Dags att byta den gamla luften i däcken.

det är viktigt att köpa en vacumpump och se till att all gammal luft eller andra inerta gaser verkligen är borta från slangen, Alla vet ju att man inte skall blanda en skvätt gammal olja i den nya det samma gäller ju naturligtvis även luft/gaser i däcken.

livslängden sjunker ju dramatiskt av att det är 10-15% gammal förbrukad luft kvar i däcken vid byte av luft, skälv använder jag min vacumpump till kolfiberlaminatet att suga däcken tomma.

mvh
 
Om plånboken är tunn går det bra att samla upp resterna från bromsluftningen och injicera i däcken istället. Se upp bara så du inte får luften på fälgen, då kan färgen släppa. :mattias
 
det är viktigt att köpa en vacumpump och se till att all gammal luft eller andra inerta gaser verkligen är borta från slangen, Alla vet ju att man inte skall blanda en skvätt gammal olja i den nya det samma gäller ju naturligtvis även luft/gaser i däcken.
livslängden sjunker ju dramatiskt av att det är 10-15% gammal förbrukad luft kvar i däcken vid byte av luft, skälv använder jag min vacumpump till kolfiberlaminatet att suga däcken tomma.
mvh

Själv har jag drivit denna idé till det yttersta. Vid punktering för länge sedan bar jag upp cykeln i badrummet och fyllde bakdäcket med vatten från duschslangen. Höll trycket utan problem till skolan och på eftermiddagen hade vattnet frusit till is, vinter.
Alltså vattenpump används för att fylla slangen med vatten.
Helt logiskt använder jag en vakuumpump för att fylla slangen med vakuum.
För att minska den rörliga vikten så mycket som möjligt.
Bara att ansluta slangen till den ände av vakuumpumpen där vakuumet kommer ut ur vakuumpumpen ! :tummenupp
 
Nu är det den där tiden på året igen, har sparat sommarluft från förra året som ska i däcken!
 
Någon som vet om man fortfarande kan få tag på Jet stream luft?
Vill inte ha subtropiska strömmens luft utan endast polarjetströmssluft!

Tack på förhand
 
Nu är det den där tiden på året igen, har sparat sommarluft från förra året som ska i däcken!

Se bara till att den inte passerat "bäst före" datumet och tänk på hur du har förvarat den. Själv vet jag inte om svalt och kallt är bäst eller hur det ligger till....
 
har fortfarande inte förstått varför byta till sommarluft...
jag kör med vinterluft, för som alla vet så innehåller kall luft mer syre. och mer syre= mer effekt= jävlar vad det går..

ett litet problem bara är att vinterluften är mer känslig för atmosfärstrycks förändringar. så efter en lång backe så kan hjulen kännas lite tungrullade under ett par sekunder tills dom hunnit acklimatisera sig i det nya atmosfärstrycket och då går det utav bara fan sen igen..
 
jag har sparat mina fjärtar i en glas burk under vintern ska få dom i däcken nu i vår
har hört att fjärtgas ska ge några extra hästar på bak slangen ? nån som provat innan :hej
 
Tappade luften igår :huvet Någon som vet vart man kan få tag på ny?

Biltema har luft, men jag vet många som har fått pollen med i burken. Men kör den igenom ett milittafilter först så brukar det inte bli några problem. Men köp gärna luft med hög LF (lutningsfaktor).
 
:huvet Gjorde bort mej rejält idag. Blev sugen på att ta en sväng med hojen, men har lite ont om pengar så här innan lön.så jag kunde inte köpa fräsch luft.

Ringde polarn som kör enduro och frågade om jag fick låna luft av honom, då jag visste att han inte skulle köra. Han sa ok, så det var var bara att byta luften och sen dra iväg.
I början så gick hojen som vanligt men när däcken började bli varma, och även luften, så började hojen dra sig mer och mer mot vägrenen, och rätt som det var så körde man i diket. Fan! jag hade 5 mil hem, och dikeskörning är varken bekvämt eller roligt när man kör touringhoj.
Kommer fan aldrig mer använda enduroluft.
 
Perfekt läsning efter en hård dags slit! Jobbar till sjöss så ska samla på mig massa fin medvindsluft i petflaskor att fylla på med när jag kommer hem!
 
Det viktigaste är att ha så dyr luft som möjligt. Då får man bäst flöde i den.
Speciellt om man har en KTM. :tungan
 
Jag luftade elementen idag och sparade givetvis denna i en behållare med keramisk beläggning (vad annars lixom). Ska bli kul att filtrera denna och testa att hälla i den i däcken på långfredagen, precis som traditionen säger.
 
:huvet Gjorde bort mej rejält idag. Blev sugen på att ta en sväng med hojen, men har lite ont om pengar så här innan lön.så jag kunde inte köpa fräsch luft.

Ringde polarn som kör enduro och frågade om jag fick låna luft av honom, då jag visste att han inte skulle köra. Han sa ok, så det var var bara att byta luften och sen dra iväg.
I början så gick hojen som vanligt men när däcken började bli varma, och även luften, så började hojen dra sig mer och mer mot vägrenen, och rätt som det var så körde man i diket. Fan! jag hade 5 mil hem, och dikeskörning är varken bekvämt eller roligt när man kör touringhoj.
Kommer fan aldrig mer använda enduroluft.

Du verkar ju smart :dummer enduroluft=enduro, touringluft=touring..
 
Back
Top