Dags att se vad SH svarar 48/2(9+3)

48/2(9+3) = ?

• Antal röstningar
    0
2

48/2(9+3) -> 48/(18+6) -> 48/24=2

Varför undrar du? :confused:

kolla pollresultatet och gissa :D

HF_pcFOB_DL_001.jpg

Jag fick lära mig att när man använder divison ska man tänka att det är parenteser runt täljare och nämnare.

Alltså:
48
2(9+3)
=
48
2*12
=
48
24
=
2

Det där hade varit korrekt ifall uppställningen hade varit 48/(2(9+3)), då hade allt inom yttre parentesen räknats som nämnare.

Som sagt, jag fick lära mig i gymnasiet häromåret att man ska tänka sig en parentes runt täljare och nämnare när man räknar divison.

Men man skriver inte ut den.

Alltså ska man tänka sig:
(48)
(2(9+3))

Har för mig det här var en såndär klassisk grej som folk misslyckades med i fysiken eftersom räkneapparater räknar fel.
Även när man skulle bryta ut långa formler.

Edit:
LR om det bara var nämnare man skulle tänka parentes. Hursomhelst blir resultatet detsamma för just det här talet.

Last edited:
Som sagt, jag fick lära mig i gymnasiet häromåret att man ska tänka sig en parentes runt täljare och nämnare när man räknar divison.

Men man skriver inte ut den.

Alltså ska man tänka sig:
(48)
(2(9+3))

Har för mig det här var en såndär klassisk grej som folk misslyckades med i fysiken eftersom räkneapparater räknar fel.
Även när man skulle bryta ut långa formler.

Edit:
LR om det bara var nämnare man skulle tänka parentes. Hursomhelst blir resultatet detsamma för just det här talet.

Troll-o-rama!

:banana:yoparty:banana:yoparty:banana:yoparty

Jo vet. Håller fortfarande fast vid min teori :mad:

Det är det som gör det roligt ;) själv höll jag stenhårt fast vid mitt eget svar och det gör jag fortfarande, men nu orkar jag inte argumentera för det utan roar mig istället med att se alla stånga sina pannor blodiga mot varandra :D:D

Med det normala regelverket att vi, vid lika rangordning på operationerna, arbetar från vä till hö blir uttrycket 1/2*x = 0.5*x = 0.5x

Analogin med pollen är uppenbar. Ändock är det normala/korrekta sättet att utläsa "1/2x" som 0,5/x. Hur förklarar ni det? :D

Last edited:
Du räknar normalt från vänster till höger. Är det då 2*4*6 är det rätta svaret 8*6 osv...

Likadant blir det om / finns med i uträkningen. Vänster till höger dvs svaret blir 288

Det är inte ens en diskussion om det. Vill man räkna ihop 2(9+3) innan man delar krävs det parentes mellan dessa.

Den som påstår något annat kan ta hjälp av Excel eller liknande program för att försäkra sig om att man har fel.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år