Dator startar ej

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vet inte varför, döttrarna har gått bet oxå, då är det illa..Den börjar starta, men efter ha börjat ladda upp till ca hälften så går det tillbaka till detta läge..En gammal statiotnär dator från 2004

Tips mottages tacksamt! Går det åtgärda:vaEller färdig för skroten kanske:confused:

Bifogat

• datan 002.jpg
    datan 002.jpg
    237.6 KB · Visningar: 150
7 år gammal. Nej spontant hade jag hivat den.
Installera om Windows är väl ganska lätt annars och kan vara en bra start men gärna med en formatering och då försvinner ju allt godis på disken så om det är aktuellt vet jag inte,

Ladda ner en live cd på WWW. Typ Knoppix eller ubuntu live så kan du troligen boota datorn på den. I med usb-sticka eller disk och kopiera över allt du behöver...

7 år gammal. Nej spontant hade jag hivat den.
Installera om Windows är väl ganska lätt annars och kan vara en bra start men gärna med en formatering och då försvinner ju allt godis på disken så om det är aktuellt vet jag inte,

Ladda ner en live cd på WWW. Typ Knoppix eller ubuntu live så kan du troligen boota datorn på den. I med usb-sticka eller disk och kopiera över allt du behöver...

Vi har nog kommit till ett läge där vi inser det vi har spart på datorn kommer att försvinna...vi blir glada bara den kommer igång igen så att ungarna skall kunna spela enkla spel igen:)

Är absolut ingen IT-nörd men hade samma problem med en gammal dator som jag lämnade in. Analysen var helt otippat att grafikkortet! hade gått sönder. Köpte ett nytt och vips fungerade den igen. Det var på min dator behöver ju inte vara så på din......

Vi har nog kommit till ett läge där vi inser det vi har spart på datorn kommer att försvinna...vi blir glada bara den kommer igång igen så att ungarna skall kunna spela enkla spel igen:)

Du behöver definitivt inte radera allt.

XP?

Stoppa i skivan, starta på skivan, välj reparera, CHKDSK

Fixa biffen idag med samma problem.
(brukar bli så om datorn dödas innan den stängt ner ordentligt)

Annars får du installera om på disken utan formatering, då behålls ju alla gamla filer.

Startar den om du väljer felsäkert läge? Då kan du åtminstone kopiera ut din viktiga data, sen försöka åtgärda felet.

Startar den om du väljer felsäkert läge? Då kan du åtminstone kopiera ut din viktiga data, sen försöka åtgärda felet.

Vad vi än startar om datorn på så (felsäkert läge, starta windows normalt osv) så går inget, man kommer bara tillbaka till detta läget(enligt bilden) f2 kommer man till datornmenyn.

Har hänt förr att man felaktigt avslutat så det sett ut enligt följande med, men då har det gått att starta om, XP skiva i har vi provat med, men fungerar ej...kanske grafikkortet då:va

Har hänt förr att man felaktigt avslutat så det sett ut enligt följande med, men då har det gått att starta om, XP skiva i har vi provat med, men fungerar ej...kanske grafikkortet då:va

Vad har ni gjort med skivan och vad hände?

Annars tror jag det är nätagget som inte orkar när drivrutinerna laddas.

Förlåt Sportis om jag hoppar in i din tråd med egna trubbel, skall inte stjäla rampljuset igen :) (Har ett sånt liknande problem att jag inte ville skapa en ny tråd).

Har en relativt ny laptop, en HP Pavillion notebook som är ca 2 år gammal.
En värsting-laptop när jag köpte den som fungerat perfekt. Men för ca 3-4 månader sedan så vägrar den starta. Dess för innan så kunde den dö av sig själv från och till och för varje gång den dog så dog den allt oftare/tätt inpå.

T.ex. vid tyngre spel grafiskt sätt och vid redigering av filmklipp.
Kommer ihåg att jag hitta ett usb-flygplan vars propellrar fungerade som en mini-fläkt som jag använde ett tag men det uppehöll endast självmordet några timmar.. :huvet

Min gissning? -Fläkten som dött helt nu. Rätt?
Om rätt, har någon koll på vad det kan kosta att reparera OM det är fläkten? Är ju en laptop.. På en stationär kan man ju lätt öppna o byta ut delar. Till skillnad från min laptop som har löjligt små dragna skruvar i chassit..

Har sökt efter firmor som kan fixa detta i sthlms-området men till 99% så finner jag bara firmor som reparerar stationära...

Slog mig att det kanske inte ens går att reparera?:gnissla

Sorry igen sportis :krama

Förlåt Sportis om jag hoppar in i din tråd med egna trubbel, skall inte stjäla rampljuset igen :) (Har ett sånt liknande problem att jag inte ville skapa en ny tråd).

En värsting-laptop när jag köpte den som fungerat perfekt. Men för ca 3-4 månader sedan så vägrar den starta. Dess för innan så kunde den dö av sig själv från och till och för varje gång den dog så dog den allt oftare/tätt inpå.

Kommer ihåg att jag hitta ett usb-flygplan vars propellrar fungerade som en mini-fläkt som jag använde ett tag men det uppehöll endast självmordet några timmar.. :huvet

Om rätt, har någon koll på vad det kan kosta att reparera OM det är fläkten? Är ju en laptop.. På en stationär kan man ju lätt öppna o byta ut delar. Till skillnad från min laptop som har löjligt små dragna skruvar i chassit..

Har sökt efter firmor som kan fixa detta i sthlms-området men till 99% så finner jag bara firmor som reparerar stationära...

Ja tror inte på att det är fläkten i detta fall.......

ang detta så hör du fläckten snurra eller så kan du se denna.

då du startar datan så har den inte så hög temp så den behöver inte fläckten i början för du har heatshealds i datan för o leda bort värme.

Det finns firmor som fixar bärbara pc i sthlm :)

men testa o lossa minnet det finns en liten lucka under datan ta bort batteriet och hdd me sen montera tillbaka dess.

sen kan det va din on knapp som strular eller glappar det finns en liten brytare för att stänga av strömen om du nu råkar vika i hop datan denna kan strula eller siter fast

sen kan du ju ha över hettat denna me.

kolla så du får ladd via sladden och att utaget på datan inte glappar detta ser du i en display eller i lampor på den bärbara pc

//Robin

Last edited:
Kan vara rätt mkt. Återigen: Bränn ut en live skiva och se om den startar genom detta (dem är gratis/freeware). i så fall är det ju inte fel på hårdvaran (möjligen hårddisken). Därifrån kan du dessutom rädda sparade saker om du har det.

Kom du så långt så föreslår jag efter att du räddat allt att du formaterar disken vid installationen på XP.

Vad vi än startar om datorn på så (felsäkert läge, starta windows normalt osv) så går inget, man kommer bara tillbaka till detta läget(enligt bilden) f2 kommer man till datornmenyn.

Som tidigare folk har skrivit, kolla minnena.
Ingen skillnad?

Innan du installerar om...
Kolla om det finns kondensatorer som har "poppat", dom buktar utåt och ser lite brända ut om dom är paj. Kolla upp det på modekort & grafikkort främst. Sker oftast någon gång under en dators livstid.

trasiga_kondingar.jpg

Fick nåt monstervirus för ett år sen av en torrent som gav samma symptom som du beskriver.

När jag dubbelklickade på en .jpg fil i torrent slocknade datorn.
Varje gång windows började bootas upp (oavsett läge) så startades datorn om (och gick till skärmen där den frågar vilket läge du vill starta i).
Reparation genom XP cdn gick inte, då hängde sig datorn.

Det jag fick göra tillslut var att installera windows från scratch igen, på samma hårddisk, sedan boota den nya installationen och radera hela den gamla windowsinstallationen manuellt i utforskaren (försiktighetsåtgärd).

Nu har jag 3st installationer av XP som jag får välja på vid startup, varav en fungerar.

Fan vad jag saknar en DOS prompt vid booten :P

Har haft samma prob på två st laptop av märke HP, moderkortbyte på båda. Just hp är kända för att bränna moderkort. Man ska aldrig ha dom i knät eller liggande på en mjuk yta som kan hindra luftströmmen genom fläkten.

Har haft samma prob på två st laptop av märke HP, moderkortbyte på båda. Just hp är kända för att bränna moderkort. Man ska aldrig ha dom i knät eller liggande på en mjuk yta som kan hindra luftströmmen genom fläkten.

Se där. Jävla skitmärke. Har aldrig haft laptop'en placerad på någon mjuk yta/i knät som hindrat luftströmmen. Men är detta ett känt problem så kanske dem kan crasha ändå.. :confused::huvet

Får kolla upp..

Se där. Jävla skitmärke. Har aldrig haft laptop'en placerad på någon mjuk yta/i knät som hindrat luftströmmen. Men är detta ett känt problem så kanske dem kan crasha ändå.. :confused::huvet

Får kolla upp..

Jag hade en HP som betedde sig på samma sätt.

Massvis med damm i utsuget, lyft tangentbordet och gör rent :)

Jag hade en HP som betedde sig på samma sätt.

Massvis med damm i utsuget, lyft tangentbordet och gör rent :)

Ännu en i samma hoj, -båt.. :(
Får testa det också ikväll tillsammans med de andra bra tipsen jag fått nu. Måste bara göra mina andra hundra saker först.. (läs; städa huset o laga mat, sjklart med Caberg v2r'en på, man längtar ju till säsong..:yoparty)

Tack för tipset!

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...