Dags att tippa Pro SBK Knudan 27 Juni

Tja, han gjorde ju sitt bästa för att "optimera" genom att se till att fel däck krängdes på. Rutinerade Jorpes lät sig dock inte luras utan tvingade team-chefen, tillika Team Jorpes stöttepelare och ryggrad, att byta till rätt sulor.

(Observera "se till att" ovan, något eget mekande från Gsxr1100Rs sida var det naturligtvis inte tal om.)

Resten av oss är naturligtvis övertygade om att kraschen orsakades av ett sabotage som snabbt fixades som hämnd för det första, misslyckade sabotaget... :arsele
Shit i am busted :gnissla
 
kan inte någon pm:a en länk eller liknande så vi som var där i depån kan få se racet?
har inte konto på ru heller så det gick inte det heller.

usch nej, länka är ju farligt, dyrt o fängelsestraff i Sverige.

Vilket race det var, riktigt skoj, förutom safetycar skiten, fattar inte redit vad dom håller på med.
ska försöka prångla in mig på Mantorp finalen o försöka styra upp lite :D
 
Tack!
Måste vart gött att bromsduellera med Micke Nilsson!
Stort Grattis igen till 2a och 5e platserna :tummenupp
Kom inte och säg att du somnar på natten utan att tänka på på THE race of the century :)

gött gasat av david ! grattis !!
grattis även till gudmunsson som fick en dotter .


själv är jag grymmt glad för min 2:a plats i privat cupen,men undrar om inte en plats 5 i pro superbike känns goare.....men glad e ja i alla fall.:yoparty
 
Hoppas det är ok att jag lägger upp några bilder i denna tråden.

Filips vurpa.
IMG_3344s.jpg

Första varvet efter SC, det låg rätt mycket grus kvar på banan...
IMG_3357s.jpg
 
Jo, vi var några som for ner till södern för att heja på och bistå med att hälla öl i mekarna och vara i vägen...
Men direkt efter racet var det lite förvirrat då jag och Kristian var på fel ställe och resten av hydet på andra sidan bron...
Men grym känsla att se David slåss med i toppen där han hör hemma, tråkigt dock att banan var i så dåligt skick och att saneringarna tog sån tid.

Du ÄR fan grym!!!:tummenupp

Fredrik:)
 
Första varvet efter SC, det låg rätt mycket grus kvar på banan...

Stod precis vid microbron och tittade ... Om jag minns rätt så var det inte förrän vid sista SC som man var ute och borstade där.. Och flera förare hade viftade vildt åt funkisarna att det var grus på banan...
Synd att det ska vara så :( Och en himmla tur att det inte hände något mer där pga gruset..
Hoppas det inte ska ske igen...
 
På det stället som Backlund gick omkull på så hade en STCC bil kört helt igenom ena sandfållan på racet 30 min innan. Det låg grus på deras race helt upp till Micro-bron. Sen i vänstern innan körde Sturesson sönder sitt oljetråg när han var för högt upp på kurbsen. Allt det var väll fixat så gott dom kunde. Men finns ju risk att något av det skitet var kvar och orsak till Backlunds vurpa just där.
 
På det stället som Backlund gick omkull på så hade en STCC bil kört helt igenom ena sandfållan på racet 30 min innan. Det låg grus på deras race helt upp till Micro-bron. Sen i vänstern innan körde Sturesson sönder sitt oljetråg när han var för högt upp på kurbsen. Allt det var väll fixat så gott dom kunde. Men finns ju risk att något av det skitet var kvar och orsak till Backlunds vurpa just där.

...finns uppenbart lite nackdelar med att leka i STCC tillsammans med bilarna.
Får hoppas att TV-exponeringen smakar tillräckligt gott.
 
Kan bara inte förstå varför man ska släppa ut safetycar vid varje vurpa. Alla dessa krasher borde varit rensade innan hojarna kom tillbaka nästa varv och det efter egen erfarenhet av att rensa bort hojar under race. Dock ska jag inte skylla på funktionärer eftersom man inte vet varför dom agerade som dom gjorde. Har man fått order av ledningen att inte bärga under race utan att vänta på safety ja då är det ju klart man följer order även om man skulle kunna gjort det utan eftersom tävlingsledning inte blir glada på dom om man bryter mot sagda regler.

Dock tycker jag att man kan göra som vi gjorde på Falken under SM/SO och låta posteringen avgöra om dom klarar det och om föraren är ok innan safety skickas ut eller som det skulle blivit i vårt fall rödflagg. Dom är fort framme och kan avgöra direkt om förare behöver ambulans och om det finns ett säkert och snabbt sätt att få undan hojen på, denna snabba förstakoll tar bara några sekunder och anser man på plats att detta inte går utan safety ja då är det självklart men att tävlingsledningen skickar ut safety direkt en hoj lägger sig känns lite som att man tar detta med säkerheten till överdrift.
Bara kolla hur snabba Papunen och ..... var att resa upp och flytta sina hojar, dom visste mycket väl att gör dom inte det själva blir det safety för funktionärerna verkade inte ha order om att göra detsamma under race.

Nu kollade jag bara racet på TV och den kritik man har kommer ifrån tvbilderna, som sagt har jag ju inte en aning om vad som sagts innan eller hur det såg ut på plats så ta det med en viss nypa salt och jag kan ju självklart ha helt fel, men det var så jag tyckte det såg ut.

Benny
 
Det sportsliga är ju under all kritik och jag hoppas de får mycket sponsorpengar eftersom de inte får mycket racing.

I fallet med Jimmy's vurpa var det ju tydligt att han var oskadd och ändå hämtade ingen hans hoj som bara låg kvar där..? :va
 
Det sportsliga är ju under all kritik och jag hoppas de får mycket sponsorpengar eftersom de inte får mycket racing.

I fallet med Jimmy's vurpa var det ju tydligt att han var oskadd och ändå hämtade ingen hans hoj som bara låg kvar där..? :va

Eller när Jorpes vurpade: Erik är uppenbart skadad och hojen ligger kvar i yttern. En person i hjälm springer fram och tittar på hoj och Jorpes men hjälper inte bort någon av dem. Erik fick väl krypstudsa uppför backen hela vägen själv och hojen gick ingen nära förrän SC passerat med hela fältet. Ifrån läktaren (där vi specialister håller hus :rolleyes:) såg det ut som en del slöseri med tid och racing.
 
Jag blir ärligt talad både förbannad och ledsen. Ser samtliga förare som kör där ute som mina vänner. Alla förare sköter sig super, bjuder på bra race och är sportsliga.

Men varför i helvete ska det vara så svårt av STCC/arrangörer/Svemo att bjuda på en bra organisation?

Uppenbarligen har vi i år ett enormt bra startfält och väldigt många bra förare, varav säkerligen 10-15-talet kan vinna race. Och det känns som att det är ovanligt många som satsar på racingen helhjärtat.

Hur fan ska man öht kunna få upp intresset när det sköts så illa? Det borde vara prioritering nummer ett för samtliga inblandade. Efter Mantorp Park trodde man att det inte kunna bli värre. På Gelleråsen gick allt smidigt, förutom att man inte hade framme killen med den röda flaggan som pekar på startlamporna och går sedan undan.

Som om det inte är nog att startlamporna inte fungerar reglementesenligt på Ring Knutstorp så utsätter man både förare och funktionärer på total livsfara. Först när 7-10 förare passerat började man vinka gulflagg och vifta med armarna att ta det lugnt ner mot Litonkurvan.
Ska inte tävlingsledningen säga till att man släpper ut 27 förare?

Och varför i helvete har man inte tillräckligt många funktionärer runt om på banan? EN person i vänstern innan Hårnålen räcker inte. Det ska ju vara minst 2-3 personer som snabbt ska kunna springa ut och hjälpa förarna.

Den enda punkten som förarna borde kunna förbättra sig på är att hjälpa till med att få undan sina cyklar efter krasch. Om man känner att man är ok. De om någon borde ju veta att man vill köra race och inte ligga bakom safetycar ett varv till i onödan.

Nu behöver jag nollställa hjärnan med lite öl känner jag, skål till alla som körde ett grymt race i lördags. Dagens gladiatorer och hjältar, jag älskar er allihop!:fyllisar
 
Varför bärgar man hojar egentligen? Om ett ekipage dansar av och ligger säg 7-10 m ut i en sandfålla.. Varför låter man den inte bara vara kvar? OM funkisar ska ut och bärga och man inte vill ha safetycar, då är det farligt för funkisarna (säger många funkisar.. har det någonsin hänt att en funkis blivit påkörd i Sverige?).
SÅ, bättre vore att se till att föraren får vård/omsorg FORT, släng en bal med rockwool/en skumgummimatta över hojen och låt den ligga.

Säkrare för funkisar, bättre racing pga kort gulflagg.

Nackdelar????.... förutom att det finns en LITEN risk att någon kör på hojen med skumgummibalen framför????
 
Roligast är att en förare fått en bot på 2500kr för ett påstått finger skickat medan han väjde för bilar/personer på warm-up varvet.. Han hade fullt upp att väja för dem och hade inte direkt chansen att skicka finger..
 
Var inte du med på Knutstorp Mozz när tävlingsledaren fick en hoj rakt på sig? 2006? Han skadade sig rätt kraftigt. Markus tror jag han heter.

Nu så sa tävlingsledningen att dom har inte gjort några fel alls på detta racet. Dom har följt alla regler tycker dom. Men reglerna om hur man bärjar och hur snabbt en SC-bil ska köra mm mm är bilregler. Dom går typ nästan helt efter hur man ska göra på bilracen. Tävlingsledaren erkände tom att han inte kunde så mycket om mc-reglerna.

Skyll inte SVEMO för detta bara! Isf är det att dom inte drar tillbaka mc-klassen ifrån denna serien som uppenbart har problem med att ha mc-race..
 
Var inte du med på Knutstorp Mozz när tävlingsledaren fick en hoj rakt på sig? 2006? Han skadade sig rätt kraftigt. Markus tror jag han heter.

Minns inte det. Men du har säkert rätt. Så frågan är ju än mer intressant då:

Varför bärgar man hojar? Låt dem ligga!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top