DAX med busamotor!

No1 skrev:
Tjenixen på dig...

Pratade med din kompis i dag!! :tummenupp

Om han tänker ladda närmare 400hk med orginal stakar/kolvar kommer den motorn inte att hålla!!

Det gör den till en mc och dess vikt vilket vi har testat/testar själva men med en bil som väger ca 500kg och där man kan pressa motorn betydligt mer än på en mc kommer stakarna tacka för sig väldigt fort- TYVÄRR!!

Patrik,
SWT Racing...

Okej, det låter inte bra. Hoppas han vet vad han gör... Han får en del tips från en kille som var med Marklund och meckade ihop den där 600-nånting-hk motorn.

Lurch skrev:
Okej, det låter inte bra. Hoppas han vet vad han gör... Han får en del tips från en kille som var med Marklund och meckade ihop den där 600-nånting-hk motorn.

Jag vet aldrig vad jag gör :fyllisar Det blir roligare så :yoparty

Det är min bil förresten. Tack för alla positiva kommentarer :) :) :) :)

Som No1 säger pallar inte orginalstakar/kolvar 400 hp i en bil. Så tills att dom är bytta får jag ladda lågt :gnissla
Men turbon ska klara 400hp.

Angåend byggkostnad har jag spenderat ca 150kkr hittills och bilen är inte färdig. Fast i princip alla delar är inköpta.

Sen går det att bygga billigare och dyrare såklart. Kolla gärna in forumet på http://www.locostsweden.se/

Jävligt cool!

Men varför sitter föraren och motorn på samma sida? Blir det inte för mycket vikt på ena sidan då?

\Masonit

Masonit skrev:
Jävligt cool!

Men varför sitter föraren och motorn på samma sida? Blir det inte för mycket vikt på ena sidan då?

\Masonit

Jo det är ett problem på vänsterstyrda bilar. Modellen passar egenligen bäst för högerstyrt.
Jag har flyttat motorn så långt det går åt höger. Motorfästena fick modifieras något. Så nu ligger motorns tygndpunkt några mm till höger om bilens centrumlinje. Sen drar jag ut avgasröret på höger sida samt flyttar allt löst till höger. Som batteri, vätskebehållare, elektronik, brandsläckare, elektrisk backväxel osv.

Så förhoppningsvis ska tyngdpunkten ligga någolunda rätt med mig i.

Hayabusa Rush skrev:
Jo det är ett problem på vänsterstyrda bilar. Modellen passar egenligen bäst för högerstyrt.
Jag har flyttat motorn så långt det går åt höger. Motorfästena fick modifieras något. Så nu ligger motorns tygndpunkt några mm till höger om bilens centrumlinje. Sen drar jag ut avgasröret på höger sida samt flyttar allt löst till höger. Som batteri, vätskebehållare, elektronik, brandsläckare, elektrisk backväxel osv.

Så förhoppningsvis ska tyngdpunkten ligga någolunda rätt med mig i.

Motor, avgas, batteri, vätska, elektronik, brandsläckare, backväxel till höger och du till vänster? Tjockis! :tungan

Lurch skrev:
Motor, avgas, batteri, vätska, elektronik, brandsläckare, backväxel till höger och du till vänster? Tjockis! :tungan

:D :D Å då har jag ändå bantat bort 11 kg i vinter....

Målet var att inte längre vara tyngsta detaljen i bilen. Motorn väger ca 85 kg så det var målvikten.

Hayabusa Rush skrev:
Näe, men det har väldigt lååååångsamt under sommaren.
Tur att det snart är vinter igen :hihi

Jo man föredrar ju att åka under sommaren :)

Lycka till med bygget i fortsättningen!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...