Dags för karriärsbyte

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Puhh har funderat ordentligt under några veckor om vad jag vill. Har kommit fram till att it inte längre är något som jag brinner över. Har beslutat mig för att söka till polishögskolan. Såg i någon tråd för ett tag sedan att det var stort intresse för det yrket här på sporthoj. Några mer som ska söka till nästa intagning?

Det kunde jag se komma! Du har hög moral. Du ska bannas!!! :D skojjar! lycka till! Du kan bli Sporthojs egen polis :p

Polis har jag grubblat över å bli faktiskt .. men äsch! Skulle inte funka för jag skulle vara för taskig mot alla. (inte hojåkare då)

Tråkit när folk går över till fiendesidan på det där viset... :arsele ( :tummenupp )

Marals76 skrev:
Puhh har funderat ordentligt under några veckor om vad jag vill. Har kommit fram till att it inte längre är något som jag brinner över. Har beslutat mig för att söka till polishögskolan. Såg i någon tråd för ett tag sedan att det var stort intresse för det yrket här på sporthoj. Några mer som ska söka till nästa intagning?

Ligger det ingen intressekonflikt i att vara sporthojåkare och polis?

Jag menar att som polis förväntas du att föregå med gott exempel, även på din fritid. Dvs aldrig köra förfort, eller montera slip-on som låter mer än tillåtet. Wheelies o stoppies är det bara att glömma! Likaså duellen med polarn som köpt ny värstinghoj! osv...

Dessutom är det inte så att alla nyblivna poliser, måste börja sin tjänstgöring som trafikpolis?

(Detta är menat som en seriös fråga. Det är absolut inte meningen att framstå som dryg, eller otrevlig, på nåt sätt)

Cujo, alla kör inte så som du tror alla gör. Vissa kör lagligt, även med stora sporthojar.

Swedie skrev:
Cujo, alla kör inte så som du tror alla gör. Vissa kör lagligt, även med stora sporthojar.

Har nog aldrig, någonsin, nån gång, sett en plastraket hålla hastighetsbegränsningarna utanför tättbebygt område.
(Det gör iofs inte jag heller, oavsett om jag kör hoj eller bil :D)

Och de som inte "öppnar upp" insug och ljuddämpare är nog också ganska lätträknade...

Cujo skrev:
Ligger det ingen intressekonflikt i att vara sporthojåkare och polis?

Jag menar att som polis förväntas du att föregå med gott exempel, även på din fritid. Dvs aldrig köra förfort, eller montera slip-on som låter mer än tillåtet. Wheelies o stoppies är det bara att glömma! Likaså duellen med polarn som köpt ny värstinghoj! osv...
(Detta är menat som en seriös fråga. Det är absolut inte meningen att framstå som dryg, eller otrevlig, på nåt sätt)

Förstår din tanke. En polis är inte mer än mänsklig även han begår "brott" till vardags. Självklart får man tänka sig för lite mer då man är ett ansikte utåt som polis även om du ej är i tjänst.
Jag tror nog att man med framgång kan arbeta både och polis och älska att köra motorcykel.
Men redan idag är jag ganska snäll av mig skulle aldrig komma på tanken att köra wheelie inne i stan eller andra ställen där man kan komma att skada folk.
Måste finnas poliser i Sverige som kör motard har svårt att tro att de aldrig lyfter sitt framhjul till väders :rolleyes:

Cujo skrev:
Har nog aldrig, någonsin, nån gång, sett en plastraket hålla hastighetsbegränsningarna utanför tättbebygt område.
(Det gör iofs inte jag heller, oavsett om jag kör hoj eller bil :D)

Och de som inte "öppnar upp" insug och ljuddämpare är nog också ganska lätträknade...

Nu ska du inte dra alla som kör sporthoj över en kant. Jag har faktiskt hållit rätt hastighet några gånger. :D

Jag kommer söka. Fast inte förrens om 5-7 år för jag vill leva lite först.
Som polis har man stort ansvar även på sin fritid så to speak.
Lönen är sämre än den de har på Hemglass, men man kan ju avancera inom polisyrket.

Har du, Marals, gjort högskoleprovet? Har du bra kondition? Inga förslitningsskador? Talar du mer än 2 språk? Har du hög toleransnivå? En polis ska tåla att bli spottad i ansiktet idag..... Trivs du att vistas kring elende hela dagen?
Hähä, finns ju så många fler saker man bör ha i huvet innan man bestämmer sig. Fast det e ju klart en merit att ha varit polis. :tummenupp

de har 2 intagningar varje år och 2004 ska det tydligen till mer pengar åt polismakten. 25miljoner eller vad jag läste :va
Liksaom varje år ser budgeten jäkligt bra ut :rolleyes:

Lycka till och ge aldrig upp nånstans.

750RR

Swedie skrev:

:lol Fan vad du e rolig! Det var dagens bästa... ;) (har du :fyllisar ? )

tycker det låter som en bra idè :tummenupp :tummenupp

jag sökte för nått år sen, gjorde svenskprovet sen hörde jag aldrig av dem igen hähähä. kanske har nått o göra me den här dialektgrejen som varet uppe på tal häromkring :confused:

men sen sket jag i det, så nu läser jag till syrra istället. har planer på o bli ambulans2 :) :)

Jag har tänkt att söka till våren. Måste bara fixa historia A och göra högskole provet. Sen får man se vad som händer.
Marals76: Var hade du tänkt plugga om du blir antagen?

Jag ogillar starkt dom flesta poliser, även fast jag vet att det är bra att dom finns.

Vad jag försöker säga är att jag kommer ogilla er också om ni blir poliser, jag kan bara inte med dom...
Jag har aldrig gillat idrottslärare heller, dom är redan sämst/korkade/psyco i min värld.

så ÄR det :hej

Är faktiskt lite sugen på yrket! :tummenupp ..hade inte tvekat om det vore bättre betalt(gissar att det e dåligt)

..vad tjänar grisarna föresten? nån med koll? :va

Sökte diten gång i tiden när jag var ung och dum (nu är jag bara ung) och kom in. Men valde att inte kliva på. Klarade intagningen perfekt. Ibland ångrar jag att jag inte tog det men oftast inte. Målet var att blir krimmare eller säpo.

Alla poliser är inte moralens väktare. Finns poliser på hoj som leker med :tummenupp

En polis får väl lov att vara civil när han/hon tar av sig uniformen...

Alltså.. jag kan inte tänka mig att ALLA poliser kör lagligt då... :7peta

maverick_750rr skrev:
Har du, Marals, gjort högskoleprovet? Har du bra kondition? Inga förslitningsskador? Talar du mer än 2 språk? Har du hög toleransnivå? En polis ska tåla att bli spottad i ansiktet idag..... Trivs du att vistas kring elende hela dagen?
Hähä, finns ju så många fler saker man bör ha i huvet innan man bestämmer sig. Fast det e ju klart en merit att ha varit polis. :tummenupp

Men tänk på att man får bära vapen på allmän plats :kulspruta , UTAN att åka dit :banana

Jag har funderat på det! Vore rätt schysst arbete, förutom det faktum att man får tjafsa med en massa fulla människor och blir spottad på från alla håll så fort man gör sin plikt. Dessutom ständigt få höra en jävla massa gnäll om att man ska ta alla "riktiga brottslingar" och inte alla "hederliga" människor som gör småsaker...
Men det vägs ju upp av att man får åka polisbil... i framsätet. ;)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...