Dags att tippa Pro SBK Knudan 27 Juni

Den enda punkten som förarna borde kunna förbättra sig på är att hjälpa till med att få undan sina cyklar efter krasch. Om man känner att man är ok. De om någon borde ju veta att man vill köra race och inte ligga bakom safetycar ett varv till i onödan.

Plus till Freddy som snabbt försökte få undan sin hoj efter att ha blivit bowlad av Hansson. :tummenupp
 
Den enda punkten som förarna borde kunna förbättra sig på är att hjälpa till med att få undan sina cyklar efter krasch. Om man känner att man är ok. De om någon borde ju veta att man vill köra race och inte ligga bakom safetycar ett varv till i onödan

Det övriga du skriver håller jag helt med om men när man har kraschat ska man inte behöva hjälpa till med hojen ens om man är ok, man har faktiskt betalat för att vara där och köra. Det tar sån enorm tid för allting att hända, funkisarna ser ut som om de vore kommunalarbetare och varför i hela världen skicka ut skamkärran mitt i racet? Safety Car är ett otyg, bort med skiten ur reglementet, lär buråkarfunkisarna hur man gör på en RR-tävling och använd för hela världen rödflaggan om det är så att funkisarna inte kan lösa problemet.
Dags att förarna samlar ihop sig och ställer lite krav!

På den positiva sidan måste jag säga att ViaSat återigen gör en riktigt bra produktion, de lär sig för varje race hur man visar hojracing på tv. :tummenupp

Plus till Freddy som snabbt försökte få undan sin hoj efter att ha blivit bowlad av Hansson. :tummenupp

Han har iaf varit på en RR-tävling förut, tvärtemot tävlingsledningen. ;)
 
Last edited:
Plus till Freddy som snabbt försökte få undan sin hoj efter att ha blivit bowlad av Hansson. :tummenupp

Jag såg inte hur det gick till där borta. Men den människan som måste världssnabbast på att få undan sin hoj är nog Petter Jansson. Minns hur han efter kraschen i chikanen senast på SO/SM stuttsade upp med cykeln och rullade bort den supersnabbt.

imaster: Du har en poäng. Men det är väl ändå bara schysst mot de andra förarna att snabbt städa undan efter sig? Om man nu känner att man kan fixa det. Iofs kanske det inte är så bra att lyfta tungt när man precis kraschat.
 
Det övriga du skriver håller jag helt med om men när man har kraschat ska man inte behöva hjälpa till med hojen ens om man är ok, man har faktiskt betalat för att vara där och köra.

Du har rätt men Rashid har mer rätt. ;) Det är en bra läxa till funktionärer/tävlingsledning att förare är så frustrerade med gulflaggs/SC-situationen att de skyndar sig att få undan sina egna hojar, jobb som vakna funktionärer borde göra. En vink som inte kan missförstås.

Jag såg inte hur det gick till där borta.

Det syntes på TV-sändningen att han fick upp hojen snabbt och försökte starta den men sedan bytte de bild så jag såg inte om han verkligen fick undan den men han försökte definitivt och någon funkis syntes inte till.
 
Last edited:
imaster: Du har en poäng. Men det är väl ändå bara schysst mot de andra förarna att snabbt städa undan efter sig? Om man nu känner att man kan fixa det. Iofs kanske det inte är så bra att lyfta tungt när man precis kraschat.

Du har rätt men Rashid har mer rätt. ;) Det är en bra läxa till funktionärer/tävlingsledning att förare är så frustrerade med gulflaggs/SC-situationen att de skyndar sig att få undan sina egna hojar, jobb som vakna funktionärer borde göra. En vink som inte kan missförstås..

Det är helt sant, jag är bara lite irriterad just nu. På en vettig RR-tävling ska inte föraren behöva hjälpa till.

Fan, man kämpar och sliter för att anordna schyssta SM-tävlingar och så får TV-publiken se sån här skit.
 
Jag är nog inne på iMasters linje. Föraren ska låta hojen ligga och sätta sig själv i säkerhet så fort som möjligt. Posteringen före olyckan ska gulflagga och på så sätt vet förarna att vid nästa postering har det hänt något. Då är det inga problem att som funktionär springa ut och bärga en hoj utan att behöva oroa sig för att bli påkörd.

Att STCC inte verkar lyckas få tag på funktionärer så det räcker är väl inget annat än direkt uselt. 3 på varje postering där bärgning kan förekomma och problemet är löst.

Kan fortfarande inte smälta den dryge tävlingsledaren som i direktsändning menade att alla olyckor berodde på förarmisstag och att det inte var något fel på banan. Till och med en åttaåring insåg ganska snabbt att banan och dess skick var orsaken till nästan alla olyckor :gnissla
 
Vem är det som har ansvaret att kontrollera cyklarna tekniskt?

Besiktningsfunktionärer med utfärdad giltig licens från SVEMO. Men det gör dom inte till SVEMO. Lika lite som att en förare skulle bli SVEMO för att dom har en utfärdad tävlingslicens därifrån eller en tävlingsledning som har sitt tävlingsstarttillstånd från SVEMO.
 
En nyvurpad förare med fullt adrenalinsprut i kroppen har ingen vidare koll på vad som är helt och trasigt i kroppen. Det finns flera exempel på förare som rest upp hojen och tagit sig bort en bra bit innan dom upptäckt att tex. benet varit brutet... vad tror ni händer om det är nacken som är skadad nästa gång?

Nej, om man kört omkull på race skall man i bästa fall förflytta sig själv bort från faran, hojen skall man inte bry sig om. Det skall det enl. sportens reglemente finnas funktionärer till. Det är inte en fråga om underhållningsvärde utan en fråga om förarnas liv och säkerhet.

/HW
 
OM funkisar ska ut och bärga och man inte vill ha safetycar, då är det farligt för funkisarna (säger många funkisar.. har det någonsin hänt att en funkis blivit påkörd i Sverige?

När vi körde SM/SO på Falken och fick springa gatlopp och rensa hojar allt mitt i en chickan där förare trots gulflagg matar på ganska rejält med ordentliga knäskrap 50 cm bakom min rygg så var jag aldrig rädd att bli påkörd och litade helt på att ni som passerade verkligen hade marginal och att vi jobbade relativt säkert.
Som jag sa innan dock man vet ju inte vilka order som går ut till funkisarna. Lätt att såga något på TV men om mindre än 2 veckor står vi där igen på banan och ska bärga ev, krasher och kanske blir det pankaka då oxå men det kommer det garanterat inte bli för att funkisarna inte är snabba eller vågar bärga för det har vi vana vid, frågan är bara om vi får?....

(dessutom som jag sa i en annan post, det är en jättefördel om vana MC folk bärgar på MC race, man har en helt annan inställning till hojarna som kommer mot en)
 
Last edited:
... litade helt på att ni som passerade verkligen hade marginal och att vi jobbade relativt säkert....

Låter väldigt dumt... eller litar du "helt" på att de som kört omkull inte läckt ut något på banan där dom andra kommer med knäskrap också? 1dl olja räcker för att välta vilken förare som helst... hur bra koll dom än tror sig ha...

/HW
 
Allt är GSXR1100R och Sandstream`s fel .
 
Last edited:
Låter väldigt dumt... eller litar du "helt" på att de som kört omkull inte läckt ut något på banan där dom andra kommer med knäskrap också? 1dl olja räcker för att välta vilken förare som helst... hur bra koll dom än tror sig ha...

/HW

Njae, läckage syns, om det syns olja på banan då får man dels passa sig själv och se till att förarna vet det oxå. Men poängen är att det går inte att smyga omkring och vara rädd att bli påkörd för då ska man inte vara bärgare utan stå och vifta med flaggor eller vara behjälplig på annat sätt. Självklart finns det en risk att bärga mitt under race men man måste lita på att förarna har marginal och vet vad dom sysslar med och gör man det så jobbar man dessutom mycket snabbare då man inte behöver se sig om över axeln hela tiden.
Men att dra detta med bärgning till ytterligheter som det känns lite som att STCC gjort iår är inte bra för MC sporten och eftersom det funkar så mycket bättre med gulflagg och bärgning under race på SM/SO helgerna så kan jag inte förstå varför det inte skulle funka på STCC.
Att bärga är inte riskfritt men väldigt säkert om man använder huvudet.
Vinkande gulflagg 2 posteringar före bärgningsstället innebär att ingen ändå får köra om, ledaren och alla andra kör ett säkert tempo förbi och grönflagg därefter....
 
Läckage syns inte alltid från hoj iaf.. Men ser funkisarna så hoppas man ju halkflaggen kommer upp pronto.
 
Njae, läckage syns, om det syns olja på banan då får man dels passa sig själv och se till att förarna vet det oxå........... andra kör ett säkert tempo förbi och grönflagg därefter....

Modigt av dig att agera på det sätt du gör, men en förare som susar förbi en funkis med knäskrap 50 cm bort skall ju omedelbart svartflaggas och gärna även få ytterligare bestraffning för han utsätter ju faktiskt funktionären för livsfara. Det är inte lätt att se om det finns olja på banan för en funktionär och än mindre för en förare som susar fram i 100+. Om man inte lider av extremt långa lårben så är det fruktansvärt oansvarigt att köra så agressivt att man behöver sätta ner knät i backen så nära funktionärer.

Men nu var det ju inte det denna tråden handlade om utan agerandet i Knutstorp. Jag stod precis vid uppförsbacken innan hårnålen där många dammade av, och se agerandet av den funktionär (brandman?) som lallade omkring där gjorde inte bara mig irriterad. Framförallt vid Lindströms vurpa. Han dök, hojen studsade ut på gräset och låg några meter utanför banan. Den smått överviktige brandmannen lulla bort till hojen, tittade på dem i fem sekunder, vände och gick. Detta strax efter en tidigare pacecar så fältet var väl samlat och du ser ju dessutom ända upp till bron om det skulle komma någon. Vår käre brandman lullade omkring lite, gick seddan tillbaka till hojen, tittade lite till och gick sedan en runda till. När pacecaren kört förbi två gånger knallar han fram och hjälper till att flytta hojen. Jag var så arg att jag var på väg ut själv för att flytta på den, det hade tagit max 15 sekunder att välta upp den i gräset och rulla den (i nedförsbacke!) in bakom räcket. Detta var ju visserligen det föfarande som upprörde mest men de andra bärgningarna var ju nästan i samma klass...Här får faktiskt det finnas vad för order som helst, skall han ändå lulla omkring och stå och titta på hojen kan han väl för he--ete bara lyfta upp och rulla undan den. Då hade han ju dessutom bara behövt gå fram en gång! Det var många frusterade förare efter racet och jag har full förståelse, detta kan liknas med Knutstorp -06(?) när någon kommit på den briljanta iden att köra motard samt spola banan med spolbil mellan heaten.....Att agera som STCC gjorde riskerade ju faktiskt liv. Först funktionärerna som höll på att bli överkörda på sightinglapet, sedan låta det ligga så mycket grus som man bara struntade i. Filips vurpa riskerade ju att sätta punkt på hans karriär pga allt grus. Man får helt enkelt inte släppa ut förare i PRO SB som skall göra upp om SM-tecken på en bana i detta skick, det är VANSINNE OCH ANSVARSLÖST!
 
Dessa brandmän som alltid tas in på knutstorp är ett skämt. Brand-"männen" ser ut som rädda flickor där ute.

Varför har de inte folk vid posteringarna som likt på SO rusar ut och flyttar bort hoj och sedan hanterar föraren? Dessa krascher skulle istället för SC lätt kunnat varit borta innan fältet kommit tillbaka igen.

Konsekvent ledarskap med konsekventa gulflaggningar och hanteringar av krascher gör att förarna förlitar sig på informationen och kommer sakta ner (även om det inte syns, så "saktar" alla ner... hoppas jag).

Att se STCC sedan beskylla förarna för att vurporna när uppenbart banan vart totalt kass med oljefläckar, grus osv... De verkar inte riktigt veta vad MC är och tänker nog lite för mycket 4-hjuligt.
 
Tycker att Christer Miinin har sammanfattat det hela rätt så bra: http://blog.miinin.se/#post171
Visste inte om jag skulle skratta eller gråta när safetycar åkte ut typ vartannat varv...
Tror Christer kan ha rätt i att det är många som inte vågar säga ifrån. De vet att om de gnäller för mycket är risken stor att mc-klassen slängs ut av bilfolket, de bestämmer ju.

Tänk vad underbart det vore med en serie tävlingar som bara bestod av hojar och som promotades på samma sätt som STCC. Kanske dags för Mike Luff och gänget att dra igång något stort.
 
Nu är det hög tid att kasta ut bilarna från ProSupebike!

Den här fina serien förtjänar att stå på egna ben.

Viasat motor behöver ytterligare bra program att fylla tablån med.




Och Hyllinge MS suger, igen
 
Uttryckte mig med vilje lite överdrivet vilket nog var rätt dumt av mig. Det var ingen som kom med knäskrap 50 scm bakom en utan mer i högern i chickanen när vi jobbade i vänstern. Detta kan kännas väldigt olustigt för en ovan medans någon med vana vet att trots att dom kommer så fort 10 meter bort hinner dom gott och väl både bromsa och lägga över till vänstern på dessa få meter och passera säkert.
Självklart ska det inte finnas förare med knäskrap i samma kurva man jobbar, solklar svartflagg och jag hade nog själv haft ett och annat att säga till den föraren. I R1000 gick ju faktiskt ledaren omkull i flera sekunders ledning på sista varvet i samma kurva pga punktering och det hade man ju aldrig kunnat förutse, så ja det är riktigt viktigt att passera bärgare säkert

Sorry :)
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top