De är stämplade som WT

Du som är utbildad i ämnet, hur stor påverkan har folks vilja att skryta om sina utgifter vid till exempel det nya köket, för ekonomins utveckling?

2 vägar där.

1. De ljuger om kostnaden. Fråga Bonny, inte min grej ;)

2. De tar kostnaden av statusskäl. Marknadsföringsfråga som inte riktigt är mitt fokus heller. Men det står helt klart att statusjakt är en viktig faktor för en stor del av konsumtionen. Marknadsföringen jobbar hårt på att skapa hypes runt just SIN grej för att nå just den publiken. Gör man det skapas helt plötsligt ett värde i just det höga priset, oavsett om kvaliteten motsvarar priset egentligen.

I mina ögon är det absurt, men så funkar det till stor del.

Påverkan för ekonomins utveckling däremot är rätt ointressant om vi inte utgår ifrån att man jobbar hårdare för att ha råd med det. Ekonomin påverkas i princip bara av vår poduktion (BNP), och importerar vi ett köp för 100´ är det sämre än att köpa ett på Ikea för 50´. Ish..

Sen finns det andra faktorer som graden av sparande osv som påverkar stabiliteten, och därmed förväntingarna vilket får följder osv.. Rätt långa kedjor innan man har ett svar på det där, och jag måste rusa iväg opå seminarie nu :)

Men att säga att en snickare inte kan tjäna pengar är bara bull tror jag, däremot kommer de som inte riktigt kan fasas ut till förmån för billig arbetskraft utifrån, medans de vassa riktigt bra hantverkarna kommer kunna ta bra betalt för sin kvalité och stolthet i allt de gör.
Finns ju en snickare här på forumet som gör saker jag bara blir imponerad av... den mannen kommer nog inte bli av med sin business i första taget. (Ja, pucken, du kan slå dig för bröstet) :fakta

Jag vill träffa de där riktigt bra hantverkarna, känns lika vanligt som hederliga advokater och politiker som aldrig ljugit. Tycker ändå att jag har haft en hel del att göra med hantverkare och blir alltid besviken. Även när man jobbar på timlön så är inställningen "äh det duger" och ful-lösningar för att spara tid. Enda undantaget är en bekant som har aspberger och är kakelsättare. Det tar honom 3 gånger så långt tid att göra ett badrum som snittet men du kan ge dig fan på att det är perfekt.

Men då skall jag hyra Pucken nästa gång något skall renoveras....

...eller läkare utan grandios personlighet. ;-)

fniss2.jpg

Supply/Demand ska styra inkomsten. Det finns många som utan vidare utbildning levererar resultat få andra kan uppnå som också förtjänar bra betalt. Liksom man idag i princip behöver vara civilekonom för att få ett assistentjobb.

Inom strategin pratar man om olika lager i "situationen". Om det är en enkel, komplicerad, komplex eller kaotisk situation osv.. För ledarskap kräver dessa olika situationer rätt skiljda egenskaper t.ex.

Jobbmässigt är det jämförbart kan jag tycka. Att bära lådor på ett lager är enkelt, att göra ett bokslut är komplicerat, att bygga maskiner som ska borra diamant i grottor där det varken finns el eller syre till förbränningsmotorer är komplext osv..

Svårighetsgraden i det sätter snabbt ramarna för hur många som är kapabla till arbetet, vilket också bör speglas i lönen.

Så återigen, varför tjänar hantverkare så bra?

Sjuksyrror har vi ju ett svart hål att fylla, men dom är ju iaf överbetalade.

Jag tror det räcker med 1 eller kanske 3 kvartal till så visar det sig verkligen vilka som är WT.

Före detta hantverkare tror jag kommer komma på 1a plats, iofs på en delad första plats med alla Fd konsulter av alla former.

jorå så är det.

Edit: att ens hantverkare kunnat skapa sig den status dom lyckats med är en gåta.

2 år på B&A är ju nästan som högskola.

2 år gymnasium (nu tre år) så har du en skitlön.
Lärlingstiden är ett par år ovanpå gymnasiet.
Sedan tjänar man ungefär som en industriarbetare, men med chans att ligga ute på traktamente ibland plus att man med lite tur kan tjäna en del på ackordet.

De flesta hantverkare jag känner till som börjar närma sig pensionsåldern är riktigt slitna. Knän, armar, axlar, rygg, fotleder etc tar stryk. Personligen tycker jag inte det är helt uppåt väggarna att de har hög timpenning.

Är akademiker själv, men mina föräldrar och även mina farföräldrar har alla varit knegare. Man blir ju som en smula präglad av sin omgivning. Blir mer impad av en riktigt duktig hantverkare än av någon ekonom/programmerare/beteendevetare. Ni vet en sån där hantverkare som man ser har riktigt bra handlag, jobbar rappt och metodiskt och koll på dem mesta inom bygg. Sånt kommer av genuint intresse och hårt arbete, bara för att man inte har en examen betyder det inte att ett sånt arbete ska nedvärderas.

Sen är det som inom alla yrken, de sopiga kostar pengar och besvär, medan duktiga är ganska svårbokade. Eftersom min far känner så många hantverkare så träffar jag iofs nästan bara duktiga på mitt bygge. :)

Nu får jag säkert mothugg, men det tar jag med ro, det är ju iaf fredag!

2 år gymnasium (nu tre år) så har du en skitlön.
Lärlingstiden är ett par år ovanpå gymnasiet.
Sedan tjänar man ungefär som en industriarbetare, men med chans att ligga ute på traktamente ibland plus att man med lite tur kan tjäna en del på ackordet.

Som en syrra då.

- Men våra riksdags- å regeringspolitiker är ju bara överbetalda roffare
! :WT

Riksdagspolitiker är överbetalda och har trevliga pensioner...får betalt efter sittande period till dess att dom hittar nytt jobb mm...och vad vilka/vilken motprestation finns?

Jag har fått intrycket att det är precis tvärt om, att rätt många här inne är lågutbildade och kommer från lågutbildade familjer. Oavsett vilket så anser en person sällan att hen själv är lågutbildad, så på en direkt fråga "Är du lågutbildad" lär hen svara nej eller inte svara alls. Akademiker och barn till akademiker däremot, missar sällan ett tillfälle att framhäva sina meriter. Således kan man få en helt felaktig uppfattning från en enkel omröstning.
Om du själv dömer utifrån hur de flesta här på forat uttrycker sej i skrift, skulle du då gissa att en majoritet var högutbildade?

/Akademiker och barn till Akademiker.Blue-COLLAR!
Syftningsfel och stavfle är WT.
Marsch iväg till socialkontoret med dej!
:hihi

Pratade nyligen med en hojkompis som har samma arbetsgivare som jag, men han jobbar på verkstan. Vi är båda medlemmar här på SH, men medan jag både läser och skriver, så nöjer han sig med att läsa. Ni märker mig, men inte honom. Bara för det ska ni inte glömma att han och många med honom finns. Den lilla minoritet som skriver och deltar i pollar, är inte represtativ. De är så få att man snabb lär sig känna igen nicken. :D :krama

Någon inflation i utbildning finns det definitivt inte i den här delen av landet! Här är det fortfarande tung industri som dominerar. Det finns många 'låginkomsttagare' här. Det finns en verklighet utanför storstan! :4skrika

Blue collar kommer ifrån blå arbetskläder, och färgen på kragen. White collar är då den vita kragen på skjortor. De två uttrycken syftar på okvalificerat arbete för blue, och kvalificerat för white...
Amerikanska uttryck.

Den vita kragen var ofta en löskrage. Skortan i sig kunde vara randig, men det var viktigt att kragen var vit och fräsch. Därför så hade man löskragar, som byttes oftare än själva skjortan. :rolleyes: :7peta

(bortklippt)

Att få ut så bra löner som bygg får för att bära gipsskivor och hamra lite ska dem som gör det va jäkligt tacksamma för. Jag ger det 10 år innan konkurrensen sagt sitt och lönerna anpassat sig (är det inte redan negativ reallöneutveckling förresten?)

Det var(är?) vanligt i byggbranschen att INTE jobba på sin egen ort. Så om byggjobbarna från Norrköping bygger i Nyköping, och de från Nyköping bygger i Norrköping, så kan ju ALLA få traktamenten! :tummenupp :4skrika

Visst finns det en massa byggjobbare som är överbetalda.Men det finns guldkorn som är väl värda sin lön.
Och det stämmer även in på såkallade högutbildade akdemiker

Där håller jag inte med helt och hållet, brända kalorier och slitage på den egna kroppen måste också ge en peng.

Javisst,är du bara villig att implementera ideologien på hela planetens befolkning så håller jag med.

Men tror inte det är särskilt smart.

"Endast förflyttar pengar" :va

Nu är hela ditt inlägg rörigt så jag får chansa på vad du egentligen menar. Men ur kontexten läser jag att du inte har en aning om vad du pratar om, och förmodligen är hantverkare :D

De i byggsvängen jag kan ha nån form av respekt för är de som:

1. Ritar husen
2. Kostnadsberäknar TC (vilket är halvt sant, för just inom bygg verkar det ok att ha avvikelser på 40% till skillnad från alla andra branscher)

Att få ut så bra löner som bygg får för att bära gipsskivor och hamra lite ska dem som gör det va jäkligt tacksamma för. Jag ger det 10 år innan konkurrensen sagt sitt och lönerna anpassat sig (är det inte redan negativ reallöneutveckling förresten?)

Om du anser en hantverkare tjänar för mycket då bör t.ex. en beteendevetare, queerforskare, genuspedagog m.m. tjäna betydligt mindre då deras ofta statligt finansierade löner inte bidrar något produktivt till samhället (ofta).

Varför ska hantverkare tjäna mindre? Anser du det är positivt att vi förflyttar vår produktion till länder med lägre löner än våra egna? Är det inte då istället bättre att sänka skatterna så företag har råd att producera i Sverige?

Säg att en genomsnittlig hantverkare tjänar 26k. Hur kan du påstå det är för mycket? Det är kanske många akademiker som har för låg lön.

Sen att någon påstår att utbildning ska motsvara lönen. Detta är helt befängt!

Jag jobbar på ett 'globalt' företag. Killarna på golvet har det definitivt inte fett. Företaget är känt för dåliga löner, som flera andra svenska storföretag. Min tjänstemannalön är inte mycket att hänga i julgranen heller. Så jag personligen känner jag mer gemensamt med killarna på golvet, än med överbetalda chefer och slemmiga traineer. Det handlar inte om 'blue collar - white collar'. Det som stör mig är Sveriges nya frälse: direktörer och alla andra som kan förse sig av företagens pengar. :mad:

PS. Hade någon från det nya frälset fått för sig att börja med roadracing, så hade han nog inte behövt någon sponsor. :lol :hej

Om du anser en hantverkare tjänar för mycket då bör t.ex. en beteendevetare, queerforskare, genuspedagog m.m. tjäna betydligt mindre då deras ofta statligt finansierade löner inte bidrar något produktivt till samhället (ofta).

Hur många finns det som de facto jobbar som queerforskare och genuspedagoger? ...Och hur mycket betalt har de?

Är det inte rätt tröttsamt att dag ut och dag in sitta och spy galla över fenomen som endast existerar långt ut i marginalen?

Varför ska hantverkare tjäna mindre? Anser du det är positivt att vi förflyttar vår produktion till länder med lägre löner än våra egna? Är det inte då istället bättre att sänka skatterna så företag har råd att producera i Sverige?

Säg att en genomsnittlig hantverkare tjänar 26k. Hur kan du påstå det är för mycket? Det är kanske många akademiker som har för låg lön.

Sen att någon påstår att utbildning ska motsvara lönen. Detta är helt befängt!

Nu framgår det lite FÖR tydligt att du inte har en aning om vad du pratar om.

Om X ska tjäna lika mkt, men Y höja sina löner, så kommer priserna höjas och reallönerna justeras såsom jag menade från början iaf. Däremot kommer svensk konkurrenskraft att sjunka vilket drabbar exporten genom valutavärdet.

Att genusforskare öht får lön är för mig en gåta, å andra sidan är de en försvinnande liten del av BNP så det gör liksom ingenting.

Att sänka skatterna är bra, men har en baksida som vi måste betala på annat sätt. Större delen av skattekostnaderna är trots allt substitut för utgifter som annars tvunget varit privata (fördelningspolitik).

Beteendevetare spelar idag bl.a en viktig roll på de flesta stora företag när det gäller uppbyggnaden av företagskulturer, ledarskap och konflikthantering mm.. Att ifrågasätta deras roll ter sig lite märkligt!?

Vilket är ett par tusenlappar mer än en fritidspedagog med fyra års högskoleutbildning som dag ut och dag in tvingas ta hand om ett tjugotal snoriga avkommor till allsköns WT, hantverkare och för all del akademiker och som skall hålla humör och ork uppe samtidigt som de skall uppfostra illbattingarna och ge dem nödvändiga sociala färdigheter och grundläggande uppfostran om föräldrarna brustit i detta...
Jag kan ju säga att jag väljer att sätta gipsskivor och skruva trädäck alla dagar i veckan framför deras arbetsdag...

Jag jobbar på ett 'globalt' företag. Killarna på golvet har det definitivt inte fett. Företaget är känt för dåliga löner, som flera andra svenska storföretag. Min tjänstemannalön är inte mycket att hänga i julgranen heller. Så jag personligen känner jag mer gemensamt med killarna på golvet, än med överbetalda chefer och slemmiga traineer. Det handlar inte om 'blue collar - white collar'. Det som stör mig är Sveriges nya frälse: direktörer och alla andra som kan förse sig av företagens pengar. :mad:

PS. Hade någon från det nya frälset fått för sig att börja med roadracing, så hade han nog inte behövt någon sponsor. :lol :hej

Skrik till om du har en traineeplats till mig ;)

Vore skönt att slippa tänka sponsortanken.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT