Dags att fundera på att modda om hojen för etanoldrift

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Kneedrag

Guest
Jag har en gsxr 1000 01. Funderar starkt på att modda om den så man kan köra på etanol. Tror helt klart att bensinen 95:an kommer bli dyrare än vad den redan är. Pendlar 16 mil med hojen till jobbet varje dag så det blir en del pengar.

Det jag vill veta är. Vad behöver man byta? vad kostar det? Är det svårt?

Snälla seriösa svar. Inget spam

Är det insprutning finns det ju en fullösning som många på etanol.nu verkar använda.
Man byter bränsletrycksregg till en som ger högre tryck till spridarna vilket resulterar i mer soppa till motorn, sen finjusterar ECUn in sig med lambdan automatiskt.
Sen har det ju alltid varit diskussion om hurvida detaljerna i bränslesystemet klarar etanol, men generellt verkar det ju göra det. (också enligt forumet på etanol.nu)

Förgasarhoj har jag noll koll på tyvärr.

Inte lönt att modifiera vad jag har förstått. Som mest kanske du sparar 4kr per liter, fast jag kan ju knappt minnas var man tankar etanol för 8kr någonstans nu för tiden... Dessutom höjer du ju förbrukningen också, en etanolmotor kommer dra +20% mer i runda slängar... Jag kan ju ha tokfel också, men det är som jag har uppfattat det. Det känns ju inte lönt att korta aktionsradien med 20% när man redan har så liten tank på MC...

Som Tina säger kommer bensinen _garanterat_ att bli dyrare, mao dags att modda NU innan alla andra ska göra det också ;)
(sen är det ju inget som säger att etanolen inte blir bristvara när allt motorfolk börjar köra på den, men då har man ju iaf försökt)

Om du kollar senaste numret av MOTORRAD (nr5, 2008) Så har de konverterat en Yamaha FJR 1300 till etanoldrift där man även kan koppla om och köra på bensin. Bike i Trollhättan har tagit fram grejerna så slå dem en signal. Vad de i praktiken gjort är att insprutningssystemet har anpassats för etanol. :2cool

nu kan nån detta säkert bättre än mig, men har för mig att man bör beakta oljebytena också, och byta med mycket kortare intervaller då etanolen inte är lika snäll mot motorolja etc

Till att börja med: Jag e kass på detta! Här följer egna uppfattningar: Jag har en etanol-fårrd som jag köpte av en fd chef på Fårrd. Han trodde att de täta oljebytena vid 1000 mil ist för normalt 2000mil vid bensindrift mest var en säkerhetsgrej på grund av att motortekniken var ny och oprövad. På hojjar som redan har korta serviceintervall 600mil? så torde ett oljebyte vid 300mil vara rätt onödigt, särskilt med tanke på att du kör så mycket långväg.

För att hojen ska gå att köra på Etanol så ska den mappas om så att den doserar mer bränsle för att kunna åstadkomma lambda 1.
Detta för att etanol innehåller mindre energi än bensin. (Egentligen är det för att etanolen innehåller mindre kol men det är att krångla till det lite för mycket att gå in på molekylstrukturer)
Med lite tur så krävs bara en bänkning och ommappning.
Har du otur så räcker inte spridarna till för att ge ca 30 % högre flöde och då måste dom bytas till större.
sen är det frågan om huruvida packningar och slangar tål etanolen. Fabrikanterna lovar ingenting men jag är övertygad om att det inte ska vara något problem. Om det vore ett problem så skulle det vara problem redan med 95 oktan. den innehåller ju 5 % etanol vilket ju skulle förstöra slangar och liknande i så fall.

dock är det inte säkert att du tjänar något. Etanolen må vara billigare men bränsleförbrukningen kommer att gå upp med närmare 30% också. Det gör att den största delen av det lägre literpriset kommer att ätas upp av en ökad förbrukning i l/mil.

Är det insprutning finns det ju en fullösning som många på etanol.nu verkar använda.
Man byter bränsletrycksregg till en som ger högre tryck till spridarna vilket resulterar i mer soppa till motorn, sen finjusterar ECUn in sig med lambdan automatiskt.
Sen har det ju alltid varit diskussion om hurvida detaljerna i bränslesystemet klarar etanol, men generellt verkar det ju göra det. (också enligt forumet på etanol.nu)

Förgasarhoj har jag noll koll på tyvärr.

Ja. Det är en fullösning som en del använder sig av. Men det innebär en ökad risk att bränsleslangar mm går åt helsike på grund av det högre trycket. Men visst funkar det.

ECU finjusterar in sig med lambdan när den går i Closed Loop. Dvs när den går på läg eller ingen belastning. Under normal körning så går motorn i Open Loop vilket medför att den inte tar hänsyn till lambdasonden. Har man mappat den för magert så finns risken att den går varm vid häftiga gaspådrag och därigenom skär eller något annat tråkigt.

Last edited:
De tätare oljebytena beror på att oljan och etanolen blandar sig inte som bensin och olja, men kör du längre stunder med hojen så kommer ju etanolen att dunsta ut igenom oljefällan, så den största faran försvinner om du kör längre turer. så har jag fattat det hela iaf.

Om du kollar senaste numret av MOTORRAD (nr5, 2008) Så har de konverterat en Yamaha FJR 1300 till etanoldrift där man även kan koppla om och köra på bensin. Bike i Trollhättan har tagit fram grejerna så slå dem en signal. Vad de i praktiken gjort är att insprutningssystemet har anpassats för etanol. :2cool

Jag skulle gissa att dom bytt ut styrboxen och fixat två olika program som man kan byta mellan. Ett för bensin och ett för etanol. Alternativt gör kontakten att bränsletrycksregulatorn går på högre tryck för att greja etanolen.

nu kan nån detta säkert bättre än mig, men har för mig att man bör beakta oljebytena också, och byta med mycket kortare intervaller då etanolen inte är lika snäll mot motorolja etc

Nja. Etanolen är något mindre snäll mot oljan men det problemet är nog försumbart med dom oljor vi har idag.
Det stora problemet är att etanol i mycket högre grad än bensin binder vatten och därigenom håller kvar vatten i oljan i högre grad. Det medför ökad risk för korrosion och liknande i motorn. Kör man lite längre sträckor så att motorn blir riktigt varm och vatten/etanol kokar ur så ska det nog inte vara några större problem. särskilt inte på en hoj som ska ha oljebyte med 600 mils intervaller.

Last edited:
Ja Etanolens vara eller icke vara...

Exempel:
En Ford Focus Drar på bensin 0,8-0,9/mil med etanol hamnar man på ca 1,2 en ökning med 35% lägg där till den miljöförstöring som uppgår vid frakt av den större del av etanolen sverige förbrukar (från Brasilien).

Säg att du har 20liters bensin tank. på denna kan du kanske köra ca 25 mil med bensin då kommer du ca 17mil med etanol.
Det betyder att man får tanka hela j..la tiden. och dessutom byta olja va 300mil i stället för 600, säg att olja/filter kostar 650kr/300mil det är 1,09mer per mil i oljekostnad.

Slutligen har vi osäkerheten i :mad: esiviteten i Etanol inte roligt.

Men boyos, ni snackar ju helt fel sak här. Det intressanta är ju hur mycket mer effekt man får om man går över till etanol.

På 600cc och 1000cc sporthojar där man jagar enstaka hästar skulle ju en etanolkonvertering göra underverk. Man räknar med runt 10-15% mer va?

Ingen effektökning överhuvudtaget om du bara tankar E85.
Däremot kan du ex: höja kompr... otroligt mycket mer och på det viset ta ut mer effekt. Jag har fått lite olika siffror men E85 motsvarar mellan 100 - 104 oktan.

Och allt ovanstående med priset vi har idag på etanolen.

Vänta bara snart kommer staten på att folket kör på E85 för fulla muggar och laddar på med extraskatter utav bara helvete.

Exakt samma sak hände med dieseln när alla köpte dieselbilar nu för några år sen.

Köp en supersnål 4-taktscooter och tanka billigaste bensinen du kan hitta !

Det är inte bara höja soppatrycket för att få i mer etanol genom spridarna, det är andra tändkurvor på etanolmotorer oxå, så en total ommappning skulle behövas.
Sen finns det fler grejer att ta hänsyn till, saab har tex vad jag förstått rostfria bränsleledningarm(kanske även tanken), polvändning i bränsletanken för att inte bränslet ska bli aggresivt mot det aluminium det kommer i kontakt med i systemet, andra ventilsäten mm.
Det flesta klarar man sig säkert undan och ändå får det att funka, hojar går ju sällan 40000 mil iaf.
Oljan vete tusan om man behöver byta oftare,mc-motorer brukar ju innehålla i stort sett lika stor mängd olja som en bil... beror ju lite på vad lameller och packboxar tycker om etanol.

Ang priset på etanol.. hörde på radion en gång för två år sen (tror det var Göran Persson) att etanolen var skatte subventionerad just nu för att så lite folk körde på det så det spelade ingen roll men när det var fler användare skulle priset höjas.... tack för den:mad:[/

Last edited:
Soppapengarna är det absolut minsta du behöver pynta! varför bryr sig folk om 14 kr hit eller dit när de pröjsar lusentappas åt helvet?

Last edited:
provat

Jag provade på min gamla BMW från -99 med insprutning och en uppblandning på 45% etanol och 55% bensin funkade. Fick lite mer vrid i motorn. Men överlag tror jag problemen du kan få kontra vinsterna på en hoj gör det rätt så onödigt. Det är en miljöpåverkan med täta intervall på oljan oxå.

På bilen kan man resonera lite annorlunda pga. fler mil och billigare motordelar om något skulle haverera. Blandar själv ut bensinen med etanol och följer förbrukningen. Har räknat ut att jag sparar ca. 70kr på en tankning med detta sätt. Men mest av allt är det en mindre koldioxidbelastning.

För övrigt så är etanol bättre än bensin om man tittar på koldioxidutsläppen, även om man har en helhetsanalys på både produktion och transport samt förbränning. Men kanske bara marginellt bättre än en snål modern diesel. Dieseln är bättre även i produktionsfasen om man tittar på koldioxidutsläpp. Det genererar mycket mer koldioxid att PRODUCERA bensin.

steffo_b: Jag trodde dom flesta fordon som har lambdsond gick på closed mode ända upp till WOT (där det går över till open då), men jag kanske har fel... (min kunskap kommer från bilvärlden dessutom)

Men boyos, ni snackar ju helt fel sak här. Det intressanta är ju hur mycket mer effekt man får om man går över till etanol.

På 600cc och 1000cc sporthojar där man jagar enstaka hästar skulle ju en etanolkonvertering göra underverk. Man räknar med runt 10-15% mer va?

Du får inte per automatik mer effekt för att du häller i etanol. Att Saabs motorer får några extra hästar beror på att den känner av att man tankar etanol och då tillåter högre turbotryck och justerar tänkdkurvan.

Etanolen är mer knackningsresistent än bensin. Man kan därigenom trimma en motor liet mer om man etanolkonverterar motorn. Men för en sugmotor innebär det plana toppen, kanske tunnare packningar och annat för att höja kompressionen. En turbomotor behöver man bara ge lite mer tryck.
Ganska mycket jobb med andra ord om man inte har turbo.

För övrigt så gäller det att spridare klarar av att spruta in ca 30% mer än vad dom måste med etanol. Annars får man snarare en effektminskning om man inte byter spridare också.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025