Datorbutik på nätet (micro atx)

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Jag undrade om någon vet en bra och pålitlig (gärna billig också ;)) internet butik som säljer moderkort med formfaktorn Micro Atx? de får även gärna föra processorer och mera som behövs för att bygga en dator :)

oj glömde tilläga, sidan får gärna vara svensk :) jag förstår att detta begränsar antalet lite men det är en mani som jag har :)

EDIT: om någon känner till en vanlig butik i malmö området som för dessa varor så ärdet också av intresse :)

Loy skrev:
2593215 datorbutiken.com, jme.se
tack som saten :) trodde jag hade kollat de vanligaste butikerna (udda att jag inte kollade dessa :va speciellt som det finns 3-4 jme i malmö :gnissla)

new server here i come :D

Passa dig för att tjöpa grejer från datorbutiken.com som inte finns inne på lager. Dom ljuger om sina leveransdatum. Jag har väntat i två veckor nu på mitt moderkort och minne. Nu står det att det ska komma in på onsdag. Skulle kommit in typ förra helgen, sen nån gång i veckan, sen nån gång den här helgen, och nu på onsdag. Komplett.se har ofta hypersnabb leverans och de har oftast grejerna på lager.

Last edited:
FreddaGädda skrev:
2593577 Passa dig för att tjöpa grejer från datorbutiken.com som inte finns inne på lager. Dom ljuger om sina leveransdatum. Jag har väntat i två veckor nu på mitt moderkort och minne. Nu står det att det ska komma in på onsdag. Skulle kommit in typ förra helgen, sen nån gång i veckan, sen nån gång den här helgen, och nu på onsdag. Komplett.se har ofta hypersnabb leverans och de har oftast grejerna på lager.
tack för det tipset :)

The one and only www.apple.se om du inte bara vill ha en dator för lek och dadda, utan verkligen vara kreativ Musik, film, bilder ja allt som är skoj :)
Vill du ändå köra Wintelskiten så kan du göra det också, (T.o.m Snabbare än på en grå burk)

Eureka skrev:
2593718 The one and only www.apple.se om du inte bara vill ha en dator för lek och dadda, utan verkligen vara kreativ Musik, film, bilder ja allt som är skoj :)
Vill du ändå köra Wintelskiten så kan du göra det också, (T.o.m Snabbare än på en grå burk)
nja planen var att det skulle vara en hardcore burk som jag hade tänkt köra någon form av linux dist på :) (visst apple är fint skit men inte min prisklass/prestanda)

solid: tackar, jag var nog trött igår, hade redan kollat där och till och med satt ihop ett datorpaket som jag trodde var ett vanligt atx men det visade sig senare vara mATX :va

Och idag har datorbutiken ändrat leveransdatum till lördag! Alltså... Seriöst!
Dom har helt klart förlorat mig som kund nu. Jag ska fan ha nån typ av ersättning för det här. Dom får åtminståne bjuda på frakten eller nåt.
Dåligt.. Mycket dåligt..

Edit: Skickade nu ett mail om att dom får välja. Bjud på frakten eller förlora mig som kund.

Last edited:
-Rosen- skrev:
2593944 nja planen var att det skulle vara en hardcore burk som jag hade tänkt köra någon form av linux dist på :) (visst apple är fint skit men inte min prisklass/prestanda)

solid: tackar, jag var nog trött igår, hade redan kollat där och till och med satt ihop ett datorpaket som jag trodde var ett vanligt atx men det visade sig senare vara mATX :va

Prestanda ?
Köp en Mac Pro med 16GB internminne så har du nog snabbare maskin än du klarar hantera.
jag kör Linux direkt i OSX också så grymt!

Eureka skrev:
2594451 Prestanda ?
Köp en Mac Pro med 16GB internminne så har du nog snabbare maskin än du klarar hantera.
jag kör Linux direkt i OSX också så grymt!
det jag menade att när man köper en mac så går en del av pengarna till varumärket, och visst är de sexiga :tuttar men det är inte det jag är ute efter just nu, jag försöker leta upp den mer eller mindre absolut billigaste datorn som finns att få tag på :)

-Rosen- skrev:
2594730 det jag menade att när man köper en mac så går en del av pengarna till varumärket, och visst är de sexiga :tuttar men det är inte det jag är ute efter just nu, jag försöker leta upp den mer eller mindre absolut billigaste datorn som finns att få tag på :)

Jag har bra priser på Apple :tummenupp
Nja att pengar går till varumärket, sett till vad man får så får du mkt för pengarna både i prestanda och program samt operativsystem för den del du betalar.
Men det finns säkert billigare alternativ i PC världen, allt är ju beroende på vad man skall ha en dator till.
Lycka till med ditt datorbygge i alla fall:tummenupp

Eureka skrev:
2594823 Jag har bra priser på Apple :tummenupp
Nja att pengar går till varumärket, sett till vad man får så får du mkt för pengarna både i prestanda och program samt operativsystem för den del du betalar.
Men det finns säkert billigare alternativ i PC världen, allt är ju beroende på vad man skall ha en dator till.
Lycka till med ditt datorbygge i alla fall:tummenupp
gimme gimme gimme ;)

tackar

ny fråga, datorn som jag tänker bygga ska endast bestå av ett MB med integrerad graffe+cpu (lutar åt am2/celeron D) med ett 256mb minne alltså inget extra lullull eller så (glömde hddn som ska vara en sata 150) detta bör väl klara sig på en PSU med 250V?

dustinhome.se är kanske inte sista 3-procenten billigare men rackarns smidiga att ha att göra med. Fick en trasig Raptor-disk levererad, utbytt på stört med RMA å hela bägen utan krusiduller. Handlar numera allt därifrån, storleken på företaget är deras styrka.

-Rosen- skrev:
2595632 gimme gimme gimme ;)

tackar

ny fråga, datorn som jag tänker bygga ska endast bestå av ett MB med integrerad graffe+cpu (lutar åt am2/celeron D) med ett 256mb minne alltså inget extra lullull eller så (glömde hddn som ska vara en sata 150) detta bör väl klara sig på en PSU med 250V?

Ja. Det räcker. Celeron D är tämligen prisvärda. Köp den billigaste, dom är lättklockade. Dom bygger på Prescott-kärnan till skillnad från de tidigare modellerna. En bra klockad Celeron D ligger nästan jämsides med en P4 Prescott i originalfrekvens. Det krävs dock ett bra moderkort om man ska upp i såna hastigheter. Men nya Celeron är så mycket bättre än den gamla.

Beställde nu grejer från Datorbutiken som fanns på lager eftersom de skjöt upp leveransen ännu en gång idag. Snart får jag min nya, braiga dator! :banana
Har inte haft en bra dator på 2-3 år

tack för de senaste svaren men nu har jag tänkt om lite i nätaggs frågan. Vet någon hur man bär sig åt för att använda/införskaffa ett nätagg i stil med de som sitter på en laptop (utan att trasha en laptop ;)) jag hade tänkt offra nätagget för att spara utrymme då det inte känns så farligt med en liten klump på sladden :)

-Rosen- skrev:
2597216 tack för de senaste svaren men nu har jag tänkt om lite i nätaggs frågan. Vet någon hur man bär sig åt för att använda/införskaffa ett nätagg i stil med de som sitter på en laptop (utan att trasha en laptop ;)) jag hade tänkt offra nätagget för att spara utrymme då det inte känns så farligt med en liten klump på sladden :)
Du menar att du vill ha ett externt agg? :va

Det finns ju aggregat som inte är så värst stora. Du kan väl lika bra ha allt i samma låda som att böka med en extra?

Loy skrev:
2597253 Du menar att du vill ha ett externt agg? :va

Det finns ju aggregat som inte är så värst stora. Du kan väl lika bra ha allt i samma låda som att böka med en extra?
jag menar helt nkelt som med en lappy (externt agg som du säger) att det bara sitter en liten kontakt på mobot och sen är resten i låddan på sladden

-Rosen- skrev:
2597216 tack för de senaste svaren men nu har jag tänkt om lite i nätaggs frågan. Vet någon hur man bär sig åt för att använda/införskaffa ett nätagg i stil med de som sitter på en laptop (utan att trasha en laptop ;)) jag hade tänkt offra nätagget för att spara utrymme då det inte känns så farligt med en liten klump på sladden :)

Det fungerar inte för att:

1. Fel kontakter
2. För svagt
3. Ger fel spänning

Ett nätagg för en bärbar dator är anpassat för komponenterna i en sådan. Och dessa är förminskade och nerskruvade för att inte alstra för mycket värme för att inte dra mycket ström.

Varför smider du dessa underliga planer? Ett chassi har ju alltid en plats för ett internt agg. Vad är det för plats du försöker spara och varför?

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...