Db-Killer farligt för motorn?

Du ska kapa av den där hålen börjar. Jag har haft en likadan db-killer och när jag kapade av den så fick motorn liv igen. Ljudnivån blir i stort sett den samma men du får behålla ganska mycket av originaleffekten. Min tappade en del effekt i botten bara.

Blir det helt tokigt så kan du alltid svetsa fast den igen.

View attachment 428409

Bänkade du hojen och kunde konstatera att det bara blev en effektförlust på låga varv? Det låter osannolikt att den inte skulle slå mer på höga varv såvida det inte var en tvåtaktare. På min hoj märktes inget effekttapp alls på låga och mellanvarv så det var därför det fortfarande kändes okey att köra även med dB killer utom om det var max effekt som gällde men då var det ju bara att lossa en skruv och ta bort den.

Ser nu att det faktisk bara var knappt 10 hp som tappades och hojen en Hayabusa Gen 2 gick fint även med en enkel original dB killer till Yoshi R77 helsystem. Men det kändes som att tappet var större när man snöt ur max genom all växlar.

Så kontentan är att en enkel dB killer likande den som TS visar kan kan göra god nytta utan att fördärva körbarheten så länge man inte sänker ljudnivån mycket med den metoden.

Bifogat

• med o utan Dbkiller.jpg
    med o utan Dbkiller.jpg
    90.1 KB · Visningar: 78
Bänkade du hojen och kunde konstatera att det bara blev en effektförlust på låga varv? Det låter osannolikt att den inte skulle slå mer på höga varv såvida det inte var en tvåtaktare. På min hoj märktes inget effekttapp alls på låga och mellanvarv så det var därför det fortfarande kändes okey att köra även med dB killer utom om det var max effekt som gällde men då var det ju bara att lossa en skruv och ta bort den.

Ser nu att det faktisk bara var knappt 10 hp som tappades och hojen en Hayabusa Gen 2 gick fint även med en enkel original dB killer till Yoshi R77 helsystem. Men det kändes som att tappet var större när man snöt ur max genom all växlar.

Så kontentan är att en enkel dB killer likande den som TS visar kan kan göra god nytta utan att fördärva körbarheten så länge man inte sänker ljudnivån mycket med den metoden.

Bästa inlägget hittills!
Jag bryr mig inte så mycket om jag tappar 10, 20 eller 30 hästar. Men just nu går den sämre än en 600 ifrån 90-talet :) Så kör givetvis inte med DB-killern i dagsläget.

Men en effektförlust på 20hk när man ska ut och toura i Norge är ingenting jag bryr mig om för fem öre..
Och skulle man ut och bomba och verkligen bry sig om den där toppeffekten så är det ju bara ta ut db-killern.. Men även med en effekt förlust på 20hk så rör maskinen på sig! Många av dom äldre sporthojarna har ju inte mer effekt än så original.

Du ska kapa av den där hålen börjar. Jag har haft en likadan db-killer och när jag kapade av den så fick motorn liv igen. Ljudnivån blir i stort sett den samma men du får behålla ganska mycket av originaleffekten. Min tappade en del effekt i botten bara.

Blir det helt tokigt så kan du alltid svetsa fast den igen.

View attachment 428409

Jag antar att du menar att jag skall kapa allt till höger om det röda strecket?
Den tjockaste delen på röret (till vänster om strecket) är ju där man fäster klämringen nämligen.

Mvh
J

Den tjockaste delen på röret (till vänster om strecket) är ju där man fäster klämringen nämligen.

Mvh
J

Jo precis, det är biten till höger som ska bort. Det kommer göra underverk för hojen!

Jag byggde en DB-killer till polarens gixxer 1000k3 med helsys. för många år sen..

på yoshi sys. så kunde man sätta i db bakvägen då den är några mm smalare i i slutet vid valsningen mellan perforerande innerröret och slutpipen..

hur som så gjorde jag en DB gjord av:

en 50mm lång rörbit med 50mm diameter med en bricka svetsat i med ett 20mm centrumhål och runt det hålet så borrade jag 6 st 8mm hål.

detta vart riktigt tyst och klarade besiktining galant!:tummenupp

mvh

Jo precis, det är biten till höger som ska bort. Det kommer göra underverk för hojen!

Yes! Känns spontant som den kommer låta mycket mer. Men funkar de inte är det ju bara svetsa fast den igen :D

Jag byggde en DB-killer till polarens gixxer 1000k3 med helsys. för många år sen..

på yoshi sys. så kunde man sätta i db bakvägen då den är några mm smalare i i slutet vid valsningen mellan perforerande innerröret och slutpipen..

hur som så gjorde jag en DB gjord av:

en 50mm lång rörbit med 50mm diameter med en bricka svetsat i med ett 20mm centrumhål och runt det hålet så borrade jag 6 st 8mm hål.

detta vart riktigt tyst och klarade besiktining galant!:tummenupp

mvh

Kan va värt att kika på om jag inte löser det! Tackar :D

Mvh
J

kapar du så kommer det inte dämpa så mycket... du måste kan en kombination av mottryck för att tvinga ut ljudet genom perforerande röret som sen tas upp i dämpullen för att få bra dämpning och samtidigt ha ett bra flöde för att kunna evakuera avgaserna och därigenom värmen i dem...

mvh

DB-Killersen jag har till mitt Yoshi system (SD 990) är ju egentligen bara ett rör. Kanske 1,5dm lång där första biten (Sett bakifrån) kanske är 35ish mm i diameter och konar ned efter en 7cm till 30ish mm.

Inga perforeringar och grejer där inte.

Men då dämpar den ju inte så mkt heller. :crash:kär

Blev inget kapande!
Istället borrade jag fler hål horisontellt. Och 3 små hål undertill (På ollonet)
Hojen låter lite mer, men fortfarande helt acceptabelt (Så att man kan prata i Sena/Scala Rider tex)
Har bara åkt en sväng runt kvarteret. Men effekten i botten och mellanregistret är åtminstone mycket, mycket bättre!

Jag köpte en sån här en gång, trots att den är helt öppen rakt igenom så dämpade den ljudet tillräckligt för att klara ljudmätning på ngn bana, vilket hojen inte klarade med det helt öppna helsystemet.

Hojen ( luftkyld ) gick lite varm, men effekten sänktes bara marginellt.

Märke: Simons. Kostar hundra spänn

Bifogat

• 1601.jpg
    1601.jpg
    15.3 KB · Visningar: 280
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back