Datorbutik på nätet (micro atx)

FreddaGädda skrev:
2597618 Det fungerar inte för att:

1. Fel kontakter
2. För svagt
3. Ger fel spänning

Ett nätagg för en bärbar dator är anpassat för komponenterna i en sådan. Och dessa är förminskade och nerskruvade för att inte alstra för mycket värme för att inte dra mycket ström.

Varför smider du dessa underliga planer? Ett chassi har ju alltid en plats för ett internt agg. Vad är det för plats du försöker spara och varför?
jo jag har efter lite efterforskning förstått att ett renodlat lappyagg inte funkar av just de anledningar som du påpekar, dock har jag hittat några olika kort som man kan smäcka på ett vanligt atx kort och sen koppla det till ett externt agg (i stil med denna, fast jag skulle vilja se om det går att pressa priser lite och få tag i det i sverige http://www.cappuccinopc.com/parts/60w-dcdc-kit.asp)

sen antar jag att det jag länkar till är för svagt, tanken med hela projektet är att skapa en server/linuxdator som jag ska placera i ett egentillverkat plexichassi :) det är därför som jag hade velat ha bort nätagget ur låden då det dels tar plats, är fult (då jag ska behålla plexins genomskinlighet) och sen är det svårt att få det symetriskt mot mobot/disken

-Rosen- skrev:
2597647 jo jag har efter lite efterforskning förstått att ett renodlat lappyagg inte funkar av just de anledningar som du påpekar, dock har jag hittat några olika kort som man kan smäcka på ett vanligt atx kort och sen koppla det till ett externt agg (i stil med denna, fast jag skulle vilja se om det går att pressa priser lite och få tag i det i sverige http://www.cappuccinopc.com/parts/60w-dcdc-kit.asp)

sen antar jag att det jag länkar till är för svagt, tanken med hela projektet är att skapa en server/linuxdator som jag ska placera i ett egentillverkat plexichassi :) det är därför som jag hade velat ha bort nätagget ur låden då det dels tar plats, är fult (då jag ska behålla plexins genomskinlighet) och sen är det svårt att få det symetriskt mot mobot/disken
haha! FETT!
räckers JB's dator inte till längre?
eller vill du inte ha exakt sanmma som alla andra i klassen?
;)

-Rosen- skrev:
2597647 jo jag har efter lite efterforskning förstått att ett renodlat lappyagg inte funkar av just de anledningar som du påpekar, dock har jag hittat några olika kort som man kan smäcka på ett vanligt atx kort och sen koppla det till ett externt agg (i stil med denna, fast jag skulle vilja se om det går att pressa priser lite och få tag i det i sverige http://www.cappuccinopc.com/parts/60w-dcdc-kit.asp)

Det finns små tunna och avlånga nätagg! Varför inte köpa ett sådant? Sen kan du måla, drejja, eller vad som hellst med det ju ;)

HannesH skrev:
2597758 haha! FETT!
räckers JB's dator inte till längre?
eller vill du inte ha exakt sanmma som alla andra i klassen?
;)
meh vi har ju lappys ;) sen står sig en "billigast möjligt dator" för 1,6k rätt så slätt mot våra 16k lappys ;)

...eller så köper du ett agg i aluminium och polerar det. Blirr fett nice mah pimph. :tuttar

Det du länkade är ett nätagg till ett mini/nano-ITX. Du behöver fortfarande ett nätagg med ATX-kontakter. Plus att det inte tillverkas tillräckligt starka grejer vad jag sett än så länge, och jag var inne på att bygga en ITX och efterforskade då mycket. Du kommer inte undan behovet av ett riktigt nätagg. Tjöp ett litet avlångt avsett för micro-ATX och polera det, alternativt lacka i önskad färg. Notera då att ju mindre det blir, desto mindre blir fläktarna. Och små fläktar snurrar snabbare och låter jobbigare.

Last edited:
FreddaGädda skrev:
2597812 Det du länkade är ett nätagg till ett mini/nano-ITX. Du behöver fortfarande ett nätagg med ATX-kontakter. Plus att det inte tillverkas tillräckligt starka grejer vad jag sett än så länge, och jag var inne på att bygga en ITX och efterforskade då mycket. Du kommer inte undan behovet av ett riktigt nätagg. Tjöp ett litet avlångt avsett för micro-ATX och polera det, alternativt lacka i önskad färg. Notera då att ju mindre det blir, desto mindre blir fläktarna. Och små fläktar snurrar snabbare och låter jobbigare.
jo det vet jag, kollade också på att skapa i nano/mini itx men insåg att det blev för dyrt jämfört med prestandan :(

men nu har jag bestämt mig för hur jag ska göra, tjöpa processor, mobo och hdd på nätet och sen köpa dvd, minne, nätagg och kablar här i stan, är det något som saknas?

-Rosen- skrev:
2597903 jo det vet jag, kollade också på att skapa i nano/mini itx men insåg att det blev för dyrt jämfört med prestandan :(

men nu har jag bestämt mig för hur jag ska göra, tjöpa processor, mobo och hdd på nätet och sen köpa dvd, minne, nätagg och kablar här i stan, är det något som saknas?

Jag ser inget som saknas om du ska köra onboard-grafik. Om du inte vill bygga ett chassi så kan du alltid tejpa upp allt på väggen.

Själv tänkte jag för ett par år sen hänga min tankningsdator i trådar från taket. Så att alla grejer hängde löst för sig själva. Det blev dock aldrig nåt av det då det förbaskade moderkortet pajade hela tiden och åkte in och ut på service tills det byttes mot en barebone.

FreddaGädda skrev:
2597945 Jag ser inget som saknas om du ska köra onboard-grafik. Om du inte vill bygga ett chassi så kan du alltid tejpa upp allt på väggen.

Själv tänkte jag för ett par år sen hänga min tankningsdator i trådar från taket. Så att alla grejer hängde löst för sig själva. Det blev dock aldrig nåt av det då det förbaskade moderkortet pajade hela tiden och åkte in och ut på service tills det byttes mot en barebone.
tackar :) nu är det beställt iaf :) blev ett skitbilligt kort med onboard allt ;) en wd caviar 80gb sata150 disk och en celeron D 2,56 :) detta kostade 1300 :( (jävla postförskott :() sen tillkommer 200 för nätagg 200 för dvd 300 för minne och sen diverse kablar :) sen säg 500pix för chassit :) det ska bli najs att se resultatet sen ;)

najs ide :P trisst när man vaknar och får det i huvudet bara ;)

-Rosen- skrev:
2597968 tackar :) nu är det beställt iaf :) blev ett skitbilligt kort med onboard allt ;) en wd caviar 80gb sata150 disk och en celeron D 2,56 :) detta kostade 1300 :( (jävla postförskott :() sen tillkommer 200 för nätagg 200 för dvd 300 för minne och sen diverse kablar :) sen säg 500pix för chassit :) det ska bli najs att se resultatet sen ;)

najs ide :P trisst när man vaknar och får det i huvudet bara ;)

Oj.. 1300? Jag som har beställt grejer för 7 lök och tyckte jag snålade. Hade gärna köpt en hårddisk, ytterligare en gig ram och ett snabbare grafikkort.

FreddaGädda skrev:
2597974 Oj.. 1300? Jag som har beställt grejer för 7 lök och tyckte jag snålade. Hade gärna köpt en hårddisk, ytterligare en gig ram och ett snabbare grafikkort.
hehe, jo nästa gång jag ska ha en ny (seriös) dator så lär det springa iväg :P

men nu har jag i 3 dagar letat i webbens mest obskyra hörn efter det billigaste som fixar jobbet

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg