Det är något jag hade frågat Erland om. Går man Wild och crazy och lägger ner massor av tid och pengar i toppen så är det läge för omarbetat förbrönningsrum och större ventiler.
Då är kammen beställd
Nu är ju frågan om man ska köra original ventiler eller gå upp i storlek.
Nån som lite tips och råd, eller rent av erfarenhet av olika varianter.
Om du har råd så sätt i så stora de går utan att flytta styrningar. På KTM 690 toppar får man i 42mm in 34 ut på 105mm borr. 42/34 och 42/33mm är beprövade mått som ger bra balans och snurr mot 105mm borr jag tror inte man får i större än så.
20k gick min topp på totalt
Jag har kört Mikuni tm 40/HSR 42/45/48mm och de är mina favvo för de är lätta att skruva med och billiga munstycken samt att axpumpen är lättare att justera in samt att den har fler inställningsmöjligheter än fcr.
Men en bra inställd fcr funkar lika bra som en bra inställd HSR så de är ingen skillnad där. Jag har portat upp en fcr till 44 i venturin och närmare 45mm mot topp så den blir konisk. De ger samma flöde som en rak 45mm HSR så de är inte omöjligt at plåga upp fcr till de måtte en de krävs stor erfarenhet att att ta dem till de måttet för man ligger
på gränsen till genomslipning, den blir som äggskal i godset.
Ang ventiler så kontakta Shopperworks här i Sverige de tovässar KTM 690 motorer till 90 hk på endast 650cc till crosscart. De sopar i så stora ventiler de går plåga in. Sök dem på Facebock och kolla in deras arbeten på KTM motorerna!!
Jag har kört Mikuni tm 40/HSR 42/45/48mm och de är mina favvo för de är lätta att skruva med och billiga munstycken samt att axpumpen är lättare att justera in samt att den har fler inställningsmöjligheter än fcr.
Men en bra inställd fcr funkar lika bra som en bra inställd HSR så de är ingen skillnad där. Jag har portat upp en fcr till 44 i venturin och närmare 45mm mot topp så den blir konisk. De ger samma flöde som en rak 45mm HSR så de är inte omöjligt at plåga upp fcr till de måtte en de krävs stor erfarenhet att att ta dem till de måttet för man ligger på gränsen till genomslipning, den blir som äggskal i godset.
Ang ventiler så kontakta Shopperworks här i Sverige de tovässar KTM 690 motorer till 90 hk på endast 650cc till crosscart. De sopar i så stora ventiler de går plåga in. Sök dem på Facebock och kolla in deras arbeten på KTM motorerna!!
Ja de måste vara dem jag har inte sett deras hemsida för där händer/finns ju inget sök på facebock där visar de effekter och motorer/jobb samt svarar på frågor.
Någon som testat/hört om nya LC4n 2016 som det länkades till innan, hur väl har de lyckats med att få bort vibrationerna?
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat
Screenshot Biljettförsäl... |
|
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024
Nu är ägare av Husqvarna No... |
|
Peter kör nya Svartpilen 801
Bara några kilometer från a... |