Dags att gråta. Fått prisuppgift på service.

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Vi får se.
Gick till verkstaden igår (bara det att gå liksom) och visade upp en liten lista över vad som måste göras på hojen:

Ventiljustering,
Carb cleaning,
Nytt h-broms handtag,
Byte belägg fram,
Byte bromsolja,
Byte gaffeltätningar fram,
H-mätarkabel byte,
Byte olja och filter
Inkl. arbete = 455 Euro.

Köpte den för 825 i slutet av januari.

Nästa hoj blir nyare, och inte köpa billigaste hojen på marknaden. *suck*

Iofs hade jag räknat med skavanker för dom pengarna. Men att säljaren
säger att den är servad och klar "Needs nothing" och jag är så klantig och inte ens kollar en sån sak som drev och olja, så har jag ingen annan än mig själv att skylla. :huvet

Nåja.. Tur att det är lön snart. Dags att jobba in extratimmar.
 
Varför inte göra lite av det där själv? Vissa saker är ju så enkla så t.o.m Markus skulle klara av det.

Olja & Filter byter du ju lätt själv.
Samma sak gäller bromsbelägg och bromshandtaget.

Bromsolja är möjligen lite "svårare" men med hjälp av expertisen på SH kan du få tips och trix så t.o.m du vågar göra det.

Gaffeltätningar och förgasarrengöring är väl typ det enda jag skulle överlåta till någon annan, om än mest av lathet.
 
Det var inte så dyrt. Första service på min, vilken bara innehåller oljebyte, gick på SEK 1 900.
 
shite...jag har bott på irland länge (8år) och haft hoj där och aldrig betalat något liknande det där för en sån service. :O åk till dublin grabben. Gå in på Jack Nolan motorcycles eller fan...jag har massa MCkontakter i Dublin...skall jag kolla?
 
-Ventiljustering. Varför? Tickar den?
-Förgasarrengöring. Varför? Går den ojämnt?
-Nytt bromshandtag. Det klarar du själv, en timme max.
-Byte belägg fram. Det klarar du själv, en timme max.
-Byte bromsolja. Varför? Behövs knappast om du inte tävlingskör.
-Byte gaffeltätningar fram. Lite meckigare. Kostar omkr 1000:- inkl arbete om du går in med de lösa på en firma.
-H-mätarkabel byte. Det klarar du själv, en timme max.
-Byte olja och filter. Det klarar du själv, en timme max.

Delarna köper du inte original om du inte måste.
 
shite...jag har bott på irland länge (8år) och haft hoj där och aldrig betalat något liknande det där för en sån service. :O åk till dublin grabben. Gå in på Jack Nolan motorcycles eller fan...jag har massa MCkontakter i Dublin...skall jag kolla?

Tackar för erbjudandet. Men just nu tar den sig inte en millimeter. Än mindre 25 mil. :tungan

Jo, man kanske ska ta o spotta sig i nävarna och göra mesta jobbet själv.


Gaffeltätningar och förgasarrengöring går på 290 totalt.

Delarna hittar jag på wemoto.com (billigt dessutom.)
(=
 
Tackar för erbjudandet. Men just nu tar den sig inte en millimeter. Än mindre 25 mil. :tungan

Jo, man kanske ska ta o spotta sig i nävarna och göra mesta jobbet själv.


Gaffeltätningar och förgasarrengöring går på 290 totalt.

Delarna hittar jag på wemoto.com (billigt dessutom.)
(=

Oki Pma om du ångrar dig :) här finns massor med hjälp att få :)
 
Merovingian: Tydligen inte samma som vegetabilisk. :näsblod
Juhao1: Allt är egentligen rekommendationer från en hoj-åkar kompis som vet mer än mig. (heh, en sten vet mer än mig.)

Hojen dog på vägen hem från en långresa. Den tickar inte, den slamrar snarare. :P Och tappar effekt på slutväxeln.
 
Merovingian: Tydligen inte samma som vegetabilisk. :näsblod
Juhao1: Allt är egentligen rekommendationer från en hoj-åkar kompis som vet mer än mig. (heh, en sten vet mer än mig.)

Hojen dog på vägen hem från en långresa. Den tickar inte, den slamrar snarare. :P Och tappar effekt på slutväxeln.

Ok. Lägg krutet på att få den att gå ordentligt. Resten fixar du själv.

Alt 2 är att du mekar tillsammans med någon som kan. Det kan tom vara värt att betala för, för du lär dig hur du ska göra och kan därmed göra det själv resten av livet!

Att meka hoj är oftast väldigt enkelt. Inget sitter fast som på en bil, och allt är i hanterbar storlek. Problemet är oftast tändsystem och flera förgasare. Då måste man ha lite motoröra och höra om den får för mycket bensin eller för lite, om det är tändningen som krånglar eller bränsletillförseln etc etc.

Att renovera ett par framgafflar är egentligen mycket enkelt, men det tar lite tid i början innan man fattar hur allt funkar. Det andra som du ska göra (belägg, olja, filter etc) är en baggis!
 
Håller med. Lär dig mecka själv. Känner du att du har tummen mitt i handen så be en händig polare att hjälpa till med det du tycker är komplicerat. 1 flak öl eller en flaska Wirre kan ju ett par timmars hjälp vara värda.

Olja, filer, handtag och bromsvätska fixar du själv på 2-3h om du aldrig gjort det förr. Ventiljustering är inte säkert att det behöver utföras. Mätt upp spelet och ta hjälp av någon kunnig om det behöver justeras.
Packa om gafflar är lite mer omständigt. I alla fall första gången man gör det.
Räkna med 4-5h jobb om du inte gjort det förr.
 
-Ventiljustering. Varför? Tickar den?
-Förgasarrengöring. Varför? Går den ojämnt?
-Nytt bromshandtag. Det klarar du själv, en timme max.
-Byte belägg fram. Det klarar du själv, en timme max.
-Byte bromsolja. Varför? Behövs knappast om du inte tävlingskör.
-Byte gaffeltätningar fram. Lite meckigare. Kostar omkr 1000:- inkl arbete om du går in med de lösa på en firma.
-H-mätarkabel byte. Det klarar du själv, en timme max.
-Byte olja och filter. Det klarar du själv, en timme max.

Delarna köper du inte original om du inte måste.

Instämmer.

Tillkommer kostnad för verktyg om man inte har några och inte känner nån som har. Verktyg är dock bra att ha. Man samlar på sig en massa bra grejjer under åren, så det blir mer och mer sällan man behöver köpa nåt.
 
Säg inte så.. Hojen är en UK import från början. Jobbigt att hitta motor..

Om inte man kan skohorna in en viffer-motor iofs :rolleyes:
 
Säg inte så.. Hojen är en UK import från början. Jobbigt att hitta motor..

Om inte man kan skohorna in en viffer-motor iofs :rolleyes:

Ett kompressionsprov säger nog sanningen. Antingen köper du en mätare som du sedan har hela livet eller så puttar du den till närmsta bilverkstad som gör det för nån hundring.
 
1-2-3

Varför inte göra lite av det där själv? Vissa saker är ju så enkla så t.o.m Markus skulle klara av det.

Olja & Filter byter du ju lätt själv.
Samma sak gäller bromsbelägg och bromshandtaget.

Bromsolja är möjligen lite "svårare" men med hjälp av expertisen på SH kan du få tips och trix så t.o.m du vågar göra det.

Gaffeltätningar och förgasarrengöring är väl typ det enda jag skulle överlåta till någon annan, om än mest av lathet.

Dumheter i 1-2-3:

1. Jag klarar inte av det
2. Ingen normal människa klarar av det eller har intresse av dito
3. Du har inte räknat med kostnaden för att vara på konstant dåligt humör i de tre månader det tar att få ihop skiten
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top