Esquire skrev:Hmm... Hade för mig att man fick måla hur som helst så länge det inte skadade hjälmen (lösningsmedel i lack/dekaler kan lösa upp hjälmskal i vissa fall).
Men så läste jag just i "Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter om skyddshjälm" (1987:10 med ändr. 1991:72) under punkt 1.2 (kap1 = "Krav på skyddshjälm") och där står det:
Iofs så har jag ingen nyare upplaga av "Trafikförfattningar" än 2003, och jag har för mig att det är ett par saker angående vad som är en godkänd hjälm som har förändrats sedan dess (tidigare fick en hjälm vara antingen SIS eller E-godkänd, men nu är endast E-godkänd tillåten). Jag lyckades inte heller hitta någon nyare version av föreskriften på internet.
Men om det som jag citerat från 1987:10 stämmer så innebär det:
* Man får inte sätta på egna dekaler på hjälmen
* Man får inte måla hjälmen
* Man får inte i efterhand limma på t.ex. en "hajfena" på en hjälm
* "Fuzzhats" är inte tillåtna![]()
* Skulle man av någon anledning vilja borra extra ventilationshål (eller något annat dumt) så får man inte det
Vad är "Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter om skyddshjälm"?
Aldrig hört talas om.

Är dock inte säker, hittar inga lagar kring det, SFS-nummer 1987:10 är PBL, ju!
