Datakunnig Lkpg med omnejd sökes!!

• Thread starter Thread starter Mrs. Laphroaig
  • Start date Start date

Mrs. Laphroaig

Guest
Jag är i stort och halv akut behov av någon datakunnig.
Jag bor 4 mil utanför Lkpg, i Åtvidaberg.
Kan inte ett skit om datorer mer än att skriva på dem :)

Senaste månaden har min dator gjort följande:

Stänger av sig själv och startar om ca 5-6 gånger/dag. Detta kan vara precis när jag startat datorn till att den gör så när ja surfat några timmar, tydligen bestämmer den helt själv när det passar...
(stängde av sig för senast 10 min sen och då fullkomligt skrek hela burken tills ja stängde av manuellt)

Word hänger sig så gott som hela tiden

Får upp rutor ibland att "grafikkortet förlorade drivrutiner" vad nu det betyder?

Datorn är enormt slö!! Både vid surfning, när ja skriver i word eller bara flyttar bilder mellan mappar etc

Mappar i favoriter går inte att öppna ibland

Det är som är enormt irriterande är att skiten stänger av sig själv titt som tätt. (skapligt irriterande då man skriver långa mail, betalar räkningar etc och måste börja om från början IGEN) Det tar ca 5-6 minuter att starta datorn men vet inte om det är normalt.

Burken är Fujitsu Siemens, inköpt 2002
Skärmen är HP, inköpt 2005 efter att den förra brann
Tangentbord och mus är trådlöst, Microsoft, inköpt 2005
Telia Adsl 0,25
AVG Free Editon som nått sorts virusprog.

Till saken hör att exet installerade datorn 2005 med alla program etc och jag vet inte ett skit om vad som finns i den, hur man lagar osv.
Skulle gärna vilja ha hjälp med att rensa från onödiga program som exet ansåg att jag behövde

Kan nån hjälpa mig ??
Jag kan betala bensinersättning samt viss timkostnad men har väldigt dålig ekonomi så betalningen får vi vara överens om innan vi börjar.

Svara här, skicka Pm, skicka mail
tacksam för all hjälp jag kan få

Edit: Glömde.. när den stänger av sig själv och om jag då har outlook öppet så tar den bort olästa mail ! de hamnar inte i borttaget, skräppost eller liknande utan bara är borta när ja väl får igång skiten igen :confused:

Last edited:
Gissar lite lätt på att burken är dammfylld och överhettar, men jag är inte vidare kunnig
Varit med om liknande iaf

plocka bort kåpan och damsug rent

Gissar lite lätt på att burken är dammfylld och överhettar, men jag är inte vidare kunnig
Varit med om liknande iaf

plocka bort kåpan och damsug rent

Med risk för att låta dum, hur fan plockar man bort kåpan ???
är det bara å dammsuga rakt av eller är det nått som är känsligt om ja är lite hårdhänt ?

Om du inte fått hjälp så flyttar jag upp den 15:e, då kan jag komma bort och hjälpa till. Det låter dock som att det är mer akut än så. Den är nog i behov av allmänt underhåll, både mjuk- och hårdvara. Dammsugas lite som Ljunghusen säger och en renovering av Windows.

EDIT: Bor ca tre mil från Åtvid då. Vad nu det har med saken att göra... :confused:

Med risk för att låta dum, hur fan plockar man bort kåpan ???
är det bara å dammsuga rakt av eller är det nått som är känsligt om ja är lite hårdhänt ?

Olika.. Ofta sitter de med nån fläpp man lossar så drar man bort kåpan, på äldre datorer några skruvar. Min dator öppnar man som en kontorsväska

Har du plastskaft på damsugarn, bara sug på utan att stöta till för mkt. har du i metall, undvik vidröra nånting. Avmagnitisera de mot ett element först är bra oxå

Om du inte fått hjälp så flyttar jag upp den 15:e, då kan jag komma bort och hjälpa till. Det låter dock som att det är mer akut än så. Den är nog i behov av allmänt underhåll, både mjuk- och hårdvara. Dammsugas lite som Ljunghusen säger och en renovering av Windows.

EDIT: Bor ca tre mil från Åtvid då. Vad nu det har med saken att göra... :confused:

Allmänt underhåll.. om jag skulle lämna in den på nån datafirma för det, vad händer då ? Försvinner allt jag har sparat i datorn ? Kostar skjortan eller ?

Att jag bor i Åtvid har ju med saken att göra med tanke på att jag vill ju inte låta nån behöva åka för långt för å hjälpa mig men det är väl å andra sidan kanske inte mitt problem :)

Olika.. Ofta sitter de med nån fläpp man lossar så drar man bort kåpan, på äldre datorer några skruvar. Min dator öppnar man som en kontorsväska

Har du plastskaft på damsugarn, bara sug på utan att stöta till för mkt. har du i metall, undvik vidröra nånting. Avmagnitisera de mot ett element först är bra oxå

har plastmunstycken till dammsugarn :)

Har varit nere på golvet vid burken, det sitter små metallskruvar på baksidan bland alla sladdar, kan det vara dom jag ska skruva bort tro ?
Pyttesmå skruvar med stjärnhuvve

Last edited:
Allmänt underhåll.. om jag skulle lämna in den på nån datafirma för det, vad händer då ? Försvinner allt jag har sparat i datorn ? Kostar skjortan eller ?

Att jag bor i Åtvid har ju med saken att göra med tanke på att jag vill ju inte låta nån behöva åka för långt för å hjälpa mig men det är väl å andra sidan kanske inte mitt problem :)

Det brukar nog kosta en del, åk ner och hör med dem vad de ska ha för en ominstallation av Windows med tillbehör. Och ska man göra det ordentligt så får man ta bort allt, ja, men det är lätt åthjälpt med en DVD-brännare och ett par skivor eller en extern hårddisk. :tummenupp

Jag tänkte mer på att var jag ska bo spelar ju ingen större roll egentligen, det är ju bara jag som blir lidande av långa resor i så fall... ;) Fast det är kul väg hemifrån och till Åtvid så det är bara skoj.

har plastmunstycken till dammsugarn :)

Har varit nere på golvet vid burken, det sitter små metallskruvar på baksidan bland alla sladdar, kan det vara dom jag ska skruva bort tro ?
Pyttesmå skruvar med stjärnhuvve

Så brukar de se ut, skruva loss de som du se håller fast ytterhöljet. Se till att du har dragit ur strömsladden bara!

Det är inte värmeproblem eftersom du säger att den kan stänga av sig precis efter du startat den.

Det du ska göra är att prova med ett par andra minne! Detta brukar hjälpa mot random omstarter!

En smart sak är att kolla "EventViewern" = Loggboken innan man sätter igång med en massa gissningar. Inte alltid men ganska ofta kan man få en uppfattning om vad som är fel.

WinXP

Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Loggboken

Kolla Program och System (och även andra som finns där) . Mycket rött=inte bra
Massa gult inte lika illa men .

För varje meddelande kan man läsa info. Infon är inte alltid lysande men kan ge en vink om vad som strular.

Sen är det som flera säger, orsaker till slumpmässiga omstarter och trassel.

Värmeproblem pga damm eller trasig fläkt
Glappkontakt -oxid
Hårddisk
Minnen

Orsaker till kraftigt slöare dator trassel med mailprogram, internet

Virus
Malware
AD ware
Massa skräp kvar efter taffliga install/uninstall, otroligt många programleverantörer är riktigt dåliga på detta som faktiskt är ganska enkelt.

Hittade till loggboken, tack sTf_paPs. Det var övervägande rött och gult och sen en hel del informationsfiler.
Rött stod det fel, gult stod det varning och sen var det en vitt plupp med ett blått i som stod information på.

andersbrink: Misstänker att jag istället för att lämna in skiten på renovering eller genomsök så borde jag nog köpa en ny burk istället.
Det kostar väl kanske lika mycket eller tom billigare med ny burk.

Jag ska fråga i databutiken här hemma imorgon eller på tisdag och se vad han tror men förmodligen svarar han nog som er dvs köp ny :)

Men då kommer nästa problem, hur fasen man installerar den nya burken å alla program å sånt där :huvet

När man köper ny burk medföljer programmen då eller är det något jag väljer till ? Väljer man även om man ska ha cd/dvd läsare, diskettenhet etc ?

*suck*

När man köper ny burk medföljer programmen då eller är det något jag väljer till ? Väljer man även om man ska ha cd/dvd läsare, diskettenhet etc ?

det beror på vilka program du använder

en ny PC blir nog billigast/bäst, det man kanske bör kolla är ifall programmen du använder funkar med Windows Vista, vet inte om man be att få XP istället för Vista när man köper ny PC...

Windows måste ominstalleras då och då eftersom det blir sämre med tiden.

Installera Linux, kostar inget och fungerar. Var inte rädd, det är enklare och snabbare att installera än Windows och för vanlig basanvändning är det till 99% som Windows (fast fungerar).

http://www.ubuntu.com

Han hade tydligen hemsida, datanissen här hemma.

vad tror ni om den här ?
http://symnova.bai.se/default.asp?lProductId=2087

Är det nått ja måste välja till ?
Önskar: cd/dvdläsare/brännar, diskettenhet, usbläsare, word, windows media player, outlook (tror det heter officepaket??)

den funkar, diskenhet är väl lite omodernt såvida du inte har diskettter med sånt som du vill kunna läsa, USB lär vara standard på alla PC så inget att köpa till, DVD-brännare ingår, den lär kunna hantera CD också

Outlook Express ingår, outlook/office paketet brukar kosta en bra slant så klarar man sig med outlook express så är det bra, finns gratis office

http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Sv.openoffice.org

windows media player följer med PCn

är väl inte så dumt köpa PCn på orten ifall det krånglar och man inte är så kunnig

den funkar, diskenhet är väl lite omodernt såvida du inte har diskettter med sånt som du vill kunna läsa, USB lär vara standard på alla PC så inget att köpa till, DVD-brännare ingår, den lär kunna hantera CD också

Outlook Express ingår, outlook/office paketet brukar kosta en bra slant så klarar man sig med outlook express så är det bra, finns gratis office

http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Sv.openoffice.org

windows media player följer med PCn

är väl inte så dumt köpa PCn på orten ifall det krånglar och man inte är så kunnig

http://symnova.bai.se/default.asp?lProductId=1822

detta var det billigaste han hade vad gäller office...
outlook express har jag aldrig jobbat i vad jag vet men det blir ju närme 2000 kr mer om ja ska ha officepaket oxå :gnissla

har några enstaka disketter jag vill kunna läsa fast å andra sidan skulle ja kunna använda brorsan dator å flytta över allt från mina disketter till usb å sen till min dator.

jag ska ta mod till mig att gå in till databutiken imorrn eller tisdag och prata med han lite, lär ju framstå som en mindre idiot men det får ja bjuda på eftersom ja inte kan så mycket om datorer.
TACK grabbar för hjälpen

Men då kommer nästa problem, hur fasen man installerar den nya burken å alla program å sånt där :huvet

Datorn du föreslog funkar väldigt bra för vardagliga sysslor - däremot om du ska spela lite kan ett bättre grafikkort vara lämpligt t.ex. ett Nvidia 8600GT http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334401

Installera Vista är enkelt, i med CD'n och starta från CD'n. Fråga om du kan få Vista installerad av dator-snubben. Tanka sen hem Open Office (som ersättning för MS Office) och det är ju som bekant helt gratis. Open Office funkar lika bra (och har samma funktioner) som Ms Office.

Vill du inte att MS ska snoka i ditt privatliv, installera då "programmet som låter dig prova mer än 30 dagar utan att regga dig" som kan hittas på en välkänd torrentsajt - funkar även med en helt laglig köpt Windows Vista licens.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP