Dags att fundera på att modda om hojen för etanoldrift

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Risken med ful lösningen att höja bränsletrycker är ju att de inte är säkert att bränsle pumpen klarar de. På bilar så brukar dem europeiska klara de medan vissa japanska inte orkar.

De jag skulle gjort är att byta spridarna till ca 30-40% större o sen finjustera med nån form av piggyback system. Även ett kallstarts motsånd kan nog va bra.

Va jag har hört så e risken att bränna ventiler mm vid mager blandning väldigt liten till obefintlig pga att etanolen kyler mer och har lägre förbränningstemeratur, e dock inte säker på om de stämmer men vet att de finns rätt många som kör medvetet magert med etanolen för att sänka bränsleförbrukningen och har inte hört om nått problem med brända ventiler.

Angående korosionen så borde de t.o.m kunna va bättre med etanolen pga att den tar bort problemet med vattendroppar i bränsle tank mm och vatten är mer korrosivt än etanol.

steffo_b: Jag trodde dom flesta fordon som har lambdsond gick på closed mode ända upp till WOT (där det går över till open då), men jag kanske har fel... (min kunskap kommer från bilvärlden dessutom)

Det varierar säkert från motor till motor när den går mellan closed loop och open loop. Vid låg eller ingen belastning är det closed loop och vid full rulle går den i open loop. Någonstans däremellan byter den.

Jag trodde också att det i princip bara var när man pinade motorn järnet som den gick över i open loop men enligt en kompis som har hållit på och mappat och grejat med sin Mazda RX-7 (för att få 600+ hästar) så är det egentligen bara vid låg belastning eller stabilt varvtal och belastning som den går i closed loop.
Teorin bakom det gör att jag nog får tro honom på hans ord. En normal Lambdasond kräver ca 0,5 sekunder för att ändra utsignalen vid en ändring i sammansättning av avgaserna. Det är inte tillräckligt snabbt för att kunna upprätthålla en bra sammansättning på förbränningsgaserna. Man skulle få en motor som misstände eller gav oerhört smutsiga avgaser. Bredbandslambda är mycket snabbare men sitter oftast inte i bilar och motorcyklar.

Dock kan många av de nyare bilarna själva i viss mån justera mappen som den använder i Open loop genom att lägga på en korrektionsfaktor som den räknar fram under körning i closed loop. Dom kommer inte att gå lika magert vid pådrag. Dock är väl dom flesta styrboxar till hojar lite enklare än dom är på bilar vad jag förstått.

Risken med ful lösningen att höja bränsletrycker är ju att de inte är säkert att bränsle pumpen klarar de. På bilar så brukar dem europeiska klara de medan vissa japanska inte orkar.

De jag skulle gjort är att byta spridarna till ca 30-40% större o sen finjustera med nån form av piggyback system. Även ett kallstarts motsånd kan nog va bra.

Va jag har hört så e risken att bränna ventiler mm vid mager blandning väldigt liten till obefintlig pga att etanolen kyler mer och har lägre förbränningstemeratur, e dock inte säker på om de stämmer men vet att de finns rätt många som kör medvetet magert med etanolen för att sänka bränsleförbrukningen och har inte hört om nått problem med brända ventiler.

Angående korosionen så borde de t.o.m kunna va bättre med etanolen pga att den tar bort problemet med vattendroppar i bränsle tank mm och vatten är mer korrosivt än etanol.

Det beror ju lite på blandningsförhållandet. En etanoldriven motor med korrekt blandning går ju lite svalare än en bensinmotor med korrekt blandning. Etanolen kyls mer vid förångningen och har en något lägre förbränningstemperatur som du skriver. Kör man magert så stiger dock tempen. Går man för lågt i blandning så finns risken att det blir för varmt.
Måttligt mager blandning ska dock inte vara något problem. Frågan är om man i praktiken sparar något på det?

Visst är det så. det kan hända att det inte går att höja bränsletrycket tillräckligt mycket för att pumpen inte klarar av att upprätthålla tillräckligt flöde med ett högre tryck. Så det kan bli hur dyrt som helst att konvertera om man har otur.

Min 2006a Busa körde jag på E85.
Fick stor hjälp med det i Bromölla http://www.claessonsmotor.se
Orginal regulator måste man byta ut.
Bytte även bränslepumpen till en kraftigare.
Det andra allternativet var att byta spridarna.

Det gick med nöd & näppo att köra den utan att byta spridarna.
Jag rekomenderar att byta till större spridare för att få ett bra resultat.
Effektmässigt så blev det lite mera hästkrafter än med bensin men inte mycket mera i vrid.

Körde även med powercommander III som gjorde det lite bättre att
få en mera exakt bränslekurva.

Jag tror de kom fram till ca 32% ökning i bränslekurvan i snitt blev ok.
Men jag rekomenderar varmt http://www.claessonsmotor.se
till att hjälpa till med det.

Men så länge soppan kostar under 15:- så är det ingen större mening att byta , om i fall att man inte vill ha den goa doften bakom
bågen ,,,,, men då kan man öppna en flaska Absolut & lukta på i stället ju ;-)

Men så länge soppan kostar under 15:- så är det ingen större mening att byta , om i fall att man inte vill ha den goa doften bakom
bågen ,,,,, men då kan man öppna en flaska Absolut & lukta på i stället ju ;-)

Tror inte de kommer att dröja länge innan bensinen kostar över 15kr och redan idag så tjänar man ca 20% i bränslekostnad. Men visst o konverteringen blir dyr så måste man ju köra rätt mycke innan de lönar sej. Min konvertering har inte kostat nått mer än tid änsålänge (borrat munstycken och slipat nålen) så tjänar pengar från första milen:)

Sen tycker själv att de känns bra att visa att man bryr sej om miljön fast man håller på med motorsport.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025