Dags att sälja kåken -val av mäklare?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har jobbat med försäljning hela mitt yrkesverksamma liv men när jag nu sitter på andra sidan bordet och ska köpa en tjänst där skillnaden mellan fiasko och succe är sexsiffrigt så kommer tvivlen krypandes.

Alla mäklare jag träffat är lika slipade, lika övertygade om sin egen unika förmåga att ge mig det bästa försäljningspriset. Marknadsföringspaketen är snarlika, bara detaljer skiljer, och arvodena diffar bara på tiondels procent.

Om det är gutfeeling som gäller (den jag uppfattar som mest kompetent och trovärdig) så blir det den unga tjejen från den minsta mäklaren. Annars blir den största spelaren som rimligen borde ha ett överlägset spekulantregister med tanke på alla affärer man gör (fler i månaden än den minsta mäklaren gör per år)

Och nyckeln eller en av nycklarna borde ju vara att få ditt så mkt folk som möjligt till visningen. Gärna "rätt" folk givetvis men även om 10 av 20 spekulanter har en limit på 5 mille och jag har satt accept på 4 995 000 och hoppas på 5,3 så vet ju inte de andra 10 om det...dom ser ju allt folk vilket kan vara psykologiskt viktigt. Så resonerar jag.

Eller tänker jag fel?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ska du flytta närmre slöddertälje:hihi
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vi var på gång att sälja ganska nyss. Hade kontakt med ett par olika mäklare och vi valde den som vi fick störst förtroende för, inte den med störst marknadsföringsorganisation eller den som trodde på högst försäljningspris.

Vänd på frågan, vilken mäklare hade du helst köpt av?
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Första intrycket gick jag på, det är ändå det intrycket folk får som kommer på visningen. Men även hans kunskaper om området, han bodde själv i närheten och visste mycket om dagis, vägar osv i närheten.

Sen verkar de flesta vara väldigt nöjda med Erik Olsson...
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Både sålde och köpte nu sista året via Fastighetsbyrån (Swedbank) - var mycket nöjd. Den jag köpte av var helt grön som mäklare, tror jag var hans första försäljning. Men jäklars vad han jobbade - även för mig som köpare. Det har aldrig de äldre i gården och erfarna mäklarna bemödat sig med. Han gjorde både säljaren och mig som köpare nöjda med affären och kände oss uppassade på rätt sätt. Var nöjd även med försäljningen även om jag hoppats på mer, men allt hänger ju inte på mäklaren heller.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Spelar det nån roll? Har letat kåk i 4 år. Träffat på allt. Som köpare skiter iaf vi i vem säljaren har som mellanhand. Vill man ha stället, budar man. Och lägger sig vid sitt tänkta tak.

Objekten hittar man på hemnet, booli. Så länge det du kränger inte är det exklusiva som vänder sig till folk med stort ekonomiskt oberoende (dessa letar sällan objekt själv. ) så spelar din mäklares "marknadsföringspotential" minimal roll. Jag skulle nog själv välja den mäklare som lägger det attraktivaste fasta arvodet.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har använt Husman Hagberg några gånger de senaste åren med gott resultat. Jag har själv satt priset med låg fast procentsats samt en trappa på slutet så att mäklaren ges ett bra incitament, och det har fungerar bra.
 

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Uttran
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Säger bara gutfeeling. Har sålt 3 hus och köpt 4 så jag har lite erfarenheter trots allt. Jag har alltid valt mäklare efter just magkänslan. Antalet försäljningar tycker inte jag säger så mycket. Kanske beror antalet försäljningar på lågt pris? Vem vet...Min erfarenhet är att mindre mäklare ger mig som kund mer, jag blir en viktigare kund för mäklaren. Viktigt är att tänka på vad mäklaren ska hjälpa till med. I mitt fall tycker inte jag att endast försäljningen av huset är en faktor. Det kan uppstå en hel del frågor även efter försäljningen, se till att få med detta i "dealen". T.ex hjälp med upprättande av renoveringslista för att ta del av alla lagliga avdrag från reavinsten (som du förhoppningsvis får). Om du har en bra mäklare som bryr sig och hjälper dig med det så lovare jag att det ger betydligt mer pengar än att du snålar in på en tiondels procent och tar en stor drake. My 2 cents. Lycka till :tummenupp
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Spelar det nån roll? Har letat kåk i 4 år. Träffat på allt. Som köpare skiter iaf vi i vem säljaren har som mellanhand. Vill man ha stället, budar man. Och lägger sig vid sitt tänkta tak.

Objekten hittar man på hemnet, booli. Så länge det du kränger inte är det exklusiva som vänder sig till folk med stort ekonomiskt oberoende (dessa letar sällan objekt själv. ) så spelar din mäklares "marknadsföringspotential" minimal roll. Jag skulle nog själv välja den mäklare som lägger det attraktivaste fasta arvodet.

Kan inte annat än hålla med. Vi letade hus på hemnet och sket väl stort stycke i vilken mallgroda som råkade stå som mäklare. Och jag ger inte mycket för deras skryt om hur många som är med i deras"spekulantregister", har själv kommit med i ett sådant och legat kvar långt efter huset var köpt, och de erbjudanden som dök upp tydde på att dom inte alls fattat vad det var vi var ute efter.
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
En väninna till mig skulle sälja sin lägenhet i Sollentuna, anlitade en mindre lokal mäklarfirma som hade lägenheten ute i 4 månader, ringde olämpliga tider för visningar och kom med massa konstiga förslag om att hans sons polare kanske skulle köpa den om den inte blev såld osv.

Till slut tröttnade väninnan då hon och hennes nuvarande sambo hade köpt nytt så de tog in ett större bolag som sålde lägenheten efter första visningen. Minns inte vilken firma det var men med detta vill jag bara säga att mäklare gör mer än man tror.

Själv har jag noll förtroende för Mäklare, gör hemläxan själv och kan oftast mer än mäklarna på det tänkta objektet.

Senaste lägenhetsköpet var jag på många visningar som Notar hade, vilket jävla skämt! Lamare och mindre kunniga mäklare får man leta efter. Trotts detta köpte jag av Notar då jag gillade lägenheten och kollade upp allt själv men när jag ska sälja blir det inte Notar kan jag lova.
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Har ingen större kunskap att bidra med annat än att det faktiskt heter mäcklare :mattias
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag som har bra koll på min fastighet och är villig att lägga lite jobb själv på att få sålt till ett bra pris hade provat http://www.hemverket.se/
Dels för den låga avgiften och dels för att slippa förlora kunder på en dåligt påläst mäklare som inte ger potentiella köpare ett ärligt och bra intryck.

Jag har varit på måååånga husvisningar i Stockholm och sällan träffat på en mäklare som gett ett särskilt bra intryck. Han som sålde mig mitt nuvarande hus lät bli att framföra ett högre bud till säljaren trots att kontrakt inte var skrivet. Bra för mig men dåligt för säljaren och naturligtvis helt emot reglerna.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Välj den som känns bäst. Välja mäklare är som att välja mellan pest eller kolera. Dom få mäklare som är seriösa och duktiga försvinner bland kvacksalvarna och myglarna.
Senaste exempel var en mäklare på en kåk hemma vid.
Dom får inga bud, ingen barnfamilj var och kika mm. Sen får säljaren höra på byn att mäklaren informerat fel tider om visning, ljugit om detaljer sagt att huset minsann inte är för barnfamiljer mm, idag bor där 5 barn. Allt för att mäklaren hade en bekant som la ett skambud som hon tyckte skulle accepteras.
Det är ett otroligt fiffel och båg yrke. Undra när dom ska självdö.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Ska själv sälja huset snart och kommer försöka klara mig utan mäklare.
Har faktiskt uppriktigt svårt att förstå vad detta släkte gör för nytta.
Vi köper och säljer allt annat här i världen utan mellanhänder som ska ha procent på köpesumman, varför ska detta inte gälla vid fastighetsköp? Varken köparen eller säljaren har ju någon direkt trygghet i mäklaren heller?

Drar mer än gärna ner priset motsvarande mäklararvodet = bättre för köparen.


Som köpare är dessutom iaf jag betydligt mer intresserad av att träffa säljaren än nån mäklare som ändå inte vet särskilt mycket om objektet i fråga.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Både sålde och köpte nu sista året via Fastighetsbyrån (Swedbank) - var mycket nöjd. Den jag köpte av var helt grön som mäklare, tror jag var hans första försäljning. Men jäklars vad han jobbade - även för mig som köpare. Det har aldrig de äldre i gården och erfarna mäklarna bemödat sig med. Han gjorde både säljaren och mig som köpare nöjda med affären och kände oss uppassade på rätt sätt. Var nöjd även med försäljningen även om jag hoppats på mer, men allt hänger ju inte på mäklaren heller.

Fastighetsbyrån är def en av kandidaterna och visst, mkt handlar om den enskilde mäklaren. Samtidigt kan ju mäklaren vara hur slipad och trevlig som helst men kommer det inget folk till visningen så är det ju kört ändå. Där tror jag storleken kan ha betydelse, dvs att man har många avslut i området och träffat många spekulanter. Sen kan ju volymmäklare kanske inte vara dem som får bäst betalt.....
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top