Du som är utbildad i ämnet, hur stor påverkan har folks vilja att skryta om sina utgifter vid till exempel det nya köket, för ekonomins utveckling?
2 vägar där.
1. De ljuger om kostnaden. Fråga Bonny, inte min grej

2. De tar kostnaden av statusskäl. Marknadsföringsfråga som inte riktigt är mitt fokus heller. Men det står helt klart att statusjakt är en viktig faktor för en stor del av konsumtionen. Marknadsföringen jobbar hårt på att skapa hypes runt just SIN grej för att nå just den publiken. Gör man det skapas helt plötsligt ett värde i just det höga priset, oavsett om kvaliteten motsvarar priset egentligen.
I mina ögon är det absurt, men så funkar det till stor del.
Påverkan för ekonomins utveckling däremot är rätt ointressant om vi inte utgår ifrån att man jobbar hårdare för att ha råd med det. Ekonomin påverkas i princip bara av vår poduktion (BNP), och importerar vi ett köp för 100´ är det sämre än att köpa ett på Ikea för 50´. Ish..
Sen finns det andra faktorer som graden av sparande osv som påverkar stabiliteten, och därmed förväntingarna vilket får följder osv.. Rätt långa kedjor innan man har ett svar på det där, och jag måste rusa iväg opå seminarie nu