Dags för första hoj, men vilken?

FloRic

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2011
Hoj
Jag har åtminstonde en Fiat!..
Då var det dags för mig att skaffa min första MC!
Efter många veckor av frenetiskt blocket.se-surf, läsande, och allmänt dag-drömmande så har jag fortfarande inte lyckats klura ut riktigt vilken hoj jag vill ha..

Har ingen tidigare erfarenhet utav motorcykel förrutom en idiotisk fylle-körning på min fars Harley Davidson för några år sedan, vilket förövrigt resulterade i groteskt styrvobbel i cirka 130 km/h :gnissla (jag har lärt mig min läxa..) och lite körning på parkeringsplatser (nykter) med samma hoj, så har jag ingen övrig erfarenhet av hojkörning.

Det jag letar efter är en hyffsat effektstark MC (100+hk) som är lättkörd och tål att åka längre turer på. Visst, att ligga och pressa en rad-4 i 250km/h är nog en upplevelse i sig, men som första hoj är jag mer ute efter något lätthanterligt än något som ger mest toppfart för pengarna..

Tittat mycket på följande modeller; Honda Hornet 600 2000-2005, Honda Hornet 900 2002 - 2004, Honda CBR 600 F 1996 - 2000, Suzuki GSX-R 600/750 1998 - 2000, Kawasaki ER6-n 2006-2007 m.m.

Prisklass: 30 000 - 45 000 .-

Vad är en "rätt" första hoj och vad rekommenderar ni att jag ska titta lite extra på? Tips/förslag!? :)

MVH.

Jag fyller på med en Hornet 900 som är en mycket trevlig nybörjarhoj som räcker länge!

FZ6-S, kåpan fram skyddar dig från vinden på dina längre turer och den upprätta sittställningen gör att du klarar att mer än max 10 mil i taget. :tummenupp

Efter att ha läst ditt inlägg och noga analyserat vad du skrivit så kommer jag fram till slutsatsen att en R1a är rätt hoj för dig ! ! ! !

Känns som fel hoj att börja med för min del. Har inte lust att pröjsa svindyr försäkring heller. Nog fan skulle det vara roligt med en R1a men börjar hellre med något mindre effekt-starkt för att byta upp mig senare. :)

FZ6-S verkar dock vara en fin hoj, ska titta lite mer på den modellen också!

Eller kanske en SV650S , letar själv ny hoj och det lutar åt en Sv1000S för min del.

Som första hoj kan det vara gött med någon med mera sitt upp stälning en ligga ner o kämpa med armarna efter antal mil, hum lätmanuverar o 100+hk. finns ju facktist många hojar men vad som är bra för dig, ut till handlare o provkör olika typer tills du vet vad du tängt dig.

Tycker min Kawa zx9r funkade kanon som första hoj. Bekväm, snabb som attan och hyfsad billig försäkring.

R1 or nassing!!!!!!111111

Nej!

Och sen måste jag ställa er alla en fråga; Är de gammla R1orna en så fantastisk motorcykel att det är värt att lägga 45 - 50 tkr för en 00 - 02a ? Visst finns det billigare rettor men satan vad överprisade dom är!?
Förbereder mig på att bli smutskastad av er R1-ägare, men för samma pris får man en sporthoj av konkurenterna som är något år nyare än dessa, Honda borträknat då till viss del men det tar dom igen på kvaliten på deras grejer!

Har jag rätt?

Tycker min Kawa zx9r funkade kanon som första hoj. Bekväm, snabb som attan och hyfsad billig försäkring.

Har själv en zx9r och är sjukt nöjd med den, dock finns det bättre alternativ att övningsköra på. Att träna lågfartsbanan är ingen hit med en zx9r pga svängradien...

Nej!

Och sen måste jag ställa er alla en fråga; Är de gammla R1orna en så fantastisk motorcykel att det är värt att lägga 45 - 50 tkr för en 00 - 02a ? Visst finns det billigare rettor men satan vad överprisade dom är!?
Förbereder mig på att bli smutskastad av er R1-ägare, men för samma pris får man en sporthoj av konkurenterna som är något år nyare än dessa, Honda borträknat då till viss del men det tar dom igen på kvaliten på deras grejer!

Har jag rätt?

Jag lånar polarens er6a till och från och den är sjukt lättkörd. Ta dig en titt på en sån vettja. Det är inget effektmonster men en bra förstahoj.

Last edited:
Jag lånar polarens er6a till och från och den är sjukt lättkörd. Ta dig en titt på en sån vettja. Det är inget effektmonster men en bra förstahoj.

Er6orna verkar vara fina hojar utan tvekan! Det jag fastnar på är anledningar varför jag skulle välja en ER6 framför en Hornet 600/900 ..
Enda fördel jag kan komma på är att ER6orna är nyare och möjligtvis lite finare till utseendet, i övrigt har mitt hjärta fallit för CB x00 F Hornet .. :):Bugar

Er6orna verkar vara fina hojar utan tvekan! Det jag fastnar på är anledningar varför jag skulle välja en ER6 framför en Hornet 600/900 ..
Enda fördel jag kan komma på är att ER6orna är nyare och möjligtvis lite finare till utseendet, i övrigt har mitt hjärta fallit för CB x00 F Hornet .. :):Bugar

Har provat kompisars 600 och jag upplever faktiskt dom som tröttare än er6 trots att de har ca 90-100hk.
Er6an är en bra hoj , den är smidig , lättkörd och du kommer dessutom 33 mil på en tank (15liter).
Er6an skjuter på bra i mellanregistret (vrid) vilket jag gillar.
1200mils intervall är det med på hojarna och dom verkar tåla ganska mycket plågande.
På bana har man inga problem att hänga med sporthojar med rätt förare , de man förlorar i toppfart tar man igen i smidighet.

Jag bytade från sporthoj (gsx-r 750) till er6an och har aldrig ångrat det.

Har själv en zx9r och är sjukt nöjd med den, dock finns det bättre alternativ att övningsköra på. Att träna lågfartsbanan är ingen hit med en zx9r pga svängradien...

Ja, ska han övningsköra på den så e det ingen hit men jag trodde han hade kortet redan...

Det är absolut inget fel på en hornet, jag körde en 600a för någon dag sedan och det räcker nästan med att titta åt det håll man vill svänga så gör den det :banana. Jag skulle säga att både hornet och er6 är bra alternativ, dock är ingen av dem någon höghastighetshoj!

mOTarD ! !!

Finns det något annat som går att använda?

Piskar sporthojar på småsmiskiga vägar sedan 1995...

Att åkafortsomfanhojar inte har en suck där kommer du nog på när du blir äldre.

En R1a går spikrakt som en månraket ungefär medans en motard funkar ganska mycket som en fluga...om inget annat så tycker farbror blå att den är jefvligt annoying! :banana

Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back