Dags att utbilda sig till Tävlingsledare

Status
Ej öppen för fler svar.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Svemo kräver utbildade tävlingsledare på plats för att RR licensen skall gälla vid träning/tävling, ta nu chansen alla ni som känner er manade att bli fullfjädrade tävlingsledare.

Er klubb betalar vanligtvis alla avgifter.

SVEMO:s Södra Motorcykelförbund

SISU Småland

Inbjuder till

Funktionärskurs, Nya Tävlingsledare

2-3 februari 2008

Vrigstads Värdshus

Vrigstad

Kursledare Roger Karlsson

Föreläsare Jörgen Hafström

Kursavgift: 950:-/deltagare, vari ingår kost och logi i dubbelrum,

samt kursmaterial. Enkelrumstillägg: 150:-

Avgiften erlägges kontant vid kursstart

Kursnummer 727-005

Anmälan Anmälan måste vara nedanstående adress

tillhanda senast 18 januari 2008

SISU Småland Box 485 551 16 Jönköping,

Fax: 036-345419

Mail: lena.larsson@smalandsidrotten.se

Vid anmälan var noga med att du anger rätt kursnummer.

Anmälningsblankett finns på Södras hemsida

Kursplan: Kursen följer UK:s uppgjorda kursplan för utbildning

Tävlingsledare

Kursstart: Lördagen den 2 februari 2008 kl. 09.30

Kallelse Samtliga deltagare kommer att erhålla en personlig

kallelse/bekräftelse

Upplysningar Jörgen Hafström Tel: 036-13 43 67 kväll

Återbud Lämnas till SISU Småland , Lena Larsson

036- 34 54 30. Återbud lämnade senast 5 dagar före

kursdag debiteras 300:-, därefter ordinarie kursavgift.

SISU Småland Södra Motorcykelförbundet

Lena Larsson Roger Karlsson

Svemo kräver utbildade tävlingsledare på plats för att RR licensen skall gälla vid träning/tävling...
Det pratades om det redan förra sommaren. Finns det något nytt beslut om saken och var kan man i så fall hitta det? Det enda jag kan hitta på SVEMO:s hemsida är detta:

"F: När gäller licensförsäkringen?
S: Licensförsäkringen gäller under tävling och träning på av SVEMO godkända banor samt i direkt färd till och från sådan aktivitet. När man har internationell licens så gäller försäkringen om man tävlar och tränar på banor som godkänts av landets nationella, FIM anslutna, motororganisation (SVEMO:s motsvarighet i landet)."

Där står inget om att tävlingsledare krävs.

Det pratades om det redan förra sommaren. Finns det något nytt beslut om saken och var kan man i så fall hitta det? Det enda jag kan hitta på SVEMO:s hemsida är detta:

S: Licensförsäkringen gäller under tävling och träning på av SVEMO godkända banor samt i direkt färd till och från sådan aktivitet. När man har internationell licens så gäller försäkringen om man tävlar och tränar på banor som godkänts av landets nationella, FIM anslutna, motororganisation (SVEMO:s motsvarighet i landet)."

Det kommer nog att stå i SR RR (special reglementet) när och om det kommer ett sånt beslut.
Innebär det att det vid all form av RR träning för licensierade förare att det skall bli krav på att en träningsledare måste ha en tävlingsledarlicens?
Det måste väl i så fall behöva utbilds en massa sånna. Som krav för att få sin tävlingsledar licens så måste man visst först ha en tävlingsfunktionärslicens i RR och där ha gjort ett visst antal funktionärsuppdrag under en viss tid innan du kan gå kursen och därefter få ut den.

http://www.svemo.se/file_out.php?id=2288

Läs under punkt 6 Tävling och träning.

tja... eftersom SVEMO inte vill utbilda folk så är det LITE svårt

Men men... vi behöver plats för 50st personer... klara till 1:a april helst

tävlingsledare blir man dock inte färdig för med en kurs, det tar en halv säsong innan man blir tävlingsledare... och delta i tävlingar osånt.

men men... nån på SVEMO har inte tänkt längre än röven.

//håkan

//håkan
Tänkt har man gjort och det finns goda skäl till beslutet. Däremot borde det ha fattats långt tidigare. Man kommer aldrig att kunna möta behovet av tävlingsledare i år. Riktigt illa detta. Det sätter många bandagsarrangörer på pottkanten och begränsar antalet träningstillfällen för förarna.

Det blir till att förlita sig på de privata försäkringsalternativen. Kolla igenom era försäkringsvillkor noga, så de verkligen omfattar banköning.

Tänkt har man gjort och det finns goda skäl till beslutet.

vilka skäll då? Jag kan föstå bemaningsplanen, jag kan förstå att någon ska "hålla" i det hela men varför måste denna vara utbildad TL? Jag vet inte hur många träningar jag styrt och ställt med, men helt plötsligt så räcker inte min erfarenhet :va utan jag måste åka på en kurs som jag inte är ett dugg intresserad av :va

björn

Last edited:
tja... eftersom SVEMO inte vill utbilda folk så är det LITE svårt

Men men... vi behöver plats för 50st personer... klara till 1:a april helst

tävlingsledare blir man dock inte färdig för med en kurs, det tar en halv säsong innan man blir tävlingsledare... och delta i tävlingar osånt.

//håkan

Är det inte klubbarna som skickar sina funktionärer till dom här tävlingsledar kurserna? Det måste väl ända vara klubben som har ansvaret att ha så många utbildade ledare som möjligt.
Det finns väl och har väl funnits tillfällen varje år vid flera tillfällen att utbilda sig till tävlingsledare. Det är ju samma grundutbildning för alla dicipliner vid dom här kurserna eftersom dom inte lär vara grenbundna. Problemet är väl i stället att hitta intresserade, som redan har en meriterad RR funktionärslicens.
Det borde väl i erat fall finnas flera stycken i LMS som kan gå tävlingsledarkursen och få sin licens på direkten, eller?

Tänkt har man gjort och det finns goda skäl till beslutet. Däremot borde det ha fattats långt tidigare. Man kommer aldrig att kunna möta behovet av tävlingsledare i år. Riktigt illa detta. Det sätter många bandagsarrangörer på pottkanten och begränsar antalet träningstillfällen för förarna.

Det blir till att förlita sig på de privata försäkringsalternativen. Kolla igenom era försäkringsvillkor noga, så de verkligen omfattar banköning.

Det som är RIKTIGT illa är att de vill ha TÄVLINGSLEDARE!

Hade de sagt TRÄNINGLEDARE, en utbildad människa som håller i en träning (samma som för fotboll, handboll, innebandy etc etc, finns såklart outbildade där också...) så hade jag köpt det, men vad har en TÄVLINGSLEDARE med en TRÄNING att göra egentligen?

LMS har förmodligen tävlingsledare som är plats varje träning, men de vill ju träna, inte stå o titta på andra som tränar.

vad har en TÄVLINGSLEDARE för aktiv roll i en träning?
genomförande?
hur deltagare tränar? (dvs utbilda/coacha deltagare)
säkerhet?

Jag vet inte hur LMS kommer ställa sig till detta, men kasta 50 000+ på utbildningar lär ju inte hända.

vi får se på årsmötet imorrn...

//håkan

Det finns väl och har väl funnits tillfällen varje år vid flera tillfällen att utbilda sig till tävlingsledare.

Det har inte funnits möjlighet att utbilda tävlingsledare på 2 år.
och det behövs godkänd examinator och eftersom det är SVEMO som tillhandahåller dessa och de har år efter år sagt att det blir men när det börjar närma sig så ställs det in.

//håkan

LMS har några TL som inte håller på med RR längre, har inte gjort de senaste åren förutom att ha varit just tävlingsledare på en tävling, vad vet de hur en träning genomförs nu, jämfört med 5-10-20 år sen när de själva var aktiva?
nja... fel beslut tycker jag

Last edited:
En liten sak bara..om ingen vill utbilda sig till TL så blir det heller inga tävlingar oavsett om det nu måste finnas vid träningar.
Det finns nu endast ett fåtal TL i Sverige.

Kommer den nya regeln innebära att en bandagsarrangör som har en licensgrupp måste ha en TL på plats?
Om inte, begår vi förare någon typ av regelbrott eller är det "bara" så att licensförsäkringen inte gäller?

Det är ju samma grundutbildning för alla dicipliner vid dom här kurserna eftersom dom inte lär vara grenbundna. Problemet är väl i stället att hitta intresserade, som redan har en meriterad RR funktionärslicens.
Det borde väl i erat fall finnas flera stycken i LMS som kan gå tävlingsledarkursen och få sin licens på direkten, eller?

tävlingsledarlicens får man inte på direkten, först kurs, sen måste man gå bredvid på några tävlingar (antal minns jag inte), sen kurs igen, sen licens.

det tar en säsong för en lagom intresserad människa att ta tävlingsledarlicens.

Utbildningar ÄR grenbundna. Hur skulle det se ut, jag utbildar mig för cross men ska hålla i roadracingtävlingar... huh?

Det finns ingen som kan få sin licens på "direkten", det tar TID att tävlingsledarlicensen (åtminstone alla år hittils)
Så, hos LMS kan man väl lika gärna ställa in träningarna sommar o åka o fiska eller nåt istället :D :tummenupp

Kommer den nya regeln innebära att en bandagsarrangör som har en licensgrupp måste ha en TL på plats?
Om inte, begår vi förare någon typ av regelbrott eller är det "bara" så att licensförsäkringen inte gäller?

behövs inte på när nån hyr bana o kör en oförsäkrad grupp.
regelbrott? nej

licensförsäkringen gäller? nej

banlicensen gäller fortfarande dock. (än så länge)

//håkan

Last edited:
Behövde man ha funkislicens för att gå denna kursen?
Kan tänka mig att gå kursen om det behövs folk till både träningar och tävlingar..

En liten sak bara..om ingen vill utbilda sig till TL så blir det heller inga tävlingar oavsett om det nu måste finnas vid träningar.
Det finns nu endast ett fåtal TL i Sverige.

men att ha det som orsak till att tvinga RR träningar att ha TÄVLINGSLEDARE är ju helt befängt.

titta på hur många olika personer har använt som depåvärdar de senaste åren, lika många ska behöva utbildning?!
en träningsledarutbildning hade varit OK, men tävlingsledare?

Nja...

Behövde man ha funkislicens för att gå denna kursen? Kan tänka mig att gå kursen om det behövs folk till både träningar och tävlingar..
Om jag förstått licenserna rätt så är en förarlicens högre än en funktionärslicens. Med andra ord behöver en förare inte gå kurs för att få en funktionärslicens.

Så du menar att Svemo gjort så här för att tvinga fram nya TL :va

björn
jag ville bara belysa problemet i en större helhet.
Det har funnits TL utbildningar och det är oxå sagt i dom protkoll som finns att är det färre än 10 deltagare så ställs kursen in.
Jag anser att det ligger i varje klubbs intresse och ansvar att se till att sporten överlever dels genom att skicka folk på utbildning.

Som det funkar nu så reagerar folk negativt på detta men som sagt i en helhet så är det något som måste göras.
Det funkar inte direkt att annonsera i den lokla pressen efter folk.

Se detta istället som en möjlighet att RR kan leva vidare.

vilka skäll då? Jag kan föstå bemaningsplanen, jag kan förstå att någon ska "hålla" i det hela men varför måste denna vara utbildad TL? Jag vet inte hur många träningar jag styrt och ställt med, men helt plötsligt så räcker inte min erfarenhet :va utan jag måste åka på en kurs som jag inte är ett dugg intresserad av :va

björn
Jag pratade med Per Westling om saken förra året och han förklarade det så här. Banförsäkringen (den som skyddar publik och funktionärer) tecknas av SVEMO, inte av banägaren. Det betyder bl a att SVEMO betalar för en försäkring som även täcker t ex kommersiella bandagar, som inte har något med SVEMO att göra. Det är ett problem i sig.

Ett annat problem är att enligt försäkringsvillkoren skall vissa krav uppfyllas för att försäkringen skall gälla. Om något händer så är det SVEMO som är försäkringstagare. Detta är alltså ett sätt att försäkra sig om att arrangemangen verkligen uppfyler SVEMO:s (och därmed försäkringsvillkorens krav). De här bitarna är inget man gripit ur luften utan de har, enligt Per, orsakat SVEMO prolem - så pass stora att man känt sig tvingade att åtgärda dem.

Det finns alltså goda skäl. Däremot borde man gjort denna förändring på ett sådant sätt att arrangörerna får tid på sig att utbilda erforderligt antal tävlingledare. Jag tänkte själv gå kursen i feb men det faller på att man redan tidigare måste ha en funkislicens, vlket jag inte har. Och då blir det plötsligt en betydligt större apparat än en tvådagarskurs - då är det ett årslångt projekt...

Saken borde dock gå att lösa. Kan inte du, Björn, genom LMS föreslå en "Träningsledarlicens" med en förenklad licenseringsprocess? Kanske en något kortare kurs och utan krav på funktionärslicens. En sådan licens kan gälla bara träningar och behöver inte inkludera tävlingsproceduren och de tävlingsspecifika frågorna. Den kan fokusera på de krav säkerhets- och försäkringsrelaterade krav SVEMO ställer. Som förkunskapskrav kan man ställa att kandidaten har relevant erfarenhet som "träningsledare i praktiken", depåchef eller motsvarande. Det är vi många som har och det skulle göra det enklare för klubbarna att möta de nya kraven.

jag ville bara belysa problemet i en större helhet.
Det har funnits TL utbildningar och det är oxå sagt i dom protkoll som finns att är det färre än 10 deltagare så ställs kursen in.
Jag anser att det ligger i varje klubbs intresse och ansvar att se till att sporten överlever dels genom att skicka folk på utbildning.

mmm.. det var 10st från LMS förra gånge, varför stäldes den in? SVEMO utbildarna hade inte tid...

nah... ska ring Westling o kolla varför han ljuger för mig

Ett annat problem är att enligt försäkringsvillkoren skall vissa krav uppfyllas för att försäkringen skall gälla. Om något händer så är det SVEMO som är försäkringstagare. Detta är alltså ett sätt att försäkra sig om att arrangemangen verkligen uppfyler SVEMO:s (och därmed försäkringsvillkorens krav). De här bitarna är inget man gripit ur luften utan de har, enligt Per, orsakat SVEMO prolem - så pass stora att man känt sig tvingade att åtgärda dem.

Jag har läst kraven på försäkringen, står INGENTING där, försäkringsvillkoren har varje klubb fått utskickat till sig.
Vad jag menar är att i försäkringsvillkoren står ingenting om bemanningsplan, tävlingsledare etc
//håkan

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden