Dags att deklarera.

Om man pluggat och bara arbetat ca. 3 månader, finns det några avdrag som någon känner till (böcker, studentmatrial, osv)?

morlock skrev:
Att få tillbaka = 0,3 x ((Mil_per_dag x 16) - 7000)

30% av summan över 7000 som man får tillbaka. Eller?

Det beror välmpå vad du betalar i skatt? Men jag brukar räkna så efter som jag ligger runt 30%

Hur ligger det till med bilagor och redovisning för kvitton egentligen?

För reseavdrag exempelvis.. Måste man bifoga kvitton eller skriver man bara i en siffra och så får de fråga efter hur man kom fram till den siffran om man blir granskad? :va

sweborn skrev:
Om du inte har åkt dit förut kan du köra med bluffavdrag, tex kläder o sånt. 6000:- blir ju en slant i avdrag. Bor man i ett område med många feta fiskar (tex stockholm) ligger en normal kille inte i riskzonen för dubbelkontroll.

What? Hur då menar du? Förklara, tack.

eus skrev:
Om du myglar lite till med skatten så kommer den nog bli ännu lägre :3freak

Finns i och för sig inget samband, vilket jag vill minnas att jag påvisat tidigare. Men självklart ska man inte försöka minimera sin skatt, skatt är bra, skatt är kul, skattepengar går främst till folkligt förankrade ändamål. :tummenupp
EDIT:
Att en del diskuterar metoder här inne är så jävla korkat så man baxnar, det är lätt som en plätt att "beställa" en revision på någon. En stor andel av de som åker dit gör det på tips från allmänheten.

Men om man gör extra avdrag tex för kläder och får igenom det, tar det då inte längre tid innan man får ut sina pengar, har för mig att de kommer någongång i dec. då????

Maxxi skrev:
Men om man gör extra avdrag tex för kläder och får igenom det, tar det då inte längre tid innan man får ut sina pengar, har för mig att de kommer någongång i dec. då????

I december får du pengar om du även bolagstaxeras.

Markus skrev:
I december får du pengar om du även bolagstaxeras.
Men om jag inte bolagstaxerar, får jag dem då i dec iallafall bara för att jag gör ett avdrag?

Maxxi skrev:
Men om jag inte bolagstaxerar, får jag dem då i dec iallafall bara för att jag gör ett avdrag?

Nej, inte på grund av att man gör avdrag.
Förr kunde man få i dec om man t.ex. hade en bostadsförsäljning att redovisa från föregående år, tror de har tagit bort det nu. Det kan alltså finnas andra anledningar till att få i december, men inte pga avdrag.

Zee skrev:
Hur ligger det till med bilagor och redovisning för kvitton egentligen?

För reseavdrag exempelvis.. Måste man bifoga kvitton eller skriver man bara i en siffra och så får de fråga efter hur man kom fram till den siffran om man blir granskad? :va

Om du åker samma sträcka dagligen så skriv adresserna du åker mellan. Om du tex är hantverkare och åker mellan olika ställen så bör du nog lämna in en bilaga där datum, körsträcka och adresser framgår.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt