Dags att byta den gamla luften i däcken.

Du har en viss poäng där faktiskt, har hört att stadsluft tar död på all mossa och ohyra som annars fäster sig inuti däcket och förökar sig fruktansvärt. Gjorde misstaget att fylla på med barrskogsluft i våras, när jag bytte däcket för ett tag sedan var det fullt med mossa och särskilt då aspfjädermossa som annars är mycket ovanlig. Till min stora förvåning fanns jag också ett levande exmplar av Ips typographus eller sk. granbarkborre.

Så stadsluft eller såklar renad luft från Shell Super Ultra Power Racing Air Technology funkar alldeles utmärkt!

Kom just på en viktig sak, behöver räkna ut hur många gånger jag behöver byta ny luft i kompressorn för att helt ha bytt ut all luft (alltså en spädningsfråga) i behållaren på 15liter. Lite av den gamla luften (procentuellt?) kommer ju att vara kvar när den nya fylls på, men hur mycket? Ponera att i det första bytet är ....:glömdet:ätapiller
 
Kom just på en viktig sak, behöver räkna ut hur många gånger jag behöver byta ny luft i kompressorn för att helt ha bytt ut all luft (alltså en spädningsfråga) i behållaren på 15liter. Lite av den gamla luften (procentuellt?) kommer ju att vara kvar när den nya fylls på, men hur mycket? Ponera att i det första bytet är ....:glömdet:ätapiller

God observation!

Men ponera att "all luft alltid funnits" (dvs iaf inom överskådlig tid)

Det betyder ju... att "all lufr är densamma"

Och iom det; hur du än byter..kommer ingen NY luft att ersätta den gamla!

:fakta
 
Hehe så skönt att denna tråden återkommer även denna vinter :D
Det är verkligen trist när man inte kan köra hoj...
 
God observation!

Men ponera att "all luft alltid funnits" (dvs iaf inom överskådlig tid)

Det betyder ju... att "all lufr är densamma"

Och iom det; hur du än byter..kommer ingen NY luft att ersätta den gamla!

:fakta

Njae! Menade kanske att jag vill byta från skogsluft till den rena tip-topluften från shell.:va
 
Njae! Menade kanske att jag vill byta från skogsluft till den rena tip-topluften från shell.:va

Jodå, men du vet.... allmänna gaslagen å sån fysikalisk mumbo jumbo... ;)
(naturlagar å sånt de hittat på bara för att vi skulle ha nåt att göra i skolan...)

EN gång räknade vi på det där, och i varje andetag du tar, så drar du i dig några molekyler som även Gustav Vasa har andats! :fakta

Skrämmande...med tanke på vad du isf andas in just nu, av det jag fisit genom åren... (å det är inte lite kan jag berätta!) :skrämd
 
Jag kollade fryspunkten på gamla luft i går innan jag åkte till Villys och köpte 12 kilo socker och 4 kilo jäst,,, och OJOJOJ,,,,,,, det var bara och byta till ny varm luft och det fanns att köpa på macken som tur var. :)
 
Jag kollade fryspunkten på gamla luft i går innan jag åkte till Villys och köpte 12 kilo socker och 4 kilo jäst,,, och OJOJOJ,,,,,,, det var bara och byta till ny varm luft och det fanns att köpa på macken som tur var. :)


vad har du för märke på din "apparat" ;)
 
Pumpade in uppsidedown luft . köpte en beskriving på internet hur man gör .
MR-VIAGRA har sedan övertatt min dator (vem fan e det ).
 
Hört ett rykte om att en del skåningar vägrar byte luft i däck till vintern, de tror visst att de bor på rivieran eller nått............ :)
 
Jag testa sån här tryckluft. Jävlar i h*lvett säger jag bara :skrämd
 
Jag beställde raceluft från USA och denna skickades med flygfrakt. Jag fyllde i denna men upptäckte att det ibland kändes som gropar i vägbanan, trots att det var jämn och fin väg. Efter reklamation har jag nu fått veta att problemet var att förpackningen inte var helt tät så att det har läckt in luftgropar i luften. I vissa fall kan även dessa små luftgropar samlas till en stor luftgrop och då ser det ut som att det är punktering. För att få bort ansamlingen av luftgropar och sprida ut dessa jämt runt hela däcken fick jag rådet att köra en mil i 173,7 km/tim på en tvättbrädegrusväg. Kan jag lita på att det funkar?
 
Jag säger bara HELIUM!!! cykeln fick lätt 20hk extra. Sen smörjde jag in däcken med olja o jag garanterar att axelerationen ökar något fruktansvärt.
 
Hört ett rykte om att en del skåningar vägrar byte luft i däck till vintern, de tror visst att de bor på rivieran eller nått............ :)

Vi byter luft på våren innan alla deutsche turisten kommer hit me sina dieselrykare, vår friska skåneluft räcker hela säsongen. Men d där me helium verkar intressant :tomten!
 
Eftersom jag har däcktryckskontroll på min hoj måste jag ha helt avjordad luft. Modellen kräver destilerad luft med absolut ingen konduktivitet över huvudtaget. Kommer detta att förkorta livet på mina däck då denna luften inte alls är så fet som normalluft och iom det riskerar torrsprickor i däcken?

Tacksam för svar.
 
torrsprickor

Om du är rädd för torrsprickor kan du göra som jag o smörja däcken med olja.. Jag själv föredrar herdelig sletolja. däcken håller sig fräschare och din hoj kommer garanterat axelerera mycket snabbare.
 
Glöm inte att nu till vintern kontrollera sykringarna i verktygslådan. Får inte vara slitna... Samt spänningen på kardanförknasarsnöret så den inte överstiger 3.6Kg.
En annan viktig sak är även kolvuppstudsarfjädern så den inte har förlorat sin spänst!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top