Dags att vibekoda SH

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Från att startat SH med att råka radera produktion utan backup är jag i dagsläget aningen mer erfaren haha :D gjort alla misstag man kan. Är nu tech lead och driver större säkerhetsklassade lösningar och vill göra något med SH igen :)

Sajten skulle inte vara vad den är utan er och lite extra tack till @Mattias och @sportbike och massor andra över tid.

Jag vill bygga / lägga tid framöver för Sporthoj.com som normalt sett skulle ta ofantligt med tid, men med AI-koda kan innebära att jag kan ta fram en lösning som gynnar alla väldigt fort.

Obs! Absolut noll tanke att tjäna pengar, jag äger inte sajten längre utan driftar den bara i syfte att hålla den vid liv. Men då jag nu kör en fet R1:a kek så vill jag komma tillbaka lite, kanske lite bandagar och hoppas träffa lite nytt folk nästa år på bana eller vägarna. Ju haft några jobbiga år men börjar se lite "liv" igen och vill dö fattig och 0 pengar på banken.

Vad tror ni skulle vara en bra funktion som borde finnas på Sporthoj.com som gör att vi 2027 kan få tillbaka ett community, spontana hojträffar och skita i politik och försäkringskostnader, bara ses, köra och leva livet? Annonsmarknaden kan förbättras men alla använder Blocket ändå. Så måste vara något mer unikt, kanske som bara SH kan göra.

Jag har lite idétorka så därav denna tråd, men vill öppna för att förbättra saker som gör sajten bättre, allt från småsaker till stora saker alltså :)
Det kan vara allt ifrån padelturning... (då jag spelar på rätt hög nivå själv hehe) till en funktion på SH som faktiskt bidrar till samhället och alla motorcyklister.

Vi har hela vintern på oss så inte bråttom men skulle verkligen uppskatta alla idéer och önskemål / förslag.

:banana

Last edited:
Dålig start, Plesk, som är root-hostingen har lyckats uppdatera sig själv och tappat referensent till GIT-repot. Höll på dö just i tron jag fuckat anno 2003 igen. Behöver eventuellt bygga om allt från noll... men inte just nu.

Livet som IT. Det är aldrig slut!
Beroende på vad det är för språk och plattformar det rör sig om kan jag alltid titta på kod och se om jag hittar några problem, men ska precis starta nytt uppdrag så riktig utveckling lär jag inte kunna bidra mycket med på ett tag.
:hihi

Nya funktioner....🤔
Lite fritt osammanhängande spånande till morgonkaffet nu...

-Vad behöver SH för att utvecklas och överleva framöver?
Nya medlemmar. Yngre medlemmar. Nya motorcyklister. Mera folk kort och gott.

-Vad är kärnan i SH som vi verkligen vill behålla intakt?
Kunskapen hos kollektivet. Ställ en fråga och du får ett bra svar.
Gör du en motorcykelrelaterad AI sökning i dagsläget så är många av svaren du får från just SH.
Det vore smart att fånga in dessa in i communityt på något sätt

-Hur får man besökare att komma hit, regga sig och stanna?
Erbjuda dem mera på nått sätt.
Du frågar AI om nått. Du ser en länk till SH och tänker det vill jag läsa mera om.
Du klickar på en länk och hamnar här.
Vad gjorde att du klickade på länken hit?
Mera information om nått.
Finns det någon funktion där SH kan erbjuda mera för en besökare?

Kanske någon form av databank över alla motorcyklar på marknaden. Du glider hit och kan hitta allt om just din hoj. Specifikationerna, tekniska detaljer (hur mycket olja rymmer gaffeln), hur man gör oljebyte, modifieringar för mera effekt, vilka däck är bäst, diskussioner om din hoj, osv.

Reseberättelser, resetips är ju intressanta med.
Kanske klickbar karta med reseväg och bilder från resan?
Premiera och lyft de bästa reseberättelsena för året. Stjärna i kanten eller nått

Kalander med event är ju nice med. Men i dagsläget är det ju inte så många events som kommuniceras ut på SH. Skulle man kunna fånga upp flera så det kunna bli lite mera levande.

Nya funktioner....🤔
Lite fritt osammanhängande spånande till morgonkaffet nu...

-Vad behöver SH för att utvecklas och överleva framöver?
Nya medlemmar. Yngre medlemmar. Nya motorcyklister. Mera folk kort och gott.

-Vad är kärnan i SH som vi verkligen vill behålla intakt?
Kunskapen hos kollektivet. Ställ en fråga och du får ett bra svar.
Gör du en motorcykelrelaterad AI sökning i dagsläget så är många av svaren du får från just SH.
Det vore smart att fånga in dessa in i communityt på något sätt

-Hur får man besökare att komma hit, regga sig och stanna?
Erbjuda dem mera på nått sätt.
Du frågar AI om nått. Du ser en länk till SH och tänker det vill jag läsa mera om.
Du klickar på en länk och hamnar här.
Vad gjorde att du klickade på länken hit?
Mera information om nått.
Finns det någon funktion där SH kan erbjuda mera för en besökare?

Kanske någon form av databank över alla motorcyklar på marknaden. Du glider hit och kan hitta allt om just din hoj. Specifikationerna, tekniska detaljer (hur mycket olja rymmer gaffeln), hur man gör oljebyte, modifieringar för mera effekt, vilka däck är bäst, diskussioner om din hoj, osv.

Reseberättelser, resetips är ju intressanta med.
Kanske klickbar karta med reseväg och bilder från resan?
Premiera och lyft de bästa reseberättelsena för året. Stjärna i kanten eller nått

Kalander med event är ju nice med. Men i dagsläget är det ju inte så många events som kommuniceras ut på SH. Skulle man kunna fånga upp flera så det kunna bli lite mera levande.
Ja, det med event är en bra grej. Både alla race-relaterade events (kanske mest för de närmast sörjande som det alltid varit) och bandagar (något fler sörjande), men också återkommande officiella eller inofficiella träffar. AI borde kunna hjälpa att hitta dessa samt hålla kalendrar uppdaterade?

Tänker också sammanställningar av all info om korrekt körteknik för den som vill lära sig mer. Både ren bankörning och gatkörning (relaterat givetvis). Finns mycket kunskap här på SH men gärna kompletterat med pålitliga sociala medie-källor som tex Life at Lean på YT.

Sammanställningar av roliga vägar runt om landet. Finns massor av kunskap även även här men otroligt fragmenterat och huvudsakligen bara i medlemmarnas huvuden. Calimoto etc i all ära men att se det samlat i en översiktlig karttjänst hade varit guld.

En typisk grundguide för felsökning av vanliga problem. Vi har ju samma tråd med olika trådstartare ganska frekvent ändå. Och samma tips.

Men det hade väl mer varit en wiki än ett forum.

Dålig start, Plesk, som är root-hostingen har lyckats uppdatera sig själv och tappat referensent till GIT-repot.

Förstår inte vad det betyder men om det betyder ett levande forum så är det väl bra? :va

Jag är glad att genom forumet träffat Brooklyn S, Bosse L, TMax500, Peter Deleter och Rockmorsan. :tummenupp
Hr Lofterud kände jag redan och jag har träffat när jag förbi Swedie och hämtade SH-tröjan.
För min del är människorna viktigare än att åka i kö till ett mål.
Jag kör hellre ensam en krokig väg dit och träffas där. Att träffas utan motorcykel går vanligtvis bort för min del.:fakta
Idag var det skördefesten på Åland och många, för mig, kända människor var där men allt hinns inte med...
Men jag är så lyckligt lottad att jag har en motorcykel som jag gillar att tillbringa timmar i sadeln på så bara det finns plats att slå upp ett tält så kan jag köra dit.

Ja det är medlemmarna som gör sajten. I dagsläget finns ju många olika sociala medier som har snabbare typ av chattar. Jag personligen föredrar fortfarande forum för man kan skriva något och återkomma senare när jag vill och känner för det medan appar ska vara "nu" och stressa.

Sedan kanske en funktion i sig får vara en sådan som hittar något mellanting.

En sak som testas förr är ju att automatiskt skapa trådar för nyheterna. Det mottogs mixat.
Det skulle gå att skriva en motor och kanske skapa ett nytt forum för automatiskt genererat innehåll som kan vara intressant att läsa.

För problemet som alltid varit över tid är att någon måste ta initiativet att starta en tråd. Med färre aktiva ju mer sällan sker det. Ju fler folk, ju mer kommer det på köpet.

Det är ju människor / community + innehållet som driver en både till sajten genom sök men också att återkomma och se vart en tråd leder.

Just nu dock har Plesk pajat sajten. Jag kan inte deploya ny kod...

Kom runt Plesk med en manuell process att deploya för nu och fick upp sajten till php 8.2 istället för 7.4... som originalramverket behövde som nu är uppdaterat.

Detta la grunden för fortsatt utveckling och sajten verkar leva. Men har tagit backuper på allting utöver nattliga samt veckobackuper om det ändå vore något som är fel.

Kom runt Plesk med en manuell process att deploya för nu och fick upp sajten till php 8.2 istället för 7.4... som originalramverket behövde som nu är uppdaterat.

Detta la grunden för fortsatt utveckling och sajten verkar leva. Men har tagit backuper på allting utöver nattliga samt veckobackuper om det ändå vore något som är fel.
Hajjar nada, men bra jobbat!🙏

Jag har inga sociala medier förutom sporthoj och ett Djurgårdsforum, det räcker bra för mig. Om jag skulle önska något så skulle det vara Sporthojsfester/pubkvällar och gemensamma körningar lite spontant, så som det var förr.

Jag har inga sociala medier förutom sporthoj och ett Djurgårdsforum, det räcker bra för mig. Om jag skulle önska något så skulle det vara Sporthojsfester/pubkvällar och gemensamma körningar lite spontant, så som det var förr.
Dessa pubkvällar kräver en typ av investering som jag personligen inte har varken tid och ärligt lust med. Är inte en festperson och skulle bara bli lost. Tidigare ju s.k. eldsjälar gjort ditt i SH-regi.

Spontana hojåkningar är en bra start, lite som förr. Jag saknar kunna åka till något spontant ställe och se om någon är, stanna, snacka lite och åka iväg en sväng åt något håll.

Sveadonken försvann ju, sedan finns ju nära mig Cafe Rosenhill och Slingerbulten. Men när jag var där senast kändes det mer som folk kom i grupp och lämnade i grupp. Jag har tappat all kontakt med MC-grupper att åka med tyvärr och har ingen sådan umgängeskrets som kör heller. Måste jobba på det.

Idé...!
Där i sig kan ju vara en idé, jag kan skapa en typ av Community med signups för intresse att köra.

Och självklart ska det då inte bara gälla Stockholm utan det blir då att folk anmäler sig, väljer t.ex område man vill köra i, vilka dagar i veckan och vad för MC man har och typ av träff man söker.

Över tid blir det ju en värmekarta och när nog med folk finns så blir det nog automatiskt att man kommer fram till att träffas. Det är så nya vänskaper blir till, dom kommer inte längre lika automatiskt som i ungdomsåldern / skolan...

Vad tycker ni om den idén?

Dessa pubkvällar kräver en typ av investering som jag personligen inte har varken tid och ärligt lust med. Är inte en festperson och skulle bara bli lost. Tidigare ju s.k. eldsjälar gjort ditt i SH-regi.

Spontana hojåkningar är en bra start, lite som förr. Jag saknar kunna åka till något spontant ställe och se om någon är, stanna, snacka lite och åka iväg en sväng åt något håll.

Sveadonken försvann ju, sedan finns ju nära mig Cafe Rosenhill och Slingerbulten. Men när jag var där senast kändes det mer som folk kom i grupp och lämnade i grupp. Jag har tappat all kontakt med MC-grupper att åka med tyvärr och har ingen sådan umgängeskrets som kör heller. Måste jobba på det.

Idé...!
Där i sig kan ju vara en idé, jag kan skapa en typ av Community med signups för intresse att köra.

Och självklart ska det då inte bara gälla Stockholm utan det blir då att folk anmäler sig, väljer t.ex område man vill köra i, vilka dagar i veckan och vad för MC man har och typ av träff man söker.

Över tid blir det ju en värmekarta och när nog med folk finns så blir det nog automatiskt att man kommer fram till att träffas. Det är så nya vänskaper blir till, dom kommer inte längre lika automatiskt som i ungdomsåldern / skolan...

Vad tycker ni om den idén?
Nu är inte jag så aktiv längre på SportHoj men jag skulle kunna tänka mig att lägga upp en tråd med tid och plats när jag ändå har tänkt köra en tur eller ta en öl.
Om jag sedan kör själv eller tar en öl utan sällskap från någon på SportHoj gör inget. :hej

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!