Dags för ny hoj?

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Har bara kört några gånger i år, men hojen känns inte som vanligt.
Den bromsar mycket tidigare innan kurvor och vid utgången tvekar den vid gaspådrag. Kan det vara oljan som blivit tjock under vintern eller börjar hojen bli gammal och sliten?
Någon annan som har råkat ut för samma sak?

Det är dags för en ny hoj.
Men spara på den gamla som referenspunkt.

Men däcken har rätt tryck annars?
Gamängen som sitter på har samma känsla i kroppen som när han ställde in för vintern?
Ge det ett par vändor så är du snart nere och skrapar armbågar igen.
Behöver du motiveras till att köpa en ny så är det bara att se överst här. Referenser är alltid bra att ha.

....Den bromsar mycket tidigare innan kurvor och vid utgången tvekar den vid gaspådrag. ....
Det är din skyddsängel som ingriper. Han/hon/"vill inte uppge" (alla har vi olika preferenser :)) känner till att:

- du är lite vårrostig som förare
- det är grus på vägarna här och var
- asfalten är kall och ofta lite dammig och därmed småhal
- däcken är kalla och styva i vårkylan

Så här hjälper skyddsängeln dig att klara livhanken genom att bromsa lite tidigare och vara varsam med gaskontrollen.

Konstigt att ängeln inte sagt någon om djupa nedlägg? Jaja, det kommer nog. Det är ju bara mitten av mars så den korrigeringen kommer nog i april när du kört några vändor och börjar bli smått kaxig. :p

Last edited:
Töm ut hälften av oljan, gör samma med kylarvätskan. Du kommer direkt känna viktskillnaden!
Bromsvätskan kan du tömma ut helt då den saknar faktisk funktion och gör att bromsarna aktiveras tidigare än de behöver. :tummenupp

Ahhh en riktig klassisk sh-tråd....

Helt klart att du har vinterluft istället för vårluft i däcken....bara amatörer som inte har rätt säsongsluft i däcken.
Du måste även beakta krympfaktorn på skinnstället som är väldigt oberäknelig och ett för trångt skinnställ får exakt de effekter du har listat.
Sen hoppas jag verkligen inte att du har passagerarpinnarna utfällda för det är sen länge konstaterat att det får stora konsekvenser....

För att avsluta dessa vitala tips så finns det en sak som alltid funkar.

Har du provat att borra?

Kedjan kan behöva ny kylvätska.
Den sväller pga friktionsvärmen från roterande drev och ökar på så sätt luftmotståndet.
Klurigt det där innan man kommit på det.

Träningsvärk och feltränade muskler i höger handled efter vintersäsongen utan hojkörning är en orsak till LGFbeteende enligt min doktor.

Träningsvärk och feltränade muskler i höger handled efter vintersäsongen utan hojkörning är en orsak till LGFbeteende enligt min doktor.
Typiskt vanligt särskilt om man tränat högern intensivt under vintern, men med fel typ av rörelse. Det ska vara vridande rörelser, inte axiella.

Kolvuppstudsarfjädern tappar spänst under vintern. Kan förstås också som vanligt vara kardanförgasarsnöret.

Ja, jag är uppväxt på 1970-talet.

Mvh

Man är aldrig så levande som när man tror att man ska dö.

Bomba apex, bah! Så ska du se att det löser sig.

På just din modell är det vanligt avv vevaxelvibratorn och kambultsutkastaren inte är synkade, kolla det.

Tack för alla svar. Jag har läst igen dem noggrant och funderat en hel del.
Kollade på lite nya hojar och kom fram till att det var en snöskoter jag behövde. Dubbelkolla med kompisen Vilhelmina och han sa att en skoter är alltid rätt.
Jag slog till på hans gamla med Marklundsfjädring (tror jag det var)
Så här I efterhand blir jag lite osäker på om det är en snö eller vattenskoter. Verkar funka på både snö och sjö.
Kan verka lite ologiskt, men för mig kändes det helt rätt just då.
Får kolla imorgon.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...