Dagens tips-tråden

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
20% rabatt på alla TV apparater om du är inloggad på NoN.
Använd koden TV20. Varar tom 2 april kl 23.69
:tummenupp
 
Om någon fortfarande inte hunnit investera i en robotdammsugare så är detta jävligt prisvärt!


(körs en kampanj nu så finns hos flera återförsäljare)
 
Dagens husmorstips: Spring inte omkring med saxar, knivar och antimateria.

Ett gram antimateria innehåller samma energi som en atombomb.
Det kan ruska om möblemanget i huset duktigt om man inte är stadig på handen.
 
Dagens husmorstips: Spring inte omkring med saxar, knivar och antimateria.

Ett gram antimateria innehåller samma energi som en atombomb.
Det kan ruska om möblemanget i huset duktigt om man inte är stadig på handen.
Funkar alltså att kolonisera både ryssland, ukraina och hela mellanöstern med, samtidigt? Ska kolla vad Biltema tar /kg.
 
Funkar alltså att kolonisera både ryssland, ukraina och hela mellanöstern med, samtidigt? Ska kolla vad Biltema tar /kg.
- Ja förutom sålänge du inte hanterar det hafsigt så ska det väl inte vara några problem.

Det faktum att det också är världens dyraste "ämne", påverkar väl knappast en välbärgad uncletom.
 
😁 välbärgad kanske är att ta i, jag har mina prioriteringar bara.

Läser lite om just antimateria, google, ganska tråkigt ämne. Inget man kan ta på direkt.

"Antimateria är vanlig materias spegelbild. För varje vanlig partikel finns en motsvarande antipartikel med samma massa men med motsatt elektrisk laddning. När materia och antimateria kolliderar förintas de fullständigt och omvandlas till ren energi."

Ok, typ som fett som blandas med Yes diskmedel, fast utan "energin" som biprodukt? Sen kan man ju undra vad "ren energi" är för något. Energi är ju för fasen bara energi, hur "ren" den sedan är beror väl på effektiviteten i utvinningen, typ verkningsgraden. Hör vi nånsin om "smutsig energi"? (annat än kol / olja, bränna sopor mm)

Förekomsten då:
  • Rymden: Antimateria bildas naturligt i små mängder när högenergetisk kosmisk strålning kolliderar med atomer i universum. Det kan även uppstå vid vissa typer av radioaktivt sönderfall.

Produktion och forskning
Eftersom antimateria är extremt instabil i närvaro av vanlig materia finns den inte naturligt i vårt närområde i några större mängder.

  • Forskare vid anläggningar som CERN (Europeiska organisationen för kärnforskning) skapar och studerar antipartiklar i partikelacceleratorer.
  • Genom experiment (som till exempel ALPHA-projektet vid CERN) har forskare lyckats isolera och studera antiväte för att se om antimateria beter sig likadant som vanlig materia, bland annat vad gäller gravitationen.
  • Eftersom produktionen är extremt komplicerad och energikrävande har man hittills bara lyckats framställa mycket små mängder (nanogram).

Nej, det duger inte. "Nanogram" låter som bluff och mygel för att få ut bidrag till leksakerna. Då gör dom bättre att investera i diverse konstprojekt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top