Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Axxexs skrev:Är väl först å främst till för dom som besiktigar hojarna. Med maskinboken kan dom kontrollera ramnummer/motornummer så att dom vet att dom besiktigar rätt hoj som tillhör den förare som vill ha den besiktigad och inte någon annans förares hoj med andra kåpor på (typ).
elwe skrev:Aha ... så om man bygger ram och/eller motor själv så måste man ge den en identitet på något sätt då ...![]()
Rolle Rotax skrev:JUPP.
Så har det varit i alla fall sedan sjuttiotalets början. Gör du en egen ram så kan du döpa den till ditt egna valda chassinr. Likadant med motor.
sunkan skrev:Är inte MC ID huvudsakliga uppgift att kolla att man inte kör med en snodd hoj?? Alltså att ramnr inte stämmer överrens med motornr.
elwe skrev:6008pro hann före![]()
Nej, det var först när du skulle passera nationsgränser som det behövdes ram- och motornummer, iaf på 70-talet.
När, och att, kravet på motornummer införts för nationella tävlingar hade jag ingen aning om, därav min fråga ...
Folk var tydligen ärligare förr ...
Rolle Rotax skrev:Tänkte inte strikt nationellt för Sverige utan för Norden då flera åker över hela norden.
elwe skrev:Även Norden innebär att du passerar nationsgränser ...
Redan på 70-talet var du tvungen att ha en identitet på din hoj för att få ut ett carnet och utan carnet var det bökigt att passera mellan olika länder (även om det gick med lite handpåläggning)
I vissa länder, t ex Österrike, var man tvungen att deponera all skatt som hojen skulle ha betingat i det landet innan man kom in. När man körde ur landet och hade hojen med sig så fick man pengarna tillbaka. Vill minnas att det var så i Spanien också.
Gottis skrev:Fick mitt kort idag inte mycket att hänga i jul granen...
värst är ju att skiten kostar 210 spänn![]()
va jag kunde läsa så skulle det ju inte kosta något
Alicia skrev:Jodå, det var meningen att det skulle kosta.
Konstigt att det bara ska bli fler och fler utgifter för förarna.

Ja oftast. Annars kan du surfa ut på nätet och leta på just din typ av hoj och årsmodell.Bikerbitch skrev:Slaglängd? Cylinder Diameter? Chassi material? Förgasarstorlek? Typ nr?
Står allt detta i mekboken eller?![]()
Bikerbitch skrev:Vet någon hur man fäster den transponder som är kopplat till hojens batteri?
Slaglängd? Cylinder Diameter? Chassi material? Förgasarstorlek? Typ nr?
Står allt detta i mekboken eller?![]()
Gottis skrev:Fick mitt kort idag inte mycket att hänga i jul granen...
värst är ju att skiten kostar 210 spänn![]()
va jag kunde läsa så skulle det ju inte kosta något
Hojens ID kort som vi pratar om kostar 210:- Det kommer en faktura med kortet.sunkan skrev:Vänta vad e det som kostar 210 spänn?
Föra året skicka jag bar ain pappret med infon och körde..
MostWanted skrev:Nån som vet r6ans slaglängd (43nånting?) och storlek på keihin förgasarn som sitter orginal? å cylinderns diameter. R6 99
Tackar!wima skrev:Cyl.diameter : 65,5 mm
Slaglängd : 44,5 mm
Förgasare: Keihin CVRD37
KennethN skrev:Hojens ID kort som vi pratar om kostar 210:- Det kommer en faktura med kortet.
|
|
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni
Retro möter racing – Ducati... |
|
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026
Voge DS 800 X Rally är en n... |
|
|
|
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik
Harley-Davidson fortsätter ... |
|
|
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?
KTM:s mellanklassraket får ... |
|
|
Nytt från Halvarssons: Mora V2
Halvarssons nya Mora V2 är ... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife