Dags för motard igen men vilken?

  • Thread starter Thread starter RobRas
  • Start date Start date
Vad skulle det vara för magiskt med kolvarna till just Husqvarna 570 då?Innan 500 timmar har du ändå fått byta en hel del annat i motorn så det är ändå av mindre betydelse...

Så husans kolvar skulle va sämre än ktm:s o bara hålla ca 100h:va Vad jag hört o läst så håller kolvarna till husan runt 300 h och är bland det sista man behöver byta på dem..

Vad det är för magiskt vet jag inte men att dom håller är fakta. Generellt sett behöver den aldrig bytas - självklart beroende på körsätt osv men runt 500h är satt för denna motorn.

Är det inte sagt att den stora servicen kommer vid 100h på en husaberg 650? Jag har då för mig att det är så o då är det foder, kolv, lager o diverse annat småpill som ska bytas. Om den HÅLLER mer än 100h kan jag inte svara på men att den ska bytas vid 100 står i klartext överallt och att det står så tyder ju på något som inte husqvarna lider av - effekt eller dålig kvalitet. Välj själva...
 
Vad det är för magiskt vet jag inte men att dom håller är fakta. Generellt sett behöver den aldrig bytas - självklart beroende på körsätt osv men runt 500h är satt för denna motorn.

Är det inte sagt att den stora servicen kommer vid 100h på en husaberg 650? Jag har då för mig att det är så o då är det foder, kolv, lager o diverse annat småpill som ska bytas. Om den HÅLLER mer än 100h kan jag inte svara på men att den ska bytas vid 100 står i klartext överallt och att det står så tyder ju på något som inte husqvarna lider av - effekt eller dålig kvalitet. Välj själva...

Antar att du har kört husaberg innan då du vet allting om den...
 
БОБАН;3825702 skrev:
Antar att du har kört husaberg innan då du vet allting om den...
Och naturligtvis minst 500 timmar 570.Jag gissar på ingetdera...


Edit: Visst verkar det vara ett orakel med lång erfarenhet av 4t som skrivit inläggen,så faktauppgifterna behöver vi knappast tvivla på:hihi
www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=177210
 
Last edited:
Vad är det ni stör er på? Det är ju inte direkt så jag sitter o skriver saker jag hittar på.

Edit:
Edit: Visst verkar det vara ett orakel med lång erfarenhet av 4t som skrivit inläggen,så faktauppgifterna behöver vi knappast tvivla på:hihi
www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=177210

Vad har erfarenhet att göra med vad man kan läsa sig till? Inte ett skit skulle jag vilja påstå. Kom med nåt vettigt innan du sitter o trycker ner folk.
 
Last edited:
Vad är det ni stör er på? Det är ju inte direkt så jag sitter o skriver saker jag hittar på.

Att du sitter och skriver grejer om något du inte har någon aning om...

Alla hojar håller om man tar hand om dom...

Sen att det finns vissa idioter som inte ens vet hur man skruvar en hoj och köper en husa eller något i den stilen och sen skiter i oljebyte och sedan börjar dem gråta och säga att husaberg är en skit hoj.
 
БОБАН;3825702 skrev:
Antar att du har kört husaberg innan då du vet allting om den...

Och du själv måste självklart vara Husaberg experten här på forumet med tanke på de stora kubiken du kommit upp i.
Om jag får lov att yttra mig om hojen i frågan som jag anser mig själv fått rätt bra erfarenhet om efter X antal mil på vägen med två olika hojar av samma typ.
Det är ingen idé att vi sitter och snackar om faktan som de två olika fabrikaten har utlovat på service intervallerna för det är skrivet och kan ej ändras på.Erfarenheter är istället bättre att diskutera.
Nu tror jag det att MÅNGA, alltså inte alla här på sporthoj köpt sig flång nya Husaberg hojar och sedan sålt dem innan de har hunnit varit med om vise versa renoveringar.
JAG köpte min första Husaberg vid 79 gång timmar och då var den helt ny renoverad med Kolv, foder, lager i motor, packningar, kamkedja och annat småkrafs.
80h senare så har jag hunnit med att renovera motorn 2 gånger och ska nu bli den tredje och alla service däremellan har sköts på rätt sätt.Kan tilläggas att jag inte renoverat allt på en och samma gång utan det har varit olika från gång till gång.Rätt eller fel får man övgöra själv beroende på hur lat eller inte man är.
Inget snack om att hojen har stor lekfaktor, men den som går och köper sig en får även tycka om att leka i garaget.
 
Och du själv måste självklart vara Husaberg experten här på forumet med tanke på de stora kubiken du kommit upp i.
Om jag får lov att yttra mig om hojen i frågan som jag anser mig själv fått rätt bra erfarenhet om efter X antal mil på vägen med två olika hojar av samma typ.
Det är ingen idé att vi sitter och snackar om faktan som de två olika fabrikaten har utlovat på service intervallerna för det är skrivet och kan ej ändras på.Erfarenheter är istället bättre att diskutera.
Nu tror jag det att MÅNGA, alltså inte alla här på sporthoj köpt sig flång nya Husaberg hojar och sedan sålt dem innan de har hunnit varit med om vise versa renoveringar.
JAG köpte min första Husaberg vid 79 gång timmar och då var den helt ny renoverad med Kolv, foder, lager i motor, packningar, kamkedja och annat småkrafs.
80h senare så har jag hunnit med att renovera motorn 2 gånger och ska nu bli den tredje och alla service däremellan har sköts på rätt sätt.Kan tilläggas att jag inte renoverat allt på en och samma gång utan det har varit olika från gång till gång.Rätt eller fel får man övgöra själv beroende på hur lat eller inte man är.
Inget snack om att hojen har stor lekfaktor, men den som går och köper sig en får även tycka om att leka i garaget.

Har jag skrivit det någonstans här kanske? Isf får du jätte gärna visa mig.

Det jag har menar är att alla hojar håller om man sköter om dem...
 
БОБАН;3825747 skrev:
Har jag skrivit det någonstans här kanske? Isf får du jätte gärna visa mig.

Det jag har menar är att alla hojar håller om man sköter om dem...

Det är inte riktigt så enkelt vill jag lova, det räcker inte med att bara underhålla "alla" hojar och sedan tro att det är bara att köra.
Men om du syftar motor renovering som vanlig skötsel så är det klart grejerna håller, men olika delar slits olika fort beroende på hojarnas kvalité och trimnings grad.
 
БОБАН;3825724 skrev:
Att du sitter och skriver grejer om något du inte har någon aning om...

Alla hojar håller om man tar hand om dom...

Sen att det finns vissa idioter som inte ens vet hur man skruvar en hoj och köper en husa eller något i den stilen och sen skiter i oljebyte och sedan börjar dem gråta och säga att husaberg är en skit hoj.

Men lilla du, det rekommenderas ju att renovera vid 100h o då med foder, kolv o hela kalaset. Säger du emot mig där så är det ju inte jag som inte har en aning om saker o ting. Jag har inte sagt nåt om att sakerna inte håller mer än 100h. Citera mig gärna där jag har gjort det. Jag pratar om bytesintervallerna. I Husqvarnas fall är det rekommenderat kolvbyte var 500h och i Husabergs fall efter 100.
 
När man byter beror ju alldeles på hur man använder bitarna.

Går det som racemotard, eller på crossbana - med chaufförer som kan spaka, då slits allt hårt.
Men i normalt motionstempo i skogen så är slitaget minimalt.

Husaberg tar säkert höjd för "worst case scenario" - KTM har liknande tabeller, men olika intervall för motionärer och tävlingskörning.

Vad jag hört från de som kör, och har kört Husaberg (motionärer) så är kolven inget man byter, den håller i all oändlighet.

/J
 
Skit samma snacket om Husaberg för det är så OT som det kan bli i denna tråd då TS nämnde att han inte ville ha Husaberg igen.
 
Då byter man kolven vid vartannat eller vart tredje vevstaksbyte då?

Lite drygt vartannat ja, dom varar i runt 200h. Varför kan du inte bara ta det jag säger? Kolla upp det om du nu känner att du behöver stärka kulorna lite istället för att sitta här o käfta med mig som du ändå inte tror på. Jag blir så trött.....

Så har det inte stått riktigt i mina böcker,men du vet såklart bäst.

Jag vet bäst ja, nu har jag fått det bekräftat från dig tillomed. Så var tyst nu.
 
Varför inte kolla på xr650r? Går som en Ktm 625 ungefär. Har dock kick, men den är inte svår att starta precis så :)
 
Kan starkt rek Ktm 690 smc. En hoj du kan åka längre sträckor utan att ha söndervarvade kulor och den spinner som en katt :)

БОБАН:Kan du inte komma och meka me min hoj åt mig, för att du verkar vara en grym snubbe på det. Det räcker att "sköta om grejorna" haha
 
Visst blir man sugen på KTM 690 smc nu när man fick reda på serviceintervallerna. Vet inte om jag vill lägga så mycket pengar dock.... Husaberg går fetbort iaf, har inga vidare kunskaper om mekande.. Byta olja och justera ventiler är väll det jag kan..
 
Varför inte kolla på xr650r? Går som en Ktm 625 ungefär. Har dock kick, men den är inte svår att starta precis så :)

Xr 650 är en riktigt bra hoj, även jag som kör Husaberg tycker den går riktigt bra. Släng på en flatslide förgasare med acc pump också så blir det ännu finare vill jag lova. Keihin FCR 41 är en bra en, sitter bland annat på Husan.
 
Xr 650 är en riktigt bra hoj, även jag som kör Husaberg tycker den går riktigt bra. Släng på en flatslide förgasare med acc pump också så blir det ännu finare vill jag lova. Keihin FCR 41 är en bra en, sitter bland annat på Husan.
Precis!

Den verkar klart underskattad hos dom flesta..
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top