Dags för återfall, vad har hänt på marknaden?

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Hej på er! Det har gått några år sedan jag senast tvättade flugor från visir och skinnställ. Nu känner jag att det har gått för lång tid utan hoj. Jag lade ner det hela efter en "nära döden" då jag helt enkelt fick för mig att en allmän väg var en bana. Den långa svepande vänsterböjen gick att köra väldigt fort i. Men efter kurvan kom en bil som skulle svänga vänster, hade inte föraren varit med på noterna och bromsat hade jag suttit som ett vått frimärke i passagerardörren. Så jag körde på Gotland Ring en helg för att sedan sälja min underbara miniblade.

Därför är jag inte längre speciellt sugen på en sporthoj utan är väl lite mer inne på street/touring i dagsläget.

Det jag nu funderar på är vad som har hänt på marknaden. Är det fortfarande Honda och Yamaha som gäller om man vill ha en hoj som aldrig sviker? Vad gäller om man vill ha en street/touring för <60kkr

Mina krav är väl att den ska vara rolig att köra, lika driftsäker som ett järnspett samt gärna ett hyfsat brett register. Jag har sneglat lite på Hornet 900. Det känns verkligen som att det skulle vara en hoj för mig. Det enda är att utseendet är så himla tamt. Vad finns det för alternativ?

MVH Niclas
 
Tanken har slagit mig men jag vet inte. Är nog inte såpass mogen än ;)
 
Z1000 ja, hade nästan glömt den. Riktigt snygga men hur är driftsäkerheten? Har hört mycket dåligt om Kawasaki, fast det har väl mest varit om Ninjor, en nertrimmad sak kanske håller bättre? :)
 
Z1000 ja, hade nästan glömt den. Riktigt snygga men hur är driftsäkerheten? Har hört mycket dåligt om Kawasaki, fast det har väl mest varit om Ninjor, en nertrimmad sak kanske håller bättre? :)

Kawa har rätt okej kvalité vad jag vet.
Vill du ha något touringaktigt kan du ju kika lite på en z1000sx med...
 
FZ1-N och CB1000R Tilltalar mig verkligen utseendemässigt och med största sannolikhet även motormässigt. Den enda nackdelen är att jag får höja taket till 80kkr. Då får jag förvisso även garanti.

En tanke slog mig nu. Hur är MT-01? Om man bara läser siffror är det ju en rätt hyfsad sak. Inte så mycket effekt kanske men ett djävulskt vrid. Sedan skadar det inte att det är riktigt snyggt med en stor V-motor Att den sedan väger drygt 50kg mer än övriga cyklar gör en förvisso lite orolig. Hur beter den sig på kurviga vägar?
 
Honda vfr 800, och welcome back to the bike side.

Den tanken har faktiskt slagit mig både en och nio gånger. Det känns som cykeln man kan ta en europasemester på för att sedan stanna till på en bana på vägen hem. Det enda som oroar mig är kåpan. Jag vet att allt sitter innanför hjälmen. Men med en kåpa som slår sönder allt vad luftmotstånd heter blir det lätt att man vrider på lite extra. Är VFRen en sådan hoj eller är den lite lugnare? Det enda jag har att jämföra med är YZF600R, CBR600RR och Bulldog.

Och tack för välkomnandet :)
 
Z1000 ja, hade nästan glömt den. Riktigt snygga men hur är driftsäkerheten? Har hört mycket dåligt om Kawasaki, fast det har väl mest varit om Ninjor, en nertrimmad sak kanske håller bättre? :)
Pratar vi 2000 tal så har inte Kawa hållit sämre än något av dom tre andra japsmärkena. Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha är nuförtiden ungefär samma kvalle, har oftast mer att göra med variationer i dom enstaka modellerna än märkena i sig.
 
Yamaha Fjr 1300 åker jag på, ingen kedja. Men jag åker en hel del långa turer, det kanske inte du hade tänkt. Men testa en, den har en hel del goda kvaliteér.
 
Jag vet att de flesta förespråkar just den hojen de själva har men måste bara slå ett slag för Triumph Speed Triple. Du får en 05-07 för runt 60 lök. Ordentligt med vrid och bekväm körställning men ingen stor, skön kåpa som gör att du kan åka hur fort som helst. Blåser rejält över 150. :gnissla
 
BMW K1200R sport.
Förvånasvärt kul, körglad och bekväm muskelmaskin. Driftsäker och ekonomisk.

CB1000R känns bäst i klassen om du kollar på "fabriksfighters".

BMW R1200GS är den mest kompetenta hojen för gata om du kan tänka dig offroadtouringstämpel och den lite speciella boxermotorn.

Speed triple om du verkligen måste ner till 60k. Men försäkringskostnaden är nog så pass mycket lägre på en BMW att det känns lönt att slanta 20k till.
 
Den tanken har faktiskt slagit mig både en och nio gånger. Det känns som cykeln man kan ta en europasemester på för att sedan stanna till på en bana på vägen hem. Det enda som oroar mig är kåpan. Jag vet att allt sitter innanför hjälmen. Men med en kåpa som slår sönder allt vad luftmotstånd heter blir det lätt att man vrider på lite extra. Är VFRen en sådan hoj eller är den lite lugnare? Det enda jag har att jämföra med är YZF600R, CBR600RR och Bulldog.

Och tack för välkomnandet :)

Nu har jag just inte kört en VFR 800 men har en gammal VF1000F, V4:a med runt 110 hästar. Tycker den har lugn, ostressad motorgång utan att kännas klen, tvärtom känns det som man har med vridmoment vid deflesta varvtal jämfört med en rad-fyra, det hela sker rätt odramatiskt. Visst händer det att man ligger lite över gränsen ibland, men det gör jag med min LV-reggade enduro när det är -15 ute med även om det inte är så behagligt, men klarar du inte av att köra lagligt för det mesta så är det nog fel på dig och inte kåpan på hojen.

VFR:en har ju en av de mest driftsäkra motorkonstruktionerna som gjorts, så du lär kunna köpa en hoj som körts 7-9 tusen mil utan att behöva oroa dig så länge grundlägande service har skötts som den ska.

Om det är just en allroud-hoj som både ska klara 400-500 mils Euro-trip, samt blandad körning, så skulle jag nog seriöst haft VFR:en i åtanke.

Vad gällande kvalitét har väl de stora 4 japanska haft bra och jämn kvalitét de senaste 20-30 åren, känns som ras och fel handlar mer om skit bakom styret, de flesta som kör motorcykel i Sverige verkar ju ta mig fan ha tummen mitt i handen vad gällande att serva och ta hand om sina fordon...särskillt renovering bromsar och smörjande av vajrar åligger dem icke att utföra.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top