Dags att tippa Pro SBK Knudan 27 Juni

Inse att minst 90% av publiken kommer dit för bilarna och den andelen lär inte minska då mc-delen gör bort sig totalt minst vartannat race. Många av bilfantasterna har väl ett genuint motorintresse och skulle säkert se mc om det var bra race men det är det ju inte allt som oftast utan det blir fikaklassen för de som inte är där just för det.

Att någon promotor skulle dra igång ett lika stort event som STCC bara för mc kommer inte att hända, särskilt inte när det är så här man marknadsför sig nu. Det är tack vare det mycket större bilintresset som det finns pengar i detta och det är pengarna som styr.

När man är en liten fisk i en stor damm får man finna sig i att man inte har något att säga till om. I det här fallet är det TV's tider som styr över det sportsliga och alla förstår nog att om det bara var mc så skulle också TV behövas för att sponsorer skulle vara intresserade så problemet är kvar. Eller hur?

Slut på pajkastningen

Jag tycker att det är som vanligt alldelens för många "nötter" som skriver en massa skit utan att ha koll på vem som ska ha den.

STCC AB promotar (Dock inte lika bra som Erik Hult) Pro Superbike.
Dom driver dock inte arrangemangen det gör Falkenbergs MK, MK Skandia, Karlskoga MF, etc etc. Vldigt många verkar ha svårt att fatta detta.

Alltså inte STCC som fixar funktionärer brandmän, TL osv det är arrangören dvs klubbarna!! Förstått?

Det är racecontrol med tävlingsledare som bestämmer om hojarna får släppas ut på banan INTE STCC AB. Det är även dom som beslutar om rödflaggor, safety car osv.

På knutstorp var det mycket som var under all kritik det mesta beror på tävlingsledningens beslut samt en force majeur med banans beläggning. SVEMO har en representant utsedd på plats. Domaren han skall bla besiktiga banan innan körning. DETTA var knappast gjort jag har kört tillsammans med STCC sedan 01 och har aldrig tidigare kört på så skitig bana med gummibollar stora som tennis varianten liggandes på banan.

Om det tar tid att bärga hojar beror inte det heller på STCC AB utan på funktionärerna OCH framförallt deras order från TL. Att det inte sen går så lätt attt flytta MC racet beror till stor del på ett tight tidsschema med många klasser det är inte bara heller STCC:S fel.
Startavgiften betalar vi till varje arrangör= Fler startande = mer Pengar. Den stora käpphästen är TV sändningen flyttat race = ingen TV.

Personligen så ser jag mig som idrottsman och kör helre ett riktigt race än nerkortat för att det skall passa TV.

Miinins synpunkter visar nog mer hans bitterhet över att totalt ha misslyckats själv i PRO Superbike det är nog inte kul att blogga som en världsstjärna och få stryk av så många bondpojkar från Sverige som dessutom inte ens är allmänbildade eller hur var det nu han skrev..

Vi vågar även säga ifrån förra året fick vi en TL entledigad efter flera dåliga beslut UTAN debatt på Sporthoj.com.

Erik Hult gör ett kanon arbete med promotion av PRO Superbike här på sidan verkar det dock vara fler som är intresserade av att vara negativ än att se det som är BRA, TV, Publik, Sponsorer till förare, Media intresse för serien, Litelyx och glamour runt omkring. förmodligen är mångaväldigt avundsjuka bara trots värmen är det i Sverige vi kör.

Last edited:
Från det ena till det andra, grattis till pallen Steny!!

Såg tv-sändningen och det var sjukt hur gubben som representerar stcc står å ljuger och håller låda om att det är förarna som gjort bort sig, vilken jäkla skojare! Fattar han överhuvudtaget nånting av vad han själv spyr ur sig!?
:brinnerup

Från det ena till det andra, grattis till pallen Steny!!

Såg tv-sändningen och det var sjukt hur gubben som representerar stcc står å ljuger och håller låda om att det är förarna som gjort bort sig, vilken jäkla skojare! Fattar han överhuvudtaget nånting av vad han själv spyr ur sig!?
:brinnerup

Jag tror att det var klubbens tävlingsledare

Steny, bara undra... är det inte STCC som organisation som är den att påverka de som utför tävlingar och kan pressa om förbättringar hört från klagomål (vare sig de kommer från sporthoj.com eller annat håll).

Kalla inte folk "nötter" som klagar heller för jag tror de flesta som känner sig "körda i anus" (publik och förare) skriker efter mamma även fast hon inte är i närheten.

Nåja, förhoppningsvis gör ju förarrepresentanten hos Svemo sitt jobb och framför åsikterna till "rätt person"... och inte till aktiebolaget STCC.

Jag tror att det var klubbens tävlingsledare
Det tror inte jag för de har intervjuat just den gubben varje race i år.

Att någon promotor skulle dra igång ett lika stort event som STCC bara för mc kommer inte att hända, särskilt inte när det är så här man marknadsför sig nu. Det är tack vare det mycket större bilintresset som det finns pengar i detta och det är pengarna som styr.
Lika stort som STCC är nog svårt att få till men ett något mindre evenemang borde inte vara några problem för den som är tillräckligt driven.

Last edited:
Inse att minst 90% av publiken kommer dit för bilarna och den andelen lär inte minska då mc-delen gör bort sig totalt minst vartannat race. Många av bilfantasterna har väl ett genuint motorintresse och skulle säkert se mc om det var bra race men det är det ju inte allt som oftast utan det blir fikaklassen för de som inte är där just för det.

Vill inte riktigt hålla med dig om det.
När SS 600 kom in i "finrummet" blev det fler och fler som faktiskt återkom till STCC pga av dem och inte SM i knuff, "slagsmål" och protest.

När SS 600 kom in i "finrummet" blev det fler och fler som faktiskt återkom till STCC pga av dem och inte SM i knuff, "slagsmål" och protest.

Fast det var väl rätt mycket protester mellan t ex Jimmy och Cralle. Skit samma, jag kommer inte ihåg att racingen då var lika upphackad utan att de fick köra från start till mål utan safety car betydligt oftare på den tiden. Men det var väl ingen TV då heller, i alla fall inte live på en av de stora kanalerna.

Jag själv gick jämt på Mantorps-racen på den tiden trots att jag betalade fullt pris, nu kan jag förmodligen ta mig in gratis men det är inte så lockande rent race-mässigt faktiskt.

Fast det var väl rätt mycket protester mellan t ex Jimmy och Cralle. Skit samma, jag kommer inte ihåg att racingen då var lika upphackad utan att de fick köra från start till mål utan safety car betydligt oftare på den tiden. Men det var väl ingen TV då heller, i alla fall inte live på en av de stora kanalerna.

Jag själv gick jämt på Mantorps-racen på den tiden trots att jag betalade fullt pris, nu kan jag förmodligen ta mig in gratis men det är inte så lockande rent race-mässigt faktiskt.

Nja protester vill jag inte påstå utan det var ett psykkrig alà spel för gallerian.

Jag håller med du! :krama

Inte minst för att man inte behöver söka information, man sköljs över om när och var race:n är, vilka som kör och vem som leder. Det är rätt lätt och bekvämt att följa Pro Superbike.

Steny, vem bär huvudansvaret?
Enkla svaret är väl att det är tävlingsledningen, men de verkar ju vika sig för att hålla tv-tider etc.
STCC är inte ansvarigt för den dåliga asfalten, det är banägaren som schabblat ordentligt.
Men vem är det som pushar så hårt på tidsschemat att man inte sopar banan eller får undan personal från banan? Varför säger inte TL/Domare ifrån?

Jag gillar upplägget med bilarna och STCC, det är ett sjujäkla kul event med en rätt härlig blandning motorsport. Men ekonomin får inte styra bort säkerheten, fan man måste sopa och göra rent banan, så hårt får fan inte TV styra.. Då får man missa nåt direktsänt helt enkelt. Shit happens i alla sporter, ibland regnar tennismatcher bort, eller fotbollsmatcher förlängda, då flyttar tv-kanaler på program eller avbryter sändningar och eftersänder istället. TV-tid har man fått ändå, även om det inte är under race..

Kan ju dra lite om viss förvirring på warm-up varvet, eftersom vi fick lite problem med Niko's hoj på startplattan, rullade in i depån och började febrilt mecka för att förhoppningsvis kunna bli utsläppt på warm-up varvet. Får då infon att det är lugnt, starten är fördröjd för att det sopas på banan fortfarande, 2 sekunder efter den infon släpps hojarna iväg...

Jag ger ändå tummenupp för detta event, totalt sett, men jag hoppas man skärper upp säkerheten ordentligt och dessutom låter det bli race av det hela, så man inte kör SC-race in i mål..

Sturesson körde nästan ett helt varv runt banan med hål på oljetråget. Iof undvek han så gott han kunde idealspåret. Vet inte hur det sanerades bort?

Snyggt att man inte byter ut sönderkörda delar heller.. På med lite plastic padding bara och "tro" att det håller.

Dom livsfarliga kurbsen vi har på många Svenska banor borde förbjudas även för bilarna pga att dom slår sönder bilarna. Inte bara att dom kan slå sönder rr-förare..

Skåningen var rejält på bettet inför hemmapubliken, men då snurrade Tommy Rustad i sin Volvo, vilket tvingade Stureson att köra hårt över banmarkeringarna.
- Det small till, och det var oljetråget som slogs sönder, så det var bara att köra i depå, fortsätter en besviken Stureson.

- Tror att vi kan laga det provisoriskt till andra racet, menade chefsmekanikern.

Last edited:
Steny, bara undra... är det inte STCC som organisation som är den att påverka de som utför tävlingar och kan pressa om förbättringar hört från klagomål (vare sig de kommer från sporthoj.com eller annat håll).

Kalla inte folk "nötter" som klagar heller för jag tror de flesta som känner sig "körda i anus" (publik och förare) skriker efter mamma även fast hon inte är i närheten.

Nåja, förhoppningsvis gör ju förarrepresentanten hos Svemo sitt jobb och framför åsikterna till "rätt person"... och inte till aktiebolaget STCC.

Jo man kan klaga till dom iefterhand men dom kan inte påverka beslut som tas under loppen.
Mårtensson skall medverka på jury möten men dom ändrade tiden utan att tala om det för honom...

Jo man kan klaga till dom iefterhand men dom kan inte påverka beslut som tas under loppen.
Mårtensson skall medverka på jury möten men dom ändrade tiden utan att tala om det för honom...
Skratthicka :hihi :)

Allt låter så bra. Nåja som sagt. Det är lätt o klaga ofta och inte se eller lägga fram det positiva som uppmärksamheten i STCC har.

Många bra ord...

Kul att du som förare delar med dig av din syn på saken.:tummenupp

Men faktum är ju att STCC AB håller i taktpinnen, eller hur Steny?

Om det i STCCs ledning funnit en genuin passion för sporten, både mc och bil så hade man sett till att ställa de krav som krävs på övriga inblandade i den här showen så att en bra produkt med hög kvalitet hade levererats till publik, sponsorer och deltagare.

Men passionen tycks ju bara finnas för den egna plånboken.

Steny, vem bär huvudansvaret?
Enkla svaret är väl att det är tävlingsledningen, men de verkar ju vika sig för att hålla tv-tider etc.
STCC är inte ansvarigt för den dåliga asfalten, det är banägaren som schabblat ordentligt.
Men vem är det som pushar så hårt på tidsschemat att man inte sopar banan eller får undan personal från banan? Varför säger inte TL/Domare ifrån?

Jag gillar upplägget med bilarna och STCC, det är ett sjujäkla kul event med en rätt härlig blandning motorsport. Men ekonomin får inte styra bort säkerheten, fan man måste sopa och göra rent banan, så hårt får fan inte TV styra.. Då får man missa nåt direktsänt helt enkelt. Shit happens i alla sporter, ibland regnar tennismatcher bort, eller fotbollsmatcher förlängda, då flyttar tv-kanaler på program eller avbryter sändningar och eftersänder istället. TV-tid har man fått ändå, även om det inte är under race..

Kan ju dra lite om viss förvirring på warm-up varvet, eftersom vi fick lite problem med Niko's hoj på startplattan, rullade in i depån och började febrilt mecka för att förhoppningsvis kunna bli utsläppt på warm-up varvet. Får då infon att det är lugnt, starten är fördröjd för att det sopas på banan fortfarande, 2 sekunder efter den infon släpps hojarna iväg...

Jag ger ändå tummenupp för detta event, totalt sett, men jag hoppas man skärper upp säkerheten ordentligt och dessutom låter det bli race av det hela, så man inte kör SC-race in i mål..

Med facit i hand kunde man kanske ha sanerat tidigare istället för att köra uppvisning vid lunchuppehållet/gridshowen.

Dock är schemat hårt styrt av STCC och det är inte lätt att göra ändringar då tv tiden tydligen inte går att ändra på, alternativet att köra senare på dagen efter en rejäl sanering eller t.o.m ställa in racet hade säkert varit bättre för säkerheten.

Fast då hade det blivit höga röster om utebliven tv tid, besviken publik och annat strul som givetvis ingen verkar vilja ta på sig ansvaret/skulden för.

STCC, SVEMO, MRK (Banägaren) samt HMS (arrangerande klubb) har samtliga ansvar för att totalarrangemanget blir så bra som det finns förutsättningar för.

Alla vill ha bra racing och så långt är det ok.

Tyvärr är dom ideella funktionärsjobben nuförtiden inte speciellt eftertraktade och det blir svårare för varje år att bemanna alla poster, det är klubbens problem tycker vissa, med den mentaliteten så blir ju ingenting bättre, vi måste alla hjälpa till om det skall bli bättre.

Förarnas säkerhet är i mina ögon absolut det viktigaste.

Om det i STCCs ledning funnit en genuin passion för sporten, både mc och bil så hade man sett till att ställa de krav som krävs på övriga inblandade i den här showen så att en bra produkt med hög kvalitet hade levererats till publik, sponsorer och deltagare.

STCC frågade tävlingsledningen/arrangören om de hade koll på sina funktionärer inför racet i lördags. DÅ STCC var trötta på allt strul ville man verkligen försäkra sig om att allt var bra. De fick till svar om att allt var i sin ordning, och så händer något sånt här..:/

En riktigt bra sak däremot, är ju att privatförarcup-killarna fick sina prisbucklor direkt efter pro sbk prisutdelningen:tummenupp Dessutom var bucklorna i privat lika stora som de i pro. Kul för Svensken med två fina bucklor hemma i hyllan nu:D

Jo dom håller i taktpinnen men har svårt att påverka beslut som tas under heat

har kollat på racet 3-4 gånger å brand gubbarna ser helt lama ut ! dom sår mest å väntar tills det börjar brinna,då kanske det hadde blivt fart på dom.
Det tråkiga är att på förarmötet sa dom att dom skulle jobba snabbt på att få undan hojarna,så det inte skulle bli som på mantorp,men det blev det ju endå.

suck..................

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...