Dator startar ej

Ännu en i samma hoj, -båt.. :(
Får testa det också ikväll tillsammans med de andra bra tipsen jag fått nu. Måste bara göra mina andra hundra saker först.. (läs; städa huset o laga mat, sjklart med Caberg v2r'en på, man längtar ju till säsong..:yoparty)

Tack för tipset!

Tänk på att sladden mellan tangentbord och moderkort kan vara väldigt kort, slet av min :D

Men löste sig ändå.

Har haft samma prob på två st laptop av märke HP, moderkortbyte på båda. Just hp är kända för att bränna moderkort. Man ska aldrig ha dom i knät eller liggande på en mjuk yta som kan hindra luftströmmen genom fläkten.

Jag hade en HP som betedde sig på samma sätt.

Massvis med damm i utsuget, lyft tangentbordet och gör rent :)

Sådär. Dröjde lite innan jag väl fick chansen att ta sönder fanskapet.. :rolleyes:

Har nu monterat ner laptop'en efter en guide jag fann på nätet. Totalt 23-24 steg. Har kollat moderkortet, vilket jag kom till på steg 23.... Men det var värt de 3,5h iallafall, -tänkte jag.
Men det var det inte alls faktiskt. Allt såg "fint" ut, kunde inte finna något som var bränt eller liknande.
Slog mig även att jag dock inte har en susning på hur man ser om moderkortet har pajjat. Det luktade i alla fall inte bränt, och jag såg inget som smält eller halvt skiftat färg.

Damsög överallt även fast laptop'ens insida kändes som ny. Var skit-lite dam i fläkten som jag även blev kvitt.

Startade datorn med el inkopplat, -inget hände.
Starta med bara batteri, -inget hände.
Läste även att man ska ta ut batteriet och hålla in start-knappen i 30 sekunder så kan det hjälpa, -men inget hände...:näsblod:huvet:mad:

Så såhär i efter hand med en kall i handen är jag rätt nöjd att jag ens lyckades demontera/montera hela skiten :tummenupp men det suger att datorn fortfarande inte startar, helt "döds-tyst"... :huvet:död

Nu startar inte min gamla stationära heller... Får upp bios-alternativet + två andra alternativ. Dock så är inte tangentbordet (och musen) aktiverad ännu vid detta steg, kan alltså inte välja några alternativ... Denna lilla meny som datorn fastnar vid kommer alltid upp i två sekunder när man startar datorn i normala fall men nu fastnar datorn där. Menyn är lila.

Någon? :(

Nu startar inte min gamla stationära heller... Får upp bios-alternativet + två andra alternativ. Dock så är inte tangentbordet (och musen) aktiverad ännu vid detta steg, kan alltså inte välja några alternativ...

Du lär gå till återvinningen och hämta hem ett tangentbord med PS2-anslutning (förmodligen) för att komma in i BIOS. Har du nyligen anslutit en USB-sticka eller USB-hårddisk lär du möjligen korrigera uppstartsordningen i BIOS.

Du lär gå till återvinningen och hämta hem ett tangentbord med PS2-anslutning (förmodligen) för att komma in i BIOS. Har du nyligen anslutit en USB-sticka eller USB-hårddisk lär du möjligen korrigera uppstartsordningen i BIOS.

Tack för svar! :bugar

Har inte koll på ps2-anslutning, använder mig av usb-kontakt med tangentbordet.. :E syftar du på en hederlig kontakt eller är jag ute o vobblar igen?

Det sista jag gjorde innan datorn dog var just att koppla in usb-sladden från iphone till dator. Ut/in och ut/in utan att datorn reagerade..

EDIT 1;
Använde mig av ett old-school tangentbord men inget händer/fungerar. Har bios setup som ett val, open disk som andra och boot order som tredje men tangentbordet verkar, som tidigare, inte få el. Inget händer vid knapptryckning.
Nu noterar jag även att bilden på skärmen är ca 1cm sne till höger..

Tur att man kan surfa på telen ;) :(

EDIT 2; från ingenstans poppa bios setup upp. Tangentbordet reagerar!
-What to do!? :s

Last edited:
Fick nåt monstervirus för ett år sen av en torrent som gav samma symptom som du beskriver.

När jag dubbelklickade på en .jpg fil i torrent slocknade datorn.
Varje gång windows började bootas upp (oavsett läge) så startades datorn om (och gick till skärmen där den frågar vilket läge du vill starta i).
Reparation genom XP cdn gick inte, då hängde sig datorn.

Det jag fick göra tillslut var att installera windows från scratch igen, på samma hårddisk, sedan boota den nya installationen och radera hela den gamla windowsinstallationen manuellt i utforskaren (försiktighetsåtgärd).

Nu har jag 3st installationer av XP som jag får välja på vid startup, varav en fungerar.

Fan vad jag saknar en DOS prompt vid booten :P

Gissar även jag att det är detta problem... och detta virus gick inte att ta bort om man inte formaterade om skiten och lade på en nytt OS...

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025