Dags att byta den gamla luften i däcken.

Jag fyller däck med luft ur dyktuber. Dykluft har väldigt låg fukthalt.

Låg fukthalt -> Mindre energi att värma upp däcken -> Lägre rullmotstånd :D

Det gäller att tänka på allt.:tummenupp Utom att banta 10 kg själv förstås :tummenner
 
Självklart med Nitrogen i däcken. Släkt med Nitrometan (eller hur?) :va).
Men Nitrogen är det ingen som anar att jag kör med ! :D
Tänk också på att Bikers som använder hojen ofta, byter inte bara luft, de byter också däck varje år
 
Last edited:
Tillverkade ett kanelfilter som jag monterade innan luftmunstycket, avger exakt två *unns per liter luft. Både luktar gott och super bett i däcket.

Unns: Man tar en mygg fi**a och pressar samman denna, vätskan som blir kvar är 1 st unns....
 
Riktiga proffs kör ny luft i micron på full effekt ett par minuter. Det värmer upp däcket jämnare inifrån. Den gamla begagnade luften är helt ofarlig och kan läggas i frysen.
 
Om man nu behöver nya däck och tycker att luften man har i de gamla däcken är så bra att man vill behålla den och använda den i de nya däcken, hur gör man då?
 
Ska man inte ha vinterluft i hjulen . Då den har en lägre grundtemperatur och därför tåler högre belastning?

Ju kallare luft man fyller på med desto hårdare kan man gazza..
 
Stod väl inte "flytande" kväve? Kväve i gasform behöver inte vara speciellt kallt!

Bara en liten varning till de som eventuellt funderar på det där med flytande luft.
Det ger inte en mjukare känsla. Vikten och därmed gyroverkan ökar dramatiskt.
Och tryckstegringen blir katastrofal när temperaturen ökar i däcken.

Jag själv brukar fylla på med blended luft. 20,8% syre funkar bäst för mina behov. Jag skulle inte rekommendera en högre syrehalt. Möjligen finns vissa fördelar att vinna vid en något lägre syrehalt, men för mitt behov tar jag hellre en beprövad blandning än att riskera att få fel om jag blandar mer experimentellt..
 
Jag åkte turbohoj förut och jag har länge varit inne på att koppla ihop insuget med däcken för att på det sättet justera så att det är samma tryck i däcken som i insugningsröret. Någon som är bättre än mig på att bygga kan få komma och hjälpa, jag bistår med öl, bullar och begagnad luft (utandningsluft).
 
Om man nu behöver nya däck och tycker att luften man har i de gamla däcken är så bra att man vill behålla den och använda den i de nya däcken, hur gör man då?

Man håller en dammsugare till luftventilen och har den på full effekt. Här cirkulerar det rykten att Elektrolux dammsugare är klart effektivast när det gäller uppsamlingen av luften, speciellt när man använder Sport-läget. När däcket är helt platt vet man att man fått ut all luft, det knepiga är att lite av den gamla luften samlas i själva insuget till dammsugaren, detta bildar då en okänd blandning av den äldre luften samt den nyare luften som man då inte bör använda så här får man då räkna det som en äldre luftförlust med formeln x = (L)uft genom (S)lang minus faktor Y gånger Pi

X = L / S - Y x π där Y står för förlustbringande insamlingen.

För att sedan använda den gamla luften i det nya däcket är det bara vrida om till utblåst på dammsugaren när ventilen är intryckt på den nya däcket så väntar man tills man märker att dammsugaren börjar hosta då den börjar få slut på luft, vänta tills det låter som den kvävs, då vet man att man fått ut det mesta av luften. Dock sker det ju också en luftförlust här på samma sätt som när man väl samlat upp luften.

Här kan man använda samma formel, dock är det noga att poängtera att Y då istället är den förlustbringande utsamlingen.
 
Nybytt, känns bra nu.


Klant, du kan inte byta på vintern och ha vinterluft i däcken, du får de aldrig tillräckligt varma sen på sommaren så att gummit greppar ordentligt. Många som har gjort det misstaget och sen glider/kasar av i kurvan pga obefintligt grepp, vissa skyller detta fenomen på lösgrus bara för att inte verka dumma i huvet. :dummer
:D:hej
 
Klant, du kan inte byta på vintern och ha vinterluft i däcken, du får de aldrig tillräckligt varma sen på sommaren så att gummit greppar ordentligt. Många som har gjort det misstaget och sen glider/kasar av i kurvan pga obefintligt grepp, vissa skyller detta fenomen på lösgrus bara för att inte verka dumma i huvet. :dummer
:D:hej

Men det beror ju på vilket däck han har.
Är det ett av de dära däcken som lätt överhettas kan det ju vara en ide med kall vinterluft :fakta
 
Jag håller också på att planera luftbyte nu till våren. Har gjort det sen 2006. Har alltid vart snabbast sen dess.
 
Ursäkta om jag verkar :dummer nu men hur ska jag göra för att få ut all gammal luft ur däcken?
 
Jag tänkte göra en beställning på luft som kommer direkt från himalayas höjder, den fraktas med åsna för att sedan åka bananbåt till Sverige, jag tänkte att om vi går ihop ett gäng så kan vi splitta frakten? Visst, lite omständigt, men fan då har man bra luft i däcken sen för årets säsong.

Ps. Vi bör beställa rätt snart, leveranstiden är 6-8 veckor. Bara PMa vid intresse.
 
Jag tänkte göra en beställning på luft som kommer direkt från himalayas höjder, den fraktas med åsna för att sedan åka bananbåt till Sverige, jag tänkte att om vi går ihop ett gäng så kan vi splitta frakten? Visst, lite omständigt, men fan då har man bra luft i däcken sen för årets säsong.

Ps. Vi bör beställa rätt snart, leveranstiden är 6-8 veckor. Bara PMa vid intresse.

Tur jag hann varna i tid!

Himalayas luft är inte alls särskillt ren! Luftföroreningar från hela sydostasien dras dit och orsakar glaciärernas avsmältning. Bergskedjan täcks faktiskt av smog i allt högre utsträckning.

india_amo_2006036.jpg

Det får väl dock anses vara solidariskt miljötänk att transportera lite av den där förorenade luften till andra delar av jorden! :tummenupp
 
Last edited:
Ursäkta om jag verkar :dummer nu men hur ska jag göra för att få ut all gammal luft ur däcken?

På samma sätt som när du luftar bromsarna, såklart!

Du kopplar på nippeln och sen pumpar tills den smutsiga luften kommer ut ur den andra slangen.
 
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top