Dagens teoriprov... Ska det vara så här?

öööööh... vilket IQ test ?


Och nej, störst risk är inte att få olja på bromsarna. Det kan omöjligt droppa ner på skivan allra minst om man kör med den.
Varför ? Jo för att skivan sitter inte i linje med gaffelbenet så om det skulle droppa olja från gaffelbenet skulle det ändå inte komma i närheten av skivan. För att olja ska kunna komma på skivan måste man isåfalla luta hojen kraftigt och samtidigt stå stilla så kanske en droppe kommer på skivan om man har tur.

Tyngdlagen ni vet :tummenupp

Men det skulle inte förvåna mig om den idioten som sitter och knåpar ihop frågorna satt det som rätt svar däremot.

Glapp i framgaffeln och tomt på olja i dämparen kan leda till att den slår igenom och att man kan få Wobbel så vitt jag vet.
Nån som VET något annat ?

Nähä...där har du faktiskt fel, det där är sjukt vanligt ute i skogen på enduromopparna, och konstruktionen med gafflar/bromsarna på dem skiljer sig inte nämnvärt mot gatkusinerna.

Det är nästan det man märker en slut packbox på om det händer under körning, att en halvliter dämparolja formligen sprutat ut och absolut hittat hela vägen till skivan...med noll bromsverkan som följd.

Så även om det låter konstigt, så stämmer det faktiskt.

/J
 
Nähä...där har du faktiskt fel, det där är sjukt vanligt ute i skogen på enduromopparna, och konstruktionen med gafflar/bromsarna på dem skiljer sig inte nämnvärt mot gatkusinerna.

Det är nästan det man märker en slut packbox på om det händer under körning, att en halvliter dämparolja formligen sprutat ut och absolut hittat hela vägen till skivan...med noll bromsverkan som följd.

Så även om det låter konstigt, så stämmer det faktiskt.

/J

Kan bara instämma. Det som händer är att oljan rinner ner längst gaffelbenet och absorberas av bromsbeläggen. Inte att det droppar direkt på skivan alltså.
 
Men kunskap är ingen tung börda? Varför gnälla över att man måste ta in onödig information? Det är väl bara att läsa boken så minns man ju eländet sen? Det är ju inte så att ny information tränger bort gammal i hjärnan. Den har ju i princip obegränsad lagringskapacitet.
 
Tack för den infon iafalla nu vet jag vad som är störst risk när framgaffeln pajar ;)

Jo, jag håller med om att en del saker kanske är lite överdrivna, men tänk på att provet är designat för att passa alla, även med de som inte har spakat båge i 30 år.

När en packbox går behöver det inte hända (eller rättare sagt aldrig?) på båda sidorna...men det räcker med att en sida läcker och oljan letar sig ned till bromsen - och är den andra sidan frisk så har man ju halvdan dämpning i alla fall, en normal svensson kanske inte märker det ens (förräns bromsarna tar pissigt, eller vi har en pöl på garagegolvet).

Jag tror få ens har sådan koll att de byter gaffeloljan på rätt intervall...sådan olja åldras, fjädrar åldras och sammantaget kan det sluta med rätt pissig gaffel även där...

Men, visst fanns det frågor som var lite sådär...jag skrev för en vecka sedan och garvade lite åt "vad är korrekt kedjespel" - jadu...det beror på vad det är för båge (korrekt svar 25-35 mm, det borde vara "läs manualen").

/J
 
Men, visst fanns det frågor som var lite sådär...jag skrev för en vecka sedan och garvade lite åt "vad är korrekt kedjespel" - jadu...det beror på vad det är för båge (korrekt svar 25-35 mm, det borde vara "läs manualen").

/J

Fast det är förvånande vad många hojar just det stämmer in på...du vet, allmänbildning.

:skruvarmycket
 
Haha jao.

Jag säger såhär om kedjespel, spänn tills kedjan inte går att dra ut från bakdrevet, alltså kan man ta tag i kedjan och dra ut den 1 mm där bak så är den för slapp helt enkelt. Sen kollar man spelet på kedjan i andra hand och då kan man ju se om drivpaketet är slut eller inte beroende på hur spänd kedjan är ?
 
Haha jao.

Jag säger såhär om kedjespel, spänn tills kedjan inte går att dra ut från bakdrevet, alltså kan man ta tag i kedjan och dra ut den 1 mm där bak så är den för slapp helt enkelt. Sen kollar man spelet på kedjan i andra hand och då kan man ju se om drivpaketet är slut eller inte beroende på hur spänd kedjan är ?

Byter du lager på utgående axel en gång om året?

Justera till korrekt spel, allmän tumregel runt 25mm mitt på svingen. Sen kan du dra i kedjan kl3 på bakdrevet, på ett nytt drivpaket kan du inte dra kedjan ut från drevet alls.

Fast det kanske var det du menade?
 
Byter du lager på utgående axel en gång om året?

Justera till korrekt spel, allmän tumregel runt 25mm mitt på svingen. Sen kan du dra i kedjan kl3 på bakdrevet, på ett nytt drivpaket kan du inte dra kedjan ut från drevet alls.

Fast det kanske var det du menade?

Ja alltså det ska inte gå att dra ut kedjan kl3 på bakdrevet med normalt spel.

Måste man spänna så pass hårt för att kedjan inte ska gå att dra ut så man inte får nå spel på kedjan är drivpaketet slut.

PS, alltså jag har märkt att "spelet" på kedjan uppfattas olika av många.

Vissa tycker spelet 25mm är det man ska utan något som helst motstånd kunna röra kedjan och vissa tycker spelet 25mm är så att man ska kunna dra i kedjan lite.

Jag vet inte, kör på nåt mellanting vill inte ha för hårt spänd men vill inte heller tappa kedjan :D


Helvete.. måste åka till garaget och känna lite mer, sätta nån på hojen. Blev rädd nu, dock har jag inte kört 1 meter med hojen sen jag rengjorde kedjan.
Jag tyckte den var lite för slapp när jag tog bort den då gick det att dra ut den lite kl.3 på bakdrevet nämligen så jag spänade ytterst lite.
Jag tror inte paketet är slut, bara gått 800mil.
 
Last edited:
Fast det är förvånande vad många hojar just det stämmer in på...du vet, allmänbildning.

:skruvarmycket

Absolut, men det stämmer lite sådär på min KTM, men där är det enklare ändå att mäta, knuffa upp kedjan precis bakom svingskyddet (under svingen s.a.s), det skall vara 8-10 mm frigång mellan sving/kedja, enkelt, och foolproof. :)

Det har ju lite att göra med hur främre drevet sitter i förhållande till svingen helt sonika, det avgör hur mycket det sträcker och slackar när det fjädrar. Skogsmoppar med sina lätt extrema fjädringsvägar lider mer av det här än gatcyklarna. :)

/J
 
Last edited:
Nähä...där har du faktiskt fel, det där är sjukt vanligt ute i skogen på enduromopparna, och konstruktionen med gafflar/bromsarna på dem skiljer sig inte nämnvärt mot gatkusinerna.

Det är nästan det man märker en slut packbox på om det händer under körning, att en halvliter dämparolja formligen sprutat ut och absolut hittat hela vägen till skivan...med noll bromsverkan som följd.

Så även om det låter konstigt, så stämmer det faktiskt.

/J

Då en polare till mig var på väg till besiktningen märkte han att båda packningarna torkat ihop under vintern. Han torkade bort så gått han kunde och hoppades att det inte skulle märkas....
Besiktningsmannen: "Du...skivorna är helt oljiga..?"
Polare: "Öhh..joo(tänka, tänka..) jag smorde in dom ordentligt inför säsongen"

Nej, hojen gick inte igenom besiktningen.
 
Ja alltså det ska inte gå att dra ut kedjan kl3 på bakdrevet med normalt spel.

För att reda ut det här, så ska du inte kunna dra ut kedjan nämnvärt från drevet när kedja/drev är NYTT. Sen, vartefter kedja/drev slits kommer du kunna lyfta kedjan lite mer och mer från drevet. I Båda fallen med normalt kedjespel ca 25mm eller vad som anges i din instruktionsbok.

Spänn ALDRIG kedjan så hårt att du får bort spelet du har kl3 på bakdrevet när kedja/drev är slitet. Då kommer du knäcka lagret på utgående axel i lådan och kanske lager i drevhållare/hjullager bak.

Kedjespelet är ju till för att äta upp längdförändringar vid fjädringsrörelsen, och det är rätt stora krafter det rör sig om när kedjan är för kort.

Capish??

Sorry 4 OT.
 
Last edited:
Ja alltså det ska inte gå att dra ut kedjan kl3 på bakdrevet med normalt spel.

Måste man spänna så pass hårt för att kedjan inte ska gå att dra ut så man inte får nå spel på kedjan är drivpaketet slut.

PS, alltså jag har märkt att "spelet" på kedjan uppfattas olika av många.

Vissa tycker spelet 25mm är det man ska utan något som helst motstånd kunna röra kedjan och vissa tycker spelet 25mm är så att man ska kunna dra i kedjan lite.

Jag vet inte, kör på nåt mellanting vill inte ha för hårt spänd men vill inte heller tappa kedjan :D


Helvete.. måste åka till garaget och känna lite mer, sätta nån på hojen. Blev rädd nu, dock har jag inte kört 1 meter med hojen sen jag rengjorde kedjan.
Jag tyckte den var lite för slapp när jag tog bort den då gick det att dra ut den lite kl.3 på bakdrevet nämligen så jag spänade ytterst lite.
Jag tror inte paketet är slut, bara gått 800mil.


Jag misstänker att du blandar ihop lite olika saker...kedjeSPÄNNING och ett dåligt drivpaket är olika saker, lär nu vad andra skriver ist för att gissa omkring så hemskt. Din hoj löper allvarlig risk att skadas:rolleyes: :näsblod
 
Känner man sig inte bekväm med teorifrågorna tycker jag att det pekar ganska krasst på att man inte har studerat ordentligt.
Provet är dessutom idag utformat så det skall bli svårt för dem som som inte kikat så mycket till informationen bakom svaren på körskoleproven.
Hela idén med att ta körkortet är ju att skaffa sig kunskap, så varför inte anstränga dig lite så du faktiskt får ut något av dina surt förvärvade pengar ocj nedlagd tid?!

Studerar du inte seriöst kommer du antagligen inte klara provet, och bör i min mening inte heller göra det då provet tillåter tillräckligt många fel av provskrivaren som det är.
 
Känner man sig inte bekväm med teorifrågorna tycker jag att det pekar ganska krasst på att man inte har studerat ordentligt.
Provet är dessutom idag utformat så det skall bli svårt för dem som som inte kikat så mycket till informationen bakom svaren på körskoleproven.
Hela idén med att ta körkortet är ju att skaffa sig kunskap, så varför inte anstränga dig lite så du faktiskt får ut något av dina surt förvärvade pengar ocj nedlagd tid?!

Studerar du inte seriöst kommer du antagligen inte klara provet, och bör i min mening inte heller göra det då provet tillåter tillräckligt många fel av provskrivaren som det är.

Det känns mindre allvarligt om jag har fel på alla frågor om koldioxid och hur många rattfyllon jag statistiskt möter på en resa än om jag har ett enda fel på högerregeln.

Vad menar du att jag ska ha för nytta av kunskapen om koldioxid och rattfyllon efter att provet är skrivet?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top