Dags för ny hjälm?!

Esquire skrev:
Hmm... Hade för mig att man fick måla hur som helst så länge det inte skadade hjälmen (lösningsmedel i lack/dekaler kan lösa upp hjälmskal i vissa fall).

Men så läste jag just i "Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter om skyddshjälm" (1987:10 med ändr. 1991:72) under punkt 1.2 (kap1 = "Krav på skyddshjälm") och där står det:


Iofs så har jag ingen nyare upplaga av "Trafikförfattningar" än 2003, och jag har för mig att det är ett par saker angående vad som är en godkänd hjälm som har förändrats sedan dess (tidigare fick en hjälm vara antingen SIS eller E-godkänd, men nu är endast E-godkänd tillåten). Jag lyckades inte heller hitta någon nyare version av föreskriften på internet.

Men om det som jag citerat från 1987:10 stämmer så innebär det:
* Man får inte sätta på egna dekaler på hjälmen
* Man får inte måla hjälmen
* Man får inte i efterhand limma på t.ex. en "hajfena" på en hjälm
* "Fuzzhats" är inte tillåtna :tomten
* Skulle man av någon anledning vilja borra extra ventilationshål (eller något annat dumt) så får man inte det


Vad är "Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter om skyddshjälm"?
Aldrig hört talas om. :va Däremot känner jag igen det du räknat upp ovan, fast har för mig att det ändrats till att bara gälla plasthjälmar...
Är dock inte säker, hittar inga lagar kring det, SFS-nummer 1987:10 är PBL, ju! :tungan
 
Syss skrev:
Vad är "Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter om skyddshjälm"?
Aldrig hört talas om. :va Däremot känner jag igen det du räknat upp ovan, fast har för mig att det ändrats till att bara gälla plasthjälmar...
Är dock inte säker, hittar inga lagar kring det, SFS-nummer 1987:10 är PBL, ju! :tungan

Så vitt jag vet finns inte Trafiksäkerhetsverket längre utan ingår i Vägverket
 
Syss skrev:
Vad är "Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter om skyddshjälm"?
Aldrig hört talas om. :va Däremot känner jag igen det du räknat upp ovan, fast har för mig att det ändrats till att bara gälla plasthjälmar...
Är dock inte säker, hittar inga lagar kring det, SFS-nummer 1987:10 är PBL, ju! :tungan
TSV finns inte längre och det är nu mera i VV som sköter deras uppgifter, precis som Ogre sa. Men TSVs föreskrifter gäller fortfarande så länge som de inte är upphävda eller dylikt.

Varför TSVFS 1987:10 ej finns med i SFS eller på VVs hemsida vet jag inte. Kanske för att det är en föreskrift och inte en författning? :va



Hehe, jag hittade just "Riksåklagarens föreskrifter (1999:178) om ordningsbot för vissa brott" (RÅB) och till den finns det diverse bilagor. Bland annat ca 43 sidor med bötesbelopp för diverse trafikbrott och fordonsbrister etc.

Vem visste t.ex. att det blir en ordningsbot på 300kr om bränsletank saknas på en motorcykel med förbränningsmotor? Eller att böterna kan bli 300kr om man kör en tvåhjulig mc som saknar stöd? :hihi

Men jag kan inte hitta alla dessa bilagor någonstans på nätet heller. :va
 
Esquire skrev:
Hehe, jag hittade just "Riksåklagarens föreskrifter (1999:178) om ordningsbot för vissa brott" (RÅB) och till den finns det diverse bilagor. Bland annat ca 43 sidor med bötesbelopp för diverse trafikbrott och fordonsbrister etc.

Vem visste t.ex. att det blir en ordningsbot på 300kr om bränsletank saknas på en motorcykel med förbränningsmotor? Eller att böterna kan bli 300kr om man kör en tvåhjulig mc som saknar stöd? :hihi

Men jag kan inte hitta alla dessa bilagor någonstans på nätet heller. :va


:rofl Gillade det där med tanken! :tummenupp
Sverige i ett nötskal... :3freak

Var kan man då få tag på alla dessa föreskrifter? :va
 
Syss skrev:
Var kan man då få tag på alla dessa föreskrifter? :va
Köp dig ett exemplar av NTFs lilla bok "Trafikförfattningar". Den kommer ut en gång per år, kostar 736kr och är på strax under 1000 sidor. Om du vill så kan du även komplettera den med "Trafikkommentarer" från Nordstedts Juridik AB (ca 750 sidor, kostar 1044kr och kommer även den ut en gång per år).

Annars så brukar boken "Trafikförfattningar" finnas på biblioteket om man har tur. :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top