Dags att byta den gamla luften i däcken.

Eftersom jag har däcktryckskontroll på min hoj måste jag ha helt avjordad luft. Modellen kräver destilerad luft med absolut ingen konduktivitet över huvudtaget. Kommer detta att förkorta livet på mina däck då denna luften inte alls är så fet som normalluft och iom det riskerar torrsprickor i däcken?

Tacksam för svar.

Glöm inte att urföra detta vid högtryck (>1 013,2hPa) för bästa resultat. Fel utförd kan det påverka din rätt att reklamera däcken om de skulle slitas för snabbt.
 
Glöm inte att appliceringen av luft i däcket också är avgörande.
Själv så kör jag enbart med kompressormatad luft.

Tidigare körde jag med handpumpad luft, men tycker inte att det är värt besväret + att det gör mycket fortare med kompressormatad luft.
 
tycker jag att du ska sen om du kletar lite vaselin på kåporna så paserar luften mycket smidigare och du har åter igen lätt fått 5hk extra

Jag har helt raderat luftfriktions koefficient genom att montera oljekylarens fläkt bakåfram. Effekten blir att luft framifrån mot motorcykel och fläktens drag i motorcykelns färdriktning skapar ett vakum 50cm framför motorcykeln. Fattar inte att ingen testat tidigare. :huvet Har lätt fått 100 hästar till (i fart)

Däckluft och skit tar verkstan hand om, det verkar för svårt.
 
Last edited:
Jag har helt raderat luftfriktions koefficient genom att montera oljekylarens fläkt bakåfram. Effekten blir att luft framifrån mot motorcykel och fläktens drag i motorcykelns färdriktning skapar ett vakum 50cm framför motorcykeln. Fattar inte att ingen testat tidigare. :huvet Har lätt fått 100 hästar till (i fart)

Däckluft och skit tar verkstan hand om, det verkar för svårt.

Så du far fram som ett svart hål nästan?
 
Jag kör uteslutande med radioaktiv luft som jag fyller på i reaktorinneslutningen på OKG. Detta medför den trevliga fördelen att jag har en grundtemp på 40-45°C i däcken redan innan jag börjar köra.
 
En god vän till mig som jobbar på Lufthansa, brukar sticka till mig lite av deras bästa sort. Förvaras i mycket hemliga luftrum i Tyskland( samma rum som Verner von Braun jobbade i).
 
Räcker det inte bara med en vanlig nypa luft? Kanske två då till varje däck. Gammal luft är det ju bara spara i en kasse och lägga upp på blocket för runda 300 spänn.
 
En god vän till mig som jobbar på Lufthansa, brukar sticka till mig lite av deras bästa sort. Förvaras i mycket hemliga luftrum i Tyskland( samma rum som Verner von Braun jobbade i).

Hur förvaras luften i dom där luftrummen? Ligger den sorterad i olika luftgropar?
 
Vem är det som är tillverkare av Biltemas racingluft egentligen?
Jag har hört att den har samma specar som CRCs SportLuft CTX, kan det vara så att Biltema köper direkt andrahandssorterad luft från CRC eller återvunnen sketluft?
 
Jag har själv utvecklat ett system att lagra butangas. Fyller den sedan med morfars gamla kompressor som står ute i det rangliga skulet. Fyller sedan succesivt upp båda däckan. Detta sättet bör endast användas av röda motorcyklar!
 
Klimathotet och föroreningar, lev längre!

Ett tips till alla!
Vår planet blir ju mer och mer förorenad, och vi andas in mer föroreningar idag än vad vi gjorde för ett år sedan.

Gör därför som så att när ni skall byta luft i däcken så tar ni tillvara den gamla luften som är mindre förorenad och fyller den i en ballong.

Då kan ni sedan använda den att andas med efter att ni tagit en cigarett eller besökt Stockholm.

En forskare på KTH har beräknat med en ökad livslängd på ca:5 år för varje ballong man andas. Glöm bara inte att själva ballongen inte skall inhaleras!
 
Ett tips till alla!
Vår planet blir ju mer och mer förorenad, och vi andas in mer föroreningar idag än vad vi gjorde för ett år sedan.

Gör därför som så att när ni skall byta luft i däcken så tar ni tillvara den gamla luften som är mindre förorenad och fyller den i en ballong.

Då kan ni sedan använda den att andas med efter att ni tagit en cigarett eller besökt Stockholm.

En forskare på KTH har beräknat med en ökad livslängd på ca:5 år för varje ballong man andas. Glöm bara inte att själva ballongen inte skall inhaleras!

:rofl:fyllisar:klappar
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top