Dags att gråta. Fått prisuppgift på service.

Dumheter i 1-2-3:

1. Jag klarar inte av det
2. Ingen normal människa klarar av det eller har intresse av dito
3. Du har inte räknat med kostnaden för att vara på konstant dåligt humör i de tre månader det tar att få ihop skiten

Min bror, som är tekniskt begåvad som en igelkott och alltid har haft en stark övertro till MINA kunskaper (ja, han tror att jag klarar mer än jag själv tror) gör sina servicar själv, i mitt sällskap förvisso.

Han monterar av och på besiktningskitet själv och han byter till eftermarknadsgrejor som han köper utan hjälp.

Han bara tror att jag hjälper honom när jag är i garaget.
Egentligen gör jag bara det jag är bäst på, pratar strunt och låter någon annan göra jobbet.
 
iNnTjøps-lista delukse: :yoparty
2 x Honda CB 350 SG/SJ Pads Front EBC Sintered (HH Type) @ 23.48 46.96
1 x Honda CB 350 SG/SJ Speedo Cable @ 11.07 11.07
2 x Honda CB 350 SG/SJ Spark Plug NGK Iridium @ 9.87 19.74
1 x Honda CB 350 SG/SJ Oil Filter Bolt @ 9.69 9.69
1 x Honda CB 350 SG/SJ Oil Filter Champion @ 3.60 3.60
1 x Honda CB 350 SG/SJ Front Brake Lever @ 5.88 5.88
Total 96.94
+ Verktygs-set för drygt 45 euro.

Dags att skita ner sig. :banana
 
iNnTjøps-lista delukse: :yoparty
2 x Honda CB 350 SG/SJ Pads Front EBC Sintered (HH Type) @ 23.48 46.96
1 x Honda CB 350 SG/SJ Speedo Cable @ 11.07 11.07
2 x Honda CB 350 SG/SJ Spark Plug NGK Iridium @ 9.87 19.74
1 x Honda CB 350 SG/SJ Oil Filter Bolt @ 9.69 9.69
1 x Honda CB 350 SG/SJ Oil Filter Champion @ 3.60 3.60
1 x Honda CB 350 SG/SJ Front Brake Lever @ 5.88 5.88
Total 96.94
+ Verktygs-set för drygt 45 euro.

Dags att skita ner sig. :banana

Köp inga grejjer innan du vet om maskinen har skurit eller ej. Vad ska du med nya bromsbelägg till om motorn är kass?
 
Jag avskyr att skruva och jag är helrudis på det också.

Den lilla erfarenheten jag har av det är att det brukar ge sig hur man ska göra, bara man tar det lugnt och tittar noggrant på allting :)

Att bjuda en duktigare kompis på käk och en kasse bira och sen skruva tillsammans är annars ingen dum investering, då lär man sig lite samtidigt :tummenupp

Edit: Fast det där jäkla kåpsetet jag har liggande sen ett år tillbaka har jag inte vågat/orkat mig på ännu... En miljard skruvar ju... Om nån är sugen på att byta ett kåpset på min gixxer kan ni ju hojta till :D
 
Last edited:
Sprillans ny är ju att överdriva. Bara för att en hoj får några år på nacken så blir den ju inte gratis att underhålla (ngt du faktiskt kommer att få personlig erfarenhet av snart :D ).

Don't remind me... :eek:
Jag vågar knappt lämna in min hoj faktiskt, vet en som lämnade in sin gamla Honda (88:a) för en hel genomgående service på Hela Hojen, 8000:- slutade kalaset på, och då var inget ens sönder. :3freak

Men att forsätta köra med den utan service är ju inget alternativ, för då blir det väl skroten nästa år! :D
 
Fick just bekräftat av killen som kollade på hojen.
"-Nej, den har inte skurit. Men som jag sa tidigare, den verkar inte ha fått en rejäl service på gudvethurlänge."

*pust*
 
3. Du har inte räknat med kostnaden för att vara på konstant dåligt humör i de tre månader det tar att få ihop skiten

Den där detaljen missar jag alltid att räkna med i mina projekt :gnissla
Eftersom det alltid går så dåligt det bara kan när jag får en skruvmejsel eller blocknyckel i handen brukar humöret sällan vara särskilt bra.
 
Sådär gamla hojar vågar man väl inte lämna in, det finns risk för att den aldrig släpps ut igen.
Lite som att skicka sin 94 årige farfar på en hälsoundersökning.....han kommer inte hem igen.

:D:D:krama

Lite kuriosa i det temat. Det var en person som lämnade in en Porsche 996 Turbo (kan även ha varit en GT3) för att byta bromsbelägg. Minns inte om det var i Sverige eller utomlands. Bilen var utrustad med keramiska bromsskivor. Porsche verkstaden upptäckte att något var fel på skivorna och vägrade att lämna ut bilen utan att man även bytte dessa. Om jag inte är fel informerad kostar de ca 20 000 kr/st.

Man kan förstöra de keramiska bromskivorna om man kör slut beläggen. Har för mig att det var det personen ovan gjort. Många ägare byter ut de keramiska bromsskivorna mot bromsskivor i stål eftersom de är billigare att byta ut.

Detta var som sagt en parantes. Jag har inga problem att lämna in en gammal motorcykel till en verkstad. Det gäller dock att göra upp vad som ska göras på förhand så att han inte får fria händer. Då vet man aldrig vart det slutar.
 
Nja, tyckte mest du var dryg. Du vet ju inte om jag är posör så du ville bara spänna dina internetmuskler lite. :D

Den kängan får du nog ta om du skriver ett sånt inlägg bland motornördar på ett hojforum. Du är väl annars inte den som håller dig för god för att komma med dryga kommentarer? ;)
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top