Dainese eller Arlen Ness

morlock skrev:
Chansen att stället kajkar ihop så det inte går att använda är mindre än att cykeln kajkar ihop och kräver reparationer. Under "högsäsongen", eller hur?

Risken är väl snarare den att kedjan på stället gav upp för att hojen ville leka off road, och då kvittar det väl om det tar några veckor att laga stället? :va

Anton_Ljunghusen skrev:
Varför ska ställ sitta så jävla tight så man inte får in ett par byxor under det?
Sitter stället slappt, så sitter även skydden slappt. Sitter skydden slappt så sitter dom inte kvar utan flyttar sig när du kommer kanandes efter asfalten i 190 knyck....

Jag har ett Arlen Ness-ställ och måste säga att jag är otroligt nöjd med både kvalitet, passform och utseende! Kunde inte passat bättre, och man svettas inte mkt i dom heller.

Har själv jackan i creme, och byxorna på bilderna.

*Rekommenderar!* :)

Bifogat

• jacka.jpg
    jacka.jpg
    25.7 KB · Visningar: 47
  • jacka2.jpg
    jacka2.jpg
    24.6 KB · Visningar: 51
  • byxor.jpg
    byxor.jpg
    14.7 KB · Visningar: 61
morlock skrev:
Chansen att stället kajkar ihop så det inte går att använda är mindre än att cykeln kajkar ihop och kräver reparationer. Under "högsäsongen", eller hur?

Om dragkedjan på ett ställ pajjar så går ju inte stället att använda. Är nog ganska svårt att få på ett skinnställ om dragkedjan är pajj.

Anton_Ljunghusen skrev:
Varför ska ställ sitta så jävla tight så man inte får in ett par byxor under det?

Hur snyggt är det när ett skinnställ sitter slappt? Ser skit fult ut enligt mig. Så sitter inte ens knäskydden och armbågsskydden där de skall. Ser amatör mässigt ut med ett skinnställ som är förstort.

P-E skrev:
Är nog ganska svårt att få på ett skinnställ om dragkedjan är pajj.
Det är svårt att stänga ett skinnställ med trasig dragkedja. ;)

Det är ganska svårt att köra en MC med trasig koppling också. :rolleyes:

Var finns det en vettig Arlen-Ness katalog online?

Behöver hitta ställ som kan passa tjejen.

På mitt nya Dainese ställ gick dragkedjan på vaden sönder 2:a gången jag använde det! gick ner till skomakaren så syde han i en ny för 200 spänn! I övrigt är jag nöjd med stället! sitter riktigt skönt på min lite rundade kropp! Men som andra säger, välj det stället som sitter bäst! :tummenupp Lycka till!

Tidigare årsmodeller av Arlen Ness har varit av tveksam kvalitet (läs tidigare trådar). Garantierna har dock varit mycket generösa.

Personligen tycker jag att Dainese detaljkvalitet är superb.

morlock skrev:
Det är svårt att stänga ett skinnställ med trasig dragkedja. ;)

Det är ganska svårt att köra en MC med trasig koppling också. :rolleyes:

Jaja, men därför köper man ett ställ med metallkedja och ett som brukar ha bra dragkedjor.

Anton_Ljunghusen skrev:

Det finns bildexempel från licenskursen på Sviestad kring det... Stället ska inte glida runt så du skadas ändå, då har ju inte skydden gjort någon nytta, eller hur?

Dainese Racingställ Bora t.ex är ett av de skönaste ställen jag haft bland dessa.

* Alpinestar P1 2 delat ställ
* Alpinestar Pi Jacka + Byxa
* Spyke 4-Race
* Dainese K Helställ
* IXS
* Dainese Star 2 delat

Att även kunna ha stövlarna innanför byxbenen gör att det både ser grymt snyggt ut samt bättre känsla!

Dainese Racing ställ är nog i en klass för sig själv.. på 2:a plats Spyke

Hmm om nu Arlen Ness är så dåliga varför kör många större stjärnor med de då ? Ja just de :kocko
visst att dom kan ha dåliga dragkedjor men de gör dom inte till allmänt dåliga..
//D

Slappa skrev:
Hmm om nu Arlen Ness är så dåliga varför kör många större stjärnor med de då ? Ja just de :kocko
visst att dom kan ha dåliga dragkedjor men de gör dom inte till allmänt dåliga..
//D

därför att de e sponsrade och får ett i veckan...

allvarligt, så tycker jag skinnet o passformen e bättre hos dainese. Skinnet är blankare och känns mer äkta. Dock är dainese inget för tjockisar. Rossi kropp gäller... Samt att skydden sitter mer gjutna i ställen. där e aplinestars dåliga tycker jag. Sök på arlen ness på altavista, så får du upp massa HD kläder å fransar, sånna vill man inte ha ihop med :hihi

men som sagt passformen :tummenupp

morecore skrev:
därför att de e sponsrade och får ett i veckan...

Dock är dainese inget för tjockisar. Rossi kropp gäller... Samt att skydden sitter mer gjutna i ställen.

fel fel fel :) Det sitter perfekt på tjockisar .. jag har sjäv erfarenhet av det när man själv hade några kg för mkt :yoparty

En kompis har ett Dainese T Age "det vita" och väger över 110 kg 1,80 lång!!
Att han ser ut som michelin gubbe med väcken över magen behöver vi ju inte diskutera men han trivs i det och får plats
:D

morecore skrev:
Dock är dainese inget för tjockisar. Rossi kropp gäller...

Jag håller inte med. Jag är en tjockis (182cm/92kg) och Dainese och Arlen Ness är de enda fabrikaten som passar min kropp. Alpinestars är ju hur smala som helst i modellen.

Slappa skrev:
:D Det där har du allt fått om motorhuven alltså, det har nog mer att göra med att dom skyddar bra :tummenupp

Men å andra sidan tror jag itne att dom har 6000 kronors ställen... Ungefär samma goa disskution som med att dom i motogp använder ett speciellt märke på oljan, då ska jag också köra på den,, tror nog inte riktigt att d e samma grejer dom killarna kör med som säljs i butik... (med undantag)

Sundance Kid skrev:
Men å andra sidan tror jag itne att dom har 6000 kronors ställen... Ungefär samma goa disskution som med att dom i motogp använder ett speciellt märke på oljan, då ska jag också köra på den,, tror nog inte riktigt att d e samma grejer dom killarna kör med som säljs i butik... (med undantag)

Nej det är ju klart :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...