenhet är icke av universal storlek, eftersom alla utblås är olika designa passar dom oftast bara på sig själv. Kolla upp modell och märke av ditt slipon och kontakta en säljare.

Om jag var du hade jag satt på original. Pröva inte att åka dit utan db killer och "hoppas på det bästa". Bara onödigt att oroa sig och på så sätt förstöra det roliga.
 
Det är 90db som gäller på Arlanda Testrack2 har Märsta kommuns miljönämnd beslutat. Det är inget SMC kan påverka. Så som Ägge nämner är det enklaste att återmontera orginaldämpare eller använda Db-killer. Det är tråkigt att få körförbud på banan för att man bullrar för mycket.
 
Det är 90db som gäller på Arlanda Testrack2 har Märsta kommuns miljönämnd beslutat. Det är inget SMC kan påverka. Så som Ägge nämner är det enklaste att återmontera orginaldämpare eller använda Db-killer. Det är tråkigt att få körförbud på banan för att man bullrar för mycket.

90dba är lite...
Vill minnas att elhojarna lät bortåt där på åsen när de körde där....2013?
Kedjeskrammel och däckljud vind osv.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top