Dagens samhälle Vs Darwin

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Läste på horan igen och fasnade för detta

Gravida och kraftigt överviktiga bland dem som får vaccin först
Priolistan för vilka grupper som först ska vaccineras mot svininfluensan är här.
Gravida, kraftigt överviktiga och leversjuka tillhör dem som får gå före i kön.
Klockan 13.30 meddelades vid en presskonferens att en prioriteringslista har upprättats.
Socialstyrelsen rekommenderar att två grupper ska vaccineras så fort som möjligt.
Grupp 1 innefattar personer med risk för ett allvarligt sjukdomsförlopp. Bland annat personer med kronisk lungsjukdom, extremt fetma, hjärt- och kärlsjukdomar, leversjukdomar samt gravida.
Grupp 2 inkluderar hälso- och sjukvårdspersonal.
Därefter ska resten av befolkningen vaccineras.
Ska vara gratis
Pensionerad sjukvårdspersonal, elever och andra kommer att kallas in vid behov för att utföra behandlingarna. Det rekommenderas att alla ska vaccineras med en dos i första hand. Den andra dosen erbjuds först när efterfrågan på den första avtagit.
Enligt tidigare uppgifter kommer vaccinet mot svininfluensan att vara gratis. De första grupperna väntas bli vaccinerade i början av oktober.

Och närmare bestämt för detta

Grupp 1 innefattar personer med risk för ett allvarligt sjukdomsförlopp. Bland annat personer med kronisk lungsjukdom, extremt fetma, hjärt- och kärlsjukdomar, leversjukdomar samt gravida.

Och det fick mig o tänka..enligt naturens lagar så dör den svaga och på så sätt förbättras genpolen så hela arten i sig blir starkare.

Men hos människan så låter man allt o alla överleva, då känns det mer som en tidsfråga innan vi har så pass många svaga gener som är receptanta för minsta lilla att när det väl kommer en allvarlig pandemi så utrotar den halva befolkningen för att vi blir så pass svaga. Vart vill jag komma med detta då?
Jo nu är det kanske inte den mest PK fråga som finns men är det rätt att låta den svaga(genen) överleva och föröka sig på det sätt som vi gör?

Du har missuppfattat vad Darwin sa... Han har aldrig sagt att den STARKE överlever utan den mest ANPASSNINGSBARA.

I ett modernt samhälle klarar sig en smart tjockis bra mycket bättre än en korkad SH-krigare oavsett hur svällande biceps han har...

....att det sedan finns en hel hög SH-krigare som gärna ser någon form av apokalyps som gör att de plötsligt blir mer framgångsrika, i sann MAD MAX anda, är en annan sak...

Last edited:
Vi resar ju ut oss själva på andra sätt så vi räknas inte in :p

Men i övrigt så det kan ju inte vara bra för mänskligheten att dalta med folk som man gör?

inte min kära far

tråkigt att höra.

men för att visa min poäng; med tanke på vad du skrivit och vad denna tråden handlar om och antagligen vad du själv tycker om det du skrivit, är det då ok att din mor fortfarande är i livet?

(och nej, tanken är inte att personligen vara taskig etc etc mot dig utan helt och hållet bara visa att din 'tanke' är ganska så vidrig och inte så genomtänkt heller). nothing personal, som det heter.

Jag vet inte om jag är överdrivet nördig nu men, förutom det problem som Korivs tar upp, så har du hur som helst fortfarande misstolkat darwinismen totalt.

Så en kortis: Alla som lever nu har bevisligen varit genetiskt framgångsrika, annars hade de inte levt idag. Alla bär alltså på "bra" gener men i olika kombinationer. Det är dock inte kombinationerna som förs vidare utan enskilda gener beroende på hur de anpassar sig till alla andra gener. Enkelt formulerat: Du kan inte påverka evolutionen med politiska beslut!:fakta

Kommentaren om "den svage dör" och gör rasen starkare är med andra ord bara nys och om du hör någon säga så så kan du börja med att konstatera att personen i fråga inte vet vad han pratar om...

Sedan är det aldrig bra att dalta med folk, ska det daltas så ska det daltas med mig!

Last edited:
Jag vet inte om jag är överdrivet nördig nu men, förutom det problem som Korivs tar upp, så har du hur som helst fortfarande misstolkat darwinismen totalt.

Så en kortis: Alla som lever nu har bevisligen varit genetiskt framgångsrika, annars hade de inte levt idag. Alla bär alltså på "bra" gener men i olika kombinationer. Det är dock inte kombinationerna som förs vidare utan enskilda gener beroende på hur de anpassar sig till alla andra gener. Enkelt formulerat: Du kan inte påverka evolutionen med politiska beslut!:fakta

Kommentaren om "den svage dör" och gör rasen starkare är med andra ord bara nys och om du hör någon säga så så kan du börja med att konstatera att personen i fråga inte vet vad han pratar om...

Sedan är det aldrig bra att dalta med folk, ska det daltas så ska det daltas med mig!
¨
bara för att genen är framgångsrik nu betyder det inte att den kan muterar/bli defekt på något sätt?
Nu är det inte moraliskt "rätt" att tänka så men i många fall överlever den vidare pga mediciner, tänker framför allt på genetisk överförbara sjukdommar/defekter som kan vara dödliga. Idag överlever många pga behandling och för över dessa på sina barn osv det försvagar väll rasen på sikt och det kan inte vara bra?

Ni får gärna lämna PK vid dörren om ni känner för det :D

I övrigt så klara min mamma sig själv så jag förstår inte varför hon inte skulle leva.

I övrigt så klara min mamma sig själv så jag förstår inte varför hon inte skulle leva.

låter det här bekant:

"Och det fick mig o tänka..enligt naturens lagar så dör den svaga och på så sätt förbättras genpolen så hela arten i sig blir starkare.

Men hos människan så låter man allt o alla överleva, då känns det mer som en tidsfråga innan vi har så pass många svaga gener som är receptanta för minsta lilla att när det väl kommer en allvarlig pandemi så utrotar den halva befolkningen för att vi blir så pass svaga."

Ska vi börja med att vaccinera de människor som löper minst risk att få komplikationer eller hur tänkte du?

Varför har vi ens sjukvård? Blir man sjuk så tyder det ju på dåliga gener. Stäng ner sjukhusen så har vi snart en planet av övermänniskor...

Tycker det är mer korkat att de som är i grupp 2 inte får vaccin före grupp 1.
Övrigt snack om darwinism håller jag mig ifrån :tungan

Tycker det är mer korkat att de som är i grupp 2 inte får vaccin före grupp 1.
Övrigt snack om darwinism håller jag mig ifrån :tungan

Någon som tror att sjukvårdspersonalen inte kommer ge varandra när vaccinet väl kommer? Sen behöver långt ifrån alla inom vården vara riskgrupp men sitter du i frontlinjen och träffar patienter där influensa inte kan uteslutas får du självfallet först....

Apporpå Darwin, är en domkumentär på 2an nu om han. Så ni som betalat tv-licens kan ju slå på det om ni vill :tungan

Tron och evolutionen. 150 år efter att Darwin presenterade sin idé är striden ännu het. Starka religiösa intressen vill likställa skapelseberättelsen med evolutionsteorin. Ateisten Richard Dawkins utmanar de bokstavstroende och blir själv deras främsta måltavla.

Vilka tokar det finns..
"Geniet" som är lärare i naturvetenskap i grundskola (tror jag det var) har fått för sig att de vetenskapliga metoder för att ålderbestämma saker och ting är bristfällig och att Jorden därav är yngre än 6000år.. Gud är svaret på alla frågor, hallelujah.

Last edited:
låter det här bekant:

"Och det fick mig o tänka..enligt naturens lagar så dör den svaga och på så sätt förbättras genpolen så hela arten i sig blir starkare.

Men hos människan så låter man allt o alla överleva, då känns det mer som en tidsfråga innan vi har så pass många svaga gener som är receptanta för minsta lilla att när det väl kommer en allvarlig pandemi så utrotar den halva befolkningen för att vi blir så pass svaga."

min kära mor har inga åkommor eller ärftliga sjukdomar

min kära mor har inga åkommor eller ärftliga sjukdomar

du fattar ju inte poängen; det är vad du tycker. hon är trots det, med ditt synsätt, en belastning med tanke på de skattepengar det går åt att hålla henne frisk och glad, pensionspengar ska komma med jämna mellanrum oavsett hur det ser ut ekonomiskt för sverige, kommunikationsmedel ska finnas och anpassas, hon har stora risker att utveckla svininfluensa och andra smarriga sjukdomar pga sin ålder, polisresurser går åt för att hon är rädd för 'de där med konstig musiksmak' etc etc etc.

du talar ju emot dig själv, förstår du inte ditt 'resonemang'? :va

Ska vi börja med att vaccinera de människor som löper minst risk att få komplikationer eller hur tänkte du?

Varför har vi ens sjukvård? Blir man sjuk så tyder det ju på dåliga gener. Stäng ner sjukhusen så har vi snart en planet av övermänniskor...

om du anser att en förkylning är samma sak som en genetisk överförbar sjukdom så håller jag med dig.

du fattar ju inte poängen; det är vad du tycker. hon är trots det, med ditt synsätt, en belastning med tanke på de skattepengar det går åt att hålla henne frisk och glad, pensionspengar ska komma med jämna mellanrum oavsett hur det ser ut ekonomiskt för sverige, kommunikationsmedel ska finnas och anpassas, hon har stora risker att utveckla svininfluensa och andra smarriga sjukdomar pga sin ålder, polisresurser går åt för att hon är rädd för 'de där med konstig musiksmak' etc etc etc.

du talar ju emot dig själv, förstår du inte ditt 'resonemang'? :va

Sist jag kollade så jobbade hon?

Last edited:
Det är väl bra att dom provkör vaccinet på någon annan än mig, eftersom Reinfeldt har
tjackat upp sig på 18.000.000 doser av ett vaccin som inte är godkänt...

Vaccinet mot svininfluensan levereras till Sverige i mitten av september, uppger vaccin*företaget för DN. Problemet är att det ännu inte har blivit godkänt av Europeiska läke*medelsverket. /DN

Back