Dags att byta den gamla luften i däcken.

Ja man kan skämta om det där med att byta luft i däcken. Men på en sporthoj är det en mycket viktig
åtgärd som man bör utföra på våren när man plockar ut hojen. Hojen har stått 6 månader kanske i ett kallgarage och kondensbildats i däcket vilket har omvandlats till vatten vilket skapar obalans i hjulet!

Denna vetenskapliga revolution innebär inte bara problem.
Eftersom kondensvattnet bildas ur tomma intet, så innebär det per automatik att det även bildas antivatten.
Om man lyckas avlägsna vattnet, men behålla antivattnet så kommer kondens att motverkas i framtiden.
 
Jo, men hur får man ut den sista gammel-luften ur döcket när det är samma tryck i däcket som utanför? Trycker man ihop däcket. eller? :confused:

Jag har aldrig förstått detta så det är därför jag aldrig vågat köra fort.

Nej nej, jag brukar vika ihop pungen sen lägga mig raklång på däcket och be antingen en på statiol eller nån polare att rulla mig fram å tillbaka medans jag sjunger NU SKA HELA HAVET GUNGA, sen efter får han snabbt fylla på me ny luft, statiol luft är väll sådär men de får duga.

Ps. De är ofta "han" som ställer upp, honorna vägrar
 
Last edited:
Jag får väl (som vanligt) skylla på att jag är rätt ny här, men...... Luft??? Vad ska man ha det till?
 
Alltså, funkar det att lufta däcken med en sån där manick som man luftar elementen med? Ska man hålla ett glas vid ventilen för att fånga upp vattnet?
 
Alltså, funkar det att lufta däcken med en sån där manick som man luftar elementen med? Ska man hålla ett glas vid ventilen för att fånga upp vattnet?

Principen är snarlik men jag brukar använda en ventilhatt av metall som där är spår i att vrida käglan med. Det känns mer exakt när man kan justera kägelspänningen efteråt.
Det är viktigt att efterspänna efter ett par mil, precis som alla andra skruvar och muttrar.

Och på samma sätt som du gör med elementet så börjar du med att känna på däcket för att se att du har samma temperatur överallt och inte har några kalla områden då det tyder på vattenfickor i luften. Däcken har en annan egenskap som elementen ( de flesta) saknar och det är att de är elastiska och när du känner efter tempen ska du även kolla att däcket är jämnhårt så luften är jämnt fördelad i hela däcket. Är den inte det då blir det vibrationer och ojämnt grepp och det är väldigt obehagligt för att inte säga farligt vid kurvtagning..
 
Jag får väl (som vanligt) skylla på att jag är rätt ny här, men...... Luft??? Vad ska man ha det till?

Nä luft är inget bra, bättre att använda sig av något som gör hojen lättare annars blir man aldrig snabb. hört att rymd luft ska vara bra men har svårt att få tag i det.

Använt luft i massa år, använder vakuum sug till att suga ut luften & tappar upp det på flaskor & skriver årgång innan jag kör in nytt till avstämd fyllning, ofta till bräden, sen snabbt på med korken som kan vara knepig att trycka i, sen får korken svälla lite så sitter den kvar hela året.
 
Har ni en nyare hoj med mycket elektronik bör ni använda digital luft, t.ex. MacBook Air.
 
Jag kör med fyra ventiler som är monterade i lägena 12, 15, 18 och 21. Man slipper det tråkiga rullmomentet när luften ska bytas och den gamla luften dräneras enkelt i samma moment som ny fylls på. Men en sådan set-up slipper man också helt att använda balansvikter, bara att justera tryckfördelning m.h.a ventilerna.
 
Jag provade cykelpumpluft på min Pirelli SC1 men va fan munstycket på pump sprack så det fick bli det vanliga slökompressorluft från min Jula kompressor. :(
 
Nä nu blir jag förbannad! :mad: Tror ni inte det är ngn j**** som har varit och stulit min luft?!

Kul och komma ut på morgonen och framdäcket är tomt! :huvet Leveranstiden den här tiden på året lär ju vara enorm! Kan man "slanga" lite från bilen LR blir rullomkretsen totalt fel om man fyller på med billuft? Bilen är en V70 2010 BTW..

Tacksam för tips hur jag löser detta!
 
Kan man "slanga" lite från bilen LR blir rullomkretsen totalt fel om man fyller på med billuft? Bilen är en V70 2010 BTW..

Tacksam för tips hur jag löser detta!

Nej nej nej akta dej. Det luften har ju ett helt annat tryck än vad du ska ha. Enklast är nog om du hör med din lokala mc-handlare om dom har någon mc-luft på burk i lager. Du kan också testa att torrköra luft i en riskokare på spisen hemma tills du har rätt tryck sen häller du bara den nya luften direkt i däcket.
 
Själv brukar jag värma luften till ca 80grader innan jag applicerar den i däcket. Detta gör att jag inte behöver fylla på lika mycket luft för att nå rätt tryck. Dels är detta viktbesparande men framförallt så når förvärmd luft högre temperatur snabbare om man nu skulle låta den kallna mellan körningarna..
 
Man ska alltså ha luft i däcken... Detta förklarar ett par fel o funderingar:tummenupp
 
Själv brukar jag värma luften till ca 80grader innan jag applicerar den i däcket. Detta gör att jag inte behöver fylla på lika mycket luft för att nå rätt tryck. Dels är detta viktbesparande men framförallt så når förvärmd luft högre temperatur snabbare om man nu skulle låta den kallna mellan körningarna..

Jag jobbade på en gummiverkstad i några år och lärde mig ett par knep. Om man värmer luften riktigt mycket och sedan kyler den snabbt så härdas den och när man sedan kör på den härdade luften så håller däcket formen även under riktigt hård belastning. Ett varningens ord bara, härdar man luften flera gånger så kan den bli spröd och lättare spricka.
 
Ett stallknep jag fångade upp i pulkabacken i förrgår är att bara använda medvindsluft. Om du har möjlighet så gå ut med en hink och fånga upp lite styv kuling. Viktigt är att du står med vinden i ryggen.

Motvindsluft är icke önskvärd, och det är dessutom mycket svårt att få den att ligga kvar i hinken.

Minst tre av varandra beroende källor berättar att topphastighetsskillnaden klart kan likställas med trimning av passagerarfotpinnarna.
 
SISTA CHANSEN!
Då har vi kommit till fjärde söndagen i maj månad.
Sista dagen, enligt EU:s nya däckluftsdirektiv, att byta luften i däcken. Om du inte bytt luft till ny och fräsch ännu så har du till midnatt på dig. För er som har svårt att byta själv, eller inte hunnit, vet jag att flera däckfirmor har extra nattöppet idag med bra pris på 2013-luft och på själva jobbet.
Om du inte bytt, utan tänker vänta till senare, riskerar du dryga böter, indraget körkort och förverkad hoj om det vill sig illa. Polisen har nämligen köp in avancerad utrustning för att kunna avgöra vid vilken tidpunkt luften fyllts i däcket och kommer utföra flera kontroller under veckan. SMC har också gått ut med ett pressmeddelande som bekräftar detta - olagligt bytt luft, eller underlåtenhet att byta luft, i däcken kommer klassas som extremt beteende med återkallande av körkort och en beslagtagen hoj som följd.

Till alla er som redan bytt till -13 innan bytesfönstret stängs vill jag bara tacka för att ni gör MC-Sverige till en bättre plats att vistas i.

PoK

KK
 
Last edited:
Ett tips jag gav Uppfinnarjocke och hans CBR 100RR i Ankeborg är att varje säsong vid denna tid cirkus, så brukar jag tömma bak och fram på förbrukad "medvindsluft", då den påverkas av solljus, UV och gammastrålning från jordens inre och förvandlas under höga hastigheter till skör, fragil och trögt flytande "motvindsluft", så fyller jag på superlite luft (0,00001 bar) en gång om dagen. på såsätt får jag "ny medvindsluft" och således kan polisens "luftmätarapparatur" inte visa några negativa utslag om gammal luft! :fakta
 
Back
Top