Dags att byta packboxar på ZZR'en... MEN...

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
...hinner inte göra det förrän om någon vecka eller två, vilket med tanke på jobb och annan obskyr icke-hoj-verksamhet (familjeliv t.ex..) innebär typ fyra-fem dagar av inte allt för långa (potentiella) rundor, låt säga max tio mil någon dag om jag nu tar i så jag nästan spricker.

Det verkar läcka ungefär likadant på bägge gafflarna, man ser liksom att det fuktar på stålet (torka - gunga - fuktigt), men inte såpass så det rinner något nerför benen - ännu...!

Den ansvarsfulle familjefadern :mattias i mig tänker såklart att hojen ska stå tills det är åtgärdat, medan mitt inre moppefucko :yoparty hoppar upp och ner och skriker att "det gör väl för fan inget så länge det inte rinner ner på bromsarna!!!!?!1!!".

Så:
Hur gör ni andra? Pantsätter nycklarna vid minsta tecken på fukt tills det är bytt? Inspekterar noga innan körning och vid varje stopp och fixar det "så fort som möjligt"? Finåker och tar det lite soft över gupp och i kurvor? Brazzar satan som vanligt?

Ökar läckage på packboxar normalt sett gradvis, eller säger det plötsligt PANG, så sprutar det LITERVIS med gaffelolja över bromsar och dom dubbla skinnställen, samtidigt som fotpinnar fälls ner och lömska blåa lampor tänds?

Nämnas bör kanske att jag inte håller på och huuuiilar och sånt.

Jag brukar tänka såhär:
Jag har fel på min motorcykel, alltså lagar jag felet innan jag använder den.
Basta.

Jag brukar tänka såhär:
Jag har fel på min motorcykel, alltså lagar jag felet innan jag använder den.
Basta.
Ok, tack för din respons.

Jag är bekant med att det är ytterst olämpligt och absolut inte att rekommendera att köra med läckande packboxar, anledningen till att jag lyfter frågan är att jag vid en sökning hittar massor med trådar där det sprutas mirakelspray, skrapas med bladmått, putsas med autosol, förkortas fjädrar, samt åks in till besiktningen med en trasa i högsta hugg.

Denna "info" får mig att fundera över om det är någon som har kunskap eller erfarenhet om huruvida ett begynnande gaffelfuktande mycket väl från en sekund till en annan kan utvecklas till ett ymnigt rinnande gaffeloljeflöde - ELLER om det vid normal halvsoft körning oftast funkar t.ex. som med ett däck med på tok för lite mönster: Inte optimala förhållanden eller väghållning, men det tar ett tag innan det blir blankt, och ytterligare några mil innan corden tittar fram.

(Och beklagar om den här har hamnat i fel forum...)

Efter dagens inspektion kan konstateras att det nu nog fuktar lite mer än bara lite... Så om någon annan noob har liknande funderingar - låt hojen stå, även om det svider i det inre moppefuckot... :gnissla

Precis som alltid när man kör MC så måste man vara lite lyhörd med vad som händer. Åker man på smutsig väg blir det ofta skit på bromsskivorna också och bromsarna tar sämre. Risken att det kommer olja på skivorna finns naturligtvis, men det gör det alltid.
Nu är du i alla fall medveten om att det finns läckande olja i närheten, hur du gör tycker jag att du ska bestämma själv.
Som sagt, risken finns ju där även om P-boxen är hel!

Ett Cross trix att förlänga serviceintervallet är att försiktigt stoppa ner ett bladmått i packboxen och köra runt ett varv. Spruta gärna lite 5-56 /WD40 samtidigt som sköljer bort smuts. Har man tur blir det tätt och du kan köra ett helt år till.

Mats

Om moppefuckot i dig verkligen tar överhanden och vill köra (varför skulle han inte göra de?:va) så finns det en snabblösning för att iaf slippa oljestänk:

* Ta en tygbit/strumpa/trasa eller liknande beroende på vad som finns hemma, nåt som har en absorberande förmåga måste det dock vara.
* Ta fram buntband, minst två st/gaffelben behövs.
* Trä tygbiten/trasan/strumpan runt gaffelbenet och över den läckande packboxen.
* Använd buntbanden för att spänna fast tyget runt benet och den läckande packboxen.

Det kan se illa ut, dock hindrar det olja att landa på bromsskivorna iaf.

Fungerar det för proffesionella stuntare så borde det fungera även för din del som en nödlösning tills att packboxarna är utbytta :)

Edit: förklaring ca 3min in i filmen.. http://www.youtube.com/watch?v=noQPG1BxDLs&feature=player_embedded#at=187

Bifogat

• dfhgdf.JPG
    dfhgdf.JPG
    37.4 KB · Visningar: 64
Last edited:
Om moppefuckot i dig verkligen tar överhanden och vill köra (varför skulle han inte göra de?:va) så finns det en snabblösning för att iaf slippa oljestänk:

* Ta en tygbit/strumpa/trasa eller liknande beroende på vad som finns hemma, nåt som har en absorberande förmåga måste det dock vara.
* Ta fram buntband, minst två st/gaffelben behövs.
* Trä tygbiten/trasan/strumpan runt gaffelbenet och över den läckande packboxen.
* Använd buntbanden för att spänna fast tyget runt benet och den läckande packboxen.

Det kan se illa ut, dock hindrar det olja att landa på bromsskivorna iaf.

Fungerar det för proffesionella stuntare så borde det fungera även för din del som en nödlösning tills att packboxarna är utbytta :)

Edit: förklaring ca 3min in i filmen.. http://www.youtube.com/watch?v=noQPG1BxDLs&feature=player_embedded#at=187

Stort tack alla, (särskilt rörd över Larses omtanke om det inre moppefuckot! :tummenupp) hittade dock en verkstad som kunde ta in hojen i förmiddags. Blev en lite mer :yoparty variant än den du beskriver på vägen dit: Torkpapper från macken + gaffa...! :pappslöjd

(fan, skulle såklart ha plåtat kommer jag på nu...)

Sem ska jag bara kolla hur kylaren mår, den jäveln började OCKSÅ läcka!!! :huvet (men det tar vi i en annan tråd, antagligen bara en slang som blivit lite trött ser det ut som...)

Ett Cross trix att förlänga serviceintervallet är att försiktigt stoppa ner ett bladmått i packboxen och köra runt ett varv. Spruta gärna lite 5-56 /WD40 samtidigt som sköljer bort smuts. Har man tur blir det tätt och du kan köra ett helt år till.

Mats

Bladmåttstrixet, är det så att det funkar om läckaget kommer sig av skit, (som pillas bort med bladmåttet) men funkar inte om packboxen helt enkelt har blivit "för gammal"?
Eller blir den (i bästa fall) lite lätt uppslipad i kontaktytan och tätar ånyo, dvs det kan ev hjälpa på rena ålderssymptom/"normalslitage"?

Last edited:
Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...